تناقض در افکار دانش‌آموزان ناشی از عدم وحدت حوزه و دانشگاه است
کد خبر: 3865321
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
حجت‌الاسلام ذوعلم:

تناقض در افکار دانش‌آموزان ناشی از عدم وحدت حوزه و دانشگاه است

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: کتاب تعلیمات دینی ما آموزه‌ای را به دانش‌آموز ارائه می‌کند که این آموزه با آموزه کتب‌های تاریخ و زیست در تضاد است و تا وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد نشود این مشکل حل نخواهد شد.

تناقض در افکار دانش‌آموزان ناشی از عدم وحدت حوزه و دانشگاه استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش امروز 28 آذرماه در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با بیان اینکه در فرهنگ گذشته علمی کشور، واژه تحقیق را به جای پژوهش به کار می‌بردند که مبنایی‌تر و معنای وسیع‌تر و دقیق‌تری دارد گفت: رسیدن به معنای حقیقی واژه تحقیق می‌تواند فرهنگ پژوهشی‌ کشور را تغییر دهد زیرا تحقیق دستیابی به حق است.
ذوعلم با بیان اینکه یکی از تفاوت‌های اصلی در  مبانی معرفت‌شناسی غربی با دینی در همین موضوع است بیان کرد: دنیای غرب، حقی مستقل از معرفت و شناخت انسان قائل نیست در حالی که در معرفت‌شناسی دینی علاوه بر تجربه و حس، منابع تحقیق دیگری مانند وحی، هم وجود دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تفکیک مباحث مهم جامعه با تحقیقات از نقاط ضعف جامعه علمی ما است تصریح کرد: دانش‌آموزان کشور نزدیک به ۱۳ سال در آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند ولی باز هم دغدغه چگونگی نگاه آنان به ارزش‌ها را داریم.
وی با اشاره به بحث وحدت حوزه و دانشگاه افزود: متاسفانه این بحث که از سوی امام مطرح شد امروز به همکاری این دو مجموعه تقلیل پیدا کرده است و در نگاه برخی از افراد نیز این هدف، تحقق نشدنی است در صورتی که مراد امام از وحدت، یکی شدن حوزه و دانشگاه بود.
ذوعلم با بیان اینکه دانشگاه و حوزه نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسند اضافه کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به‌عنوان یک موضوع محوری در سیاست، اداره، تعلیم و تربیت و تمدن نوین اسلامی است و تحقق گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی هم به کارآمدی و وحدت حوزه و دانشگاه وابسته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تسلط تفکر غربی بر علوم انسانی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: امروزه یک شکاف اساسی میان حوزه و دانشگاه وجود دارد و با وجود تعاملات علمی شکل گرفته هنوز نشدنی بودن آن در ذهن بیشتر دانشگاهیان وجود دارد.
ذوعلم اظهار کرد: گویی مبانی حوزه و دانشگاه با یکدیگر سرستیز دارند؛ گاهی شاهدیم که استاد دانشگاهی اعتقاد دارد که باید مقابل غربی‌ها زانو بزنیم و خوب یاد بگیریم تا بتوانیم خوب عمل کنیم  و چنین فردی نمی‌تواند به تحول در علوم انسانی و بومی‌سازی آن معتقد باشد.
وی به نقطه ضعف دیگری در این زمینه اشاره و بیان کرد: از طرف دیگر حوزه علمیه ما هم دانشگاه را به‌عنوان یک نهاد معتبر قبول ندارد در حالی که حوزه هم باید بپذیرد که عقل و به ویژه عقل تجربی در کشف حقیقت جایگاه دارد.
وی تصریح کرد: دانشگاه باید بپذیرد که به دانش وحیانی  نیاز داریم و حوزه هم باید به حجت تجربه و علم پی ببرد و دانشگاهی ما به صرف قرائت قرآن اکتفا نکند بلکه باید از آن به‌عنوان یک منبع علمی استفاده کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اختلاف نظر علمی باید در یک چارچوب معرفتی رفع شود افزود: یکی از مشکلات در آموزش و پرورش این است که دو ریل علمی متفاوت، محتوای کتب درسی دانش‌آموزان را تأمین می‌کنند و تا این تامین محتوا از دو ریل مختلف باشد شاهد تناقض اساسی و ریشه‌ای در آموزش و پرورش خواهیم بود کتاب تعلیمات دینی ما آموزه‌ای را به دانش‌آموز ارائه می‌کند که این آموزه با آموزه کتب‌های تاریخ و زیست در تضاد است.
ذوعلم با بیان اینکه شاهد یک تعارض درونی ناآشکار اما تأثیرگذار در نظام درسی و آموزش و پرورش هستیم اظهار کرد: زمانی که وحدت حوزه و دانشگاه رقم زده شود، این مشکل رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه کتب درسی را مجموعه‌هایی ارزشیابی می‌کنند که به علم و آموزش دینی توجهی ندارد  افزود: باید نهادهای حوزوی و دانشگاهی در کنار هم بنشینند و به رفع این نقائص بپردازند.
انتهای پیام
captcha