تلاش یزد برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان
کد خبر: 3878303
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

تلاش یزد برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به معرفی یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۹۸ گفت: این استان برای رسیدن به پایتخت کتاب جهان در سال ۲۰۲۲ تلاش می‌کند.

جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، امروز، 23 بهمن ماه در آیین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد اظهار کرد: این نمایشگاه در سالی برگزار می‌شود که یزد مزین به عنوان پایتخت کتاب ایران است و این برند و نشان بهانه‌ای بود که یک سال برنامه‌ها هدفمند و در جهت ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرایی شود.

وی ادامه داد: برای آینده چشم‌اندازی سخت‌تر از اکنون یعنی پایتخت کتاب جهان در سال 2022 میلادی را داریم و اقدامات در حال انجام است و امیدواریم پایتخت کتاب جهان را کسب کنیم.

استمرار ارتباط با کتاب در دارالعباده از قدیم تاکنون

جوادیان‌زاده با اشاره به اینکه در این راستا یزد در کانون اهل فرهنگ در داخل و خارج قرار می‌گیرد افزود: زیرا باور داریم فرهنگ‌هایی در این سرزمین نهادینه شده و این ظرفیت‌ها باید احیا و ارتقا یابد و اهداف باید در راستای چشم اندازها اجرایی شود.

وی ادامه داد: مردم یزد صاحب فرهنگ دینی هستند و مقید به ارزشمندترین هدیه خداوند که به انسان‌ها ارزانی داشته، همان قرآن کریم، هستند.

جوادیان‌زاده افزود: در گذشته در بین پدران و ابا و اجداد ما سواد عمومی وجود نداشت بلکه سواد قرآنی وجود داشت و اگر چه سواد امری عمومی نبوده اما ارتباط با کتاب در این دیار هیچ‌گاه قطع نبوده است.

استحکام کانون خانواده در جامعه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد استحکام کانون خانواده در جامعه را دیگر ظرفیت‌های استان دانست و گفت: این امر ظرفیتی در راستای تولید فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و اینکه یزد 26 سال صدرنشینی در کنکور  را کسب کرده، خود نمونه‌ای بر این امر است و همین اقدام باعث می‌شود عادت مطالعه را در خانواده به وجود می‌آورد.

وی ظرفیت دیگر را میزان بالای سواد در جامعه دانست و افزود: این امر نیز نعمت بزرگی است که باید شناخته شود و از دعوت به مطالعه مردم فراتر رفته به نحوی که بیش از 95 درصد مردم ما باسواد هستند و این امر بستر خوبی برای کتابخوانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به بحث اخلاق در زمینه مطالعه بیان کرد: پیش زمینه مطالعه صبر و تحمل است و کتاب نسبت به بقیه کالاها دیر یاب و باید برای انتخاب درست و فرهنگ مطالعه وقت گذاشت است و بی‌صبری در زمینه کتابخوانی و مطالعه منجر به رهایی بخشی از کتاب خواهد شد لذا صبر لازمه کتابخوانی است.

اجرای طرح «نهضت احیای کتابخانه‌های مدارس»

وی با اشاره به اینکه امیدواریم این ظرفیت‌ها به فعلیت تبدیل شود افزود: نمایشگاه بزرگ کتاب یزد در این راستا طراحی و برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد طرح ویژه نهضت احیای کتابخانه‌های مدارس در سال جاری را از دیگر اقدامات برشمرد و یادآور شد: با توجه به اینکه برخی کتابخانه‌های مدارس فرسوده و منابع آن به روز نیست در نظر است در حرکت نهضت‌وار نسبت به احیای آن اقدام شود.

جوادیان زاده با اشاره به وجود بیش از 70 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه امسال گفت: محوریت اصلی نمایشگاه دوازدهم بر مبنای کودک و نوجوان قرار داده شد.

وی از حضور 106 ناشر عمومی و 104 نمایندگی در این بخش، 66 ناشر کودک و نوجوان و 37 ناشر نمایندگی خبر داد و بیان کرد: بیش از 30 برنامه جنبی در طول برگزاری نمایشگاه تا 29 بهمن ماه اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha