مواسات، درس بزرگ متمدنانه اسلام به غرب در عصر پساکرونا
کد خبر: 3892945
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
آیت‌الله کعبی بیان کرد:

مواسات، درس بزرگ متمدنانه اسلام به غرب در عصر پساکرونا

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اوج‌گیری مواسات و کمک مؤمنانه در جامعه اسلامی در دوران شیوع کرونا، گفت: این اتفاق اوج اخلاق کریمانه را به رخ تمدن و جامعه غربی، که بر مبنای فرهنگ فردگرایی با چنین سنت‌هایی بیگانه است، کشید و می‌تواند به عنوان یک درس بزرگ متمدنانه برای بشر در دوره کرونا و پساکرونا مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله کعبی

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سنت مواسات و ضرورت ترویج رویکرد کمک مؤمنانه مردمی در جامعه اسلامی در دوران بحران در کنار اقدامات دولت گفت: مواسات در فرهنگ اسلامی براساس قرآن، روایات اهل بیت(ع) و سیره رسول اکرم(ص) و اصحاب ایشان ریشه دیرینه‌ای داشته و در طول تاریخ به فرهنگ عمومی مسلمانان تبدیل شده است.

ماه رمضان و نمایش اوج کمک مؤمنانه 

وی اظهار کرد: مواسات به معنی همراهی، همدردی، همیاری و کمک به مؤمنان در زندگی و در فرهنگ اسلامی در حد شراکت در زندگی است و جلوه روشن این سنت، مواسات مهاجرین و انصار در تاریخ اسلام است که مهاجرین خانه و کاشانه خود را در مکه و در راه اسلام ترک کردند و به همراه پیامبر(ص) به مدینه آمدند و انصار و اهالی مدینه دارایی‌ها و مایملک خود را با آنان تقسیم کردند تا آنجا که این آیه نازل شد؛ «وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و [نيز] كسانى كه قبل از [مهاجران‌] در [مدينه‌] جاى گرفته و ايمان آورده‌اند؛ هر كس را كه به سوى آنان كوچ كرده دوست دارند و نسبت به آنچه به ايشان داده شده است در دلهايشان حسدى نمى‌يابند و هر چند در خودشان احتياجى [مبرم ]باشد، آن‌ها را بر خودشان مقدّم مى‌دارند. و هر كس از خسّت نفس خود مصون ماند، ايشانند كه رستگارانند.»

آیت‌الله کعبی بیان کرد: در واقع انصار علی‌رغم اینکه نیازمند بودند، ایثار کردند و ایثار تجلی مواسات و کمک مؤمنانه در فرهنگ اسلامی است، به ویژه مواسات در مال. روایتی از امام علی(ع) است که می‌فرمایند: «زیبنده انسان مؤمن نیست که سیر باشد اما همسایه او گرسنه باشد.» در شرایط بحران کرونا نیز بدیهی است که خیلی از افراد متضرر شوند و چند ماه از کسب و کار باز ماندند و این افراد بیش از دیگران نیازمند کمک مؤمنانه هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای اوج‌گیری مواسات است، گفت: اساساً یکی از فلسفه‌های روزه‌داری همیاری با نیازمندان و دستگیری از مستمندان است که امیدواریم جامعه ایرانی در این ماه مبارک اوج مواسات و کمک مؤمنانه را به نمایش بگذارد.


بیشتر بخوانید:


وی تصریح کرد: البته در دوران بحران کرونا کمک‌رسانی جامعه اسلامی به اقشار نیازمند اوج اخلاق کریمانه را به رخ تمدن و جامعه غربی کشید و تجربه مواسات در جامعه اسلامی می‌تواند برای غربی‌ها درس‌آموز باشد.

آیت‌الله کعبی با اشاره به بیگانه بودن فرهنگ لیبرالیسم و فردگرایی با همیاری و مواسات، گفت: فرهنگ عمومی مواسات و کمک مؤمنانه به عنوان یک درس بزرگ متمدنانه می‌تواند در جامعه امروز بشری در دوره کرونا و پساکرونا مورد توجه قرار گیرد و حتی باعث تحول در روابط انسان‌ها از اقوام و ملت‌های مختلف شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره تأثیر تقویت معنویت‌گرایی و دین‌باوری در جوامع مختلف از جمله غرب در دوره بحران کرونا بر تضعیف اسلام‌هراسی و ارائه چهره واقعی اسلام به غربی‌ها تصریح کرد: چهره حقیقی و نورانی اسلام در آموزه‌هایی مانند کرامت انسانی توجه به حفظ نفوس بشریت فراتر از قومیت، مذهب و ملیت را می‌توان مشاهده کرد و این آموزه‌ها در دوره بحران کرونا بیشتر از قبل خود را نشان داده است.


بیشتر بخوانید:


وی ابراز کرد: مسلمانان به پشتوانه این آموزه‌ها با پراکندگی که در 5 قاره جهان دارند، بیشتر از افرادی با ادیان و مذاهب دیگر در حال کمک به همنوعان خود هستند. زیرا نوع‌دوستی یکی از آموزه‌های اسلام است که به ویژه در شرایط بحرانی و حوادث غیرمترقبه بر توجه به آن تأکید شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: توجه به معنویت و رعایت بهداشت عمومی دو جلوه از جلوه‌های اسلام برای حفظ سلامت آحاد بشریت و جلوگیری از مشکلات و زیان‌های عمومی است و امروز هم جهان به دعا و توجه به امداد الهی و ایمان به قدرت خداوند در کنار جست‌و‌جوی علمی برای یافتن راه حلی به منظور از بین بردن این ویروس، که علل مختلفی از جمله خطای بشری، جنگ بیولوژیک و تحول طبیعی دارد، نیازمند است.

کرونا، فرصتی برای غبارزدایی از چهره تحریف‌شده اسلام در غرب

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: در همین دوره بحران کرونا ثابت شد که جهل انسان بیش از دانسته‌های اوست و برای برطرف کردن این جهل، باز هم علم در کنار ایمان می‌تواند پیشرفت کند و به راه حل دست یابد.

وی در پایان یادآور شد: اگر مسلمانان آموزه‌های اسلامی را در هر کشوری که حضور دارند به خوبی ترویج و تبلیغ کنند، قطعاً در دوران پساکرونا از میزان اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در جهان تا حد زیادی کاسته خواهد شد و می‌توان شاهد موج اسلام‌گرایی و یا حداقل خداباوری، اخلاق‌گرایی و دین‌مداری بود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha