نشست خبری همایش «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام» برگزار شد
کد خبر: 3470265
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
با حضور ولایتی؛

نشست خبری همایش «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام» برگزار شد

گروه سیاسی: نشست خبری همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام» با حضور علی‌اکبر ولایتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام» ظهر امروز، دوشنبه، 5 بهمن‌ماه با حضور علی‌اکبر ولایتی، عضو شورای راهبردی کنگره و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید حکیم الهی، رئیس دبیرخانه کنگره برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، علی‌اکبر ولایتی در سخنانی اظهار کرد: یک سال پیش برای اولین بار با ابتکار آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی این اجلاس تشکیل شد؛ این همایش اقدام در راستای احساس مسئولیت علما و مراجع عظام تقلید در قبال مقابله با جریان‌های انحرافی تکفری طی سال‌های اخیر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه جریان‌های تکفیری بخش‌های مختلفی دارد، گفت: از همین رو باید مبارزه با آن در عرصه‌های مختلف صورت گیرد که از مهم‌ترین آنها مقابله آرمانی و ایدئولوژیک است چرا که این جریان با تکیه بر عقیده و آرمان اسلامی و تفسیر و تأویل انحرافی از آنها، جوان‌ها و مردم بی‌اطلاع را فریب می‌دهند.

ولایتی با اشاره به شکل‌گیری جریان‌های انحرافی در طول تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: یکی از نمونه‌های این جریان خوارج بودند که با ارائه تفسیر نادرستی از اسلام، قرآن کریم، احادیث و سنت، خود را مجاز می‌دانستند که به کوچک‌ترین بهانه‌ای مردم را به کفر الحاد متهم کنند و به همین بهانه آنها را به راحتی می‌کشند.

وی افزود: در عصر ما نیز سطح جدیدی از این نوع خروج و تحریف از واقعیت اسلام است رایج شده که ریشه این قضیه وهابیت و عربستان است؛ گاهی آمریکا و غرب و صهیونیست‌ها برای اینکه به نفع‌شان است از آنها حمایت می‌کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اظهار کرد: این انحراف ضد حمله‌ای در برابر امواج بیداری اسلامی است که طی 200 سال اخیر به اشکال مختلف بروز کرد که بدون تردید ایران پرچمدار بیداری اسلامی بوده و در همه جای دنیا تحت تأثیر امواج بیداری اسلامی قرار گرفتند که اولین آثار موج جدید بیداری اسلامی را در تونس، لیبی، یمن و سایر نقاط جهان اسلام مشاهده کردیم.

وی گفت: جریان‌هایی که می‌خواستند با موج بیداری اسلامی مقابله کنند، عده‌ای افراد منحرف را تحت عنوان اسلام سلفی تحریک کردند و اسلحه و پول به آنها دادند تا با حکومت قانونی سوریه مبارزه کنند تا خط مقاومت در برابر صهونیست‌ها را بشکنند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه تفکر جریان تکفیری مثل یک سرطان در سراسر جهان اسلام گسترش پیدا کرد، اظهار کرد: این خطر بزرگی برای جهان اسلام و خارج از جهان اسلام است و همه باید در برابر انحراف بزرگی که در بین مسلمانان به وجود آمده، دست به دست هم بدهند و طبیعتاً نقش مراجع و علمای بزرگ اسلام در این میان نقش برجسته و درجه اول است.

ولایتی ادامه داد: همانطور که جریان‌های تکفیری از طریق فکر و ایجاد انحراف فکری در بین مردم اقدام کرده‌اند، از همانجا باید به جنگ آنها رفت، لذا علمای بزرگ جهان اسلام با تأیید رهبر معظم انقلاب این کار را شروع کردند که در این مسیر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی پیشتاز بودند تا این حرکت علمی و فکری ضد انحراف از حوزه علمیه شروع شود.

