سرانه پایین خرید کتاب در ایران / جای خالی کتاب در سبدخانوار
کد خبر: 3878447
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶

سرانه پایین خرید کتاب در ایران / جای خالی کتاب در سبدخانوار

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایکنه میزان خرید کتاب در ایران پایین و در حد انتظار جامعه‌ای اسلامی نیست گفت: متولیان فرهنگ باید شرایطی را مهیا کنند که کتاب در متن زندگی جامعه و سبد خانوار قرار گیرد.

محمد مهدی احمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از یزد، محمد مهدی احمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 23 بهمن در آیین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب یزد، میزان بالای مطالعه و اهمیت دادن به جایگاه کتاب و کتابت را از شاخص‌های توسعه فرهنگی دانست و اظهار کرد: این امر بویژه در جامعه‌ای که انقلاب اسلامی شکل گرفته و ماهیت آن دینی است، در اولویت باید باشد.

وی ادامه داد: در این جامعه باید رابطه مردم و افکار عمومی با کتاب رابطه‌ای منطقی و در سبد خانوار افراد قرار گیرد.

کتاب از عناصر سبک زندگی اسلامی انسان‌ها باشد

احمدی افزود: کتاب باید از عناصر سبک زندگی اسلامی انسان‌ها باشد و در جامعه دینی که معجزه آن قرآن و قسم به قلم، که قلم عناصر فرهنگ است، انتظار می‌رود کتاب بیش از این در متن جامعه باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه شناسان قائل به این موضوع هستند که انسان فطرتا اجتماعی و لازمه آن الگوپذیری است و بر این اساس زندگی را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انتخاب الگو فطری و قرآن پیامبر را اسوه حسنه معرفی می‌کند بنابراین انسان‌ها بدون الگو نمی‌توانند زندگی کنند و در چارچوب خاصی، سبک زندگی خود را شکل می‌دهند.

کتاب و کتابت؛ منشا آگاهی

احمدی با اشاره به اینکه منشا آگاهی کتاب و کتابت است بیان کرد: جامعه‌ای که رابطه منطقی با کتاب دارد، کمتر دچار آسیب می‌شود و ایران به لحاظ دینی و ملی دارای پیشنیه تاریخی و تمدن بزرگی بوده لذا در چنین جامعه‌ای باید کتاب و کتابت در متن زندگی قرار گرفته و به عنوان فضیلت، برند علمی و ارزش شناخته شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیمایش و بررسی در افکار عمومی انجام که نسبت به این موضوعات شناختی صورت گیرد و از همه موارد سوالات مطرح شد و بخشی از سوالات در حوزه کتاب بود و 16 هزار نفر از سنین 15 سال به بالا به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند.

احمدی ادامه داد: از این تعداد 46 درصد کتاب‌های درسی را قرائت می‌کردند و 42 درصد از  کتابخوان‌ها عمدتا کتاب‌های الکترونیکی را مطالعه و میانگین مطالعه کتاب غیردرسی به جمعیت نمونه 13 دقیقه و غیردرسی به نسبت افراد مطالعه در شبانه روز 32 دقیقه بود.

وی افزود: این میزان در شان غالب فرهنگ ایران که پیشینیه دینی و فرهنگی دارد و کتابخانه حتی در منازل علما بوده، نیست و باید بیش از این‌ها باشد در مرحله بعد بر اساس سوالات مطرح شده میزان مطالعه در زمینه‌های مختلف انجام شد.

میزان خرید کتاب در ایران پایین است

احمدی گفت: بر اساس پاسخ‌های داده شده، 35 درصد داستان و رمان، 21 درصد کتاب‌های دینی، 20 درصد تخصصی حوزه دانش خود، 19 درصد روانشناسی و تربیتی، 19 درصد تاریخی، 16 درصد ادبیات و شعر ، 12 درصد کتاب‌های سیاسی و اجتماعی را بیشتر مطالعه می‌کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از  تعداد جمعیت نمونه 52 درصد کتاب‌ها را به طور امانت گرفته و میزان خرید کتاب در ایران پایین است و این در حد انتظار جامعه‌ای اسلامی نیست.

ترویج فرهنگ کتاب تلاش متولیان را می‌طلبد

وی با اشاره به اینکه متولیان فرهنگی باید شرایطی ایجاد کنند تا ارتباط مردم با کتاب و کتابت ارتباط تنگاتنگی شود گفت: در این صورت جامعه آگاه و رشد یافته و رفتار منطقی و اخلاقی نهادینه خواهد شد .

احمدی با اشاره به اینکه استان یزد مشهور فرهنگ غالب دینی بوده و زیست مومنانه همیشه تعریف شده و قطعا استمرار خواهد داشت بیان کرد: این استان این ظرفیت را دارد لذا باید با اجرای برنامه‌های والای فرهنگی و حضور ناشران برجسته در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش شود.

انتهای پیام
captcha