در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی اظهار کرد: از بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) مذاهب فقهی و مکاتب کلامی متعددی در حوزه اسلامی شکل گرفت؛ دلیل تعدد و تنوع مکاتب فکری، معرفتی و مذاهب فقهی برداشت‌های متفاوت از متون دینی و اجتهاد بود اما افزون بر برداشت‌های متعدد و متنوع از متون دینی، عامل دیگری موجب رشد و توسعه این مکاتب فکری و معرفتی می‌شد که آن را عامل بیرونی می‌دانیم و آن تأمین منافع سیاستمداران در هر عصر بوده است که برای اینکه بتوانند به منافع سیاسی خود دست پیدا کنند هرازگاهی یکی از این مکاتب فکری را تبلیع و ترویج می‌کردند و گاهی اندیشه‌های فقهی را محکوم می‌کردند.

وی افزود: این تنوع فکری در حوزه کلام یا در مذاهب فقهی موجب اصطکاک‌های شدید و قتل و غارت‌های تأسف‌بار برای جامعه اسلامی نمی‌شد؛ گرچه تاریخ اسلام شاهد درگیری‌ها در برهه‌هایی از تاریخ اسلام بوده است اما امروز برداشت‌های غلط و ناصحیح و جهل و نادانی از منابع و مصادر فکری و معرفتی اسلام موجب شده است که آموزه‌های دینی به گونه دیگری تعریف، تبیین و تفسیر شود.

حکیم‌الهی گفت: افرزون بر این عامل خارجی، گسترش چنین برداشت‌های اشتباه و غلطی کمک کرده تا بتواند از رهگذر برداشت‌های اشتباه و غلط به اهداف سیاسی و امنیتی و اجتماعی خود دست پیدا کنند.

وی تأکید کرد: در قرن خاضر و در دهه گذشته به پیروی از وهابیت گروهی برداشت‌های جدیدی از اسلام ارائه کردند، بدون اینکه علم و دانش کافی در حوزه مسائل کلامی یا فقهی داشته باشند اسلام را با توجه به نگاه جاهلانه خود تفسییر کردند و در ادامه موجب ناامنی و سلب امنیت و آرامش از مسلمان‌ها و غیر ملسمان‌ها و همچنین موجب تشویش چهره رحمانی اسلام شدند.

حکیم‌الهی تصریح کرد: از آنجا که ریشه‌های چنین برداشت‌هایی ایدئولوژیک و معرفتی است، لازم بود علمای اسلام در این حوزه مقابله با جریان‌ها و برداشت‌ها حضور جدی پیدا کنند، بنابراین آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی سه سال پیش تصمیم گرفتند همایشی در رابطه با راهکارهای مقابله با این خطر فکری و معرفتی برگزار کنند.

وی افزود: ایشان همایش را طراحی کردند و خودشان به عنوان ریاست عالی همایش مدیریت و سیاست‌گذاری کارها را بر عهده داشتند؛ آیت‌الله العظمی سبحانی نیز دبیر علمی آن همایش را پذیرفتند که این کار در تاریخ حوزه‌های علمیه تقریباً کم‌نظیر یا بی‌نظیر بود و همایش ویژه‌ای می‌توند تلقی شود.

حکیم‌الهی گفت: در آذرماه 93 همایشی با حضور گسترده شخصیت‌های علمی، فکری، فرهنگی و سیاسی داخلی و خارجی در شهر مقدس قم برگزار شد و به دنبال برگزاری موفقیت‌آمیز کنگره مقابله با جریان‌های تکفیری در سال گذشته، علمای جهان اسلام درخواست‌های متعددی از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مبنی بر ادامه حرکت علمی، فکری و معرفتی و تأسیس دبیرخانه دائمی برای آن کنگره داشتند.

وی گفت: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در پاسخ به علمای جهان اسلام دستور تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره را صادر کردند که در سه حوزه ارتباطات، پژوهش و آموزش فعالیت‌های خود را ادامه بدهد.

بنابراین گزارش، «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام» پنج‌شنبه، 8 بهمن‌ماه با حضور شخضیت‌های برجسته علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام در قم برگزار خواهد شد.

captcha