تازه‌های نشر قرآنی و تب انتشار کتاب‌های الکترونیک در ایام کرونایی
کد خبر: 3893592
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

تازه‌های نشر قرآنی و تب انتشار کتاب‌های الکترونیک در ایام کرونایی

تازه‌های نشر قرآنی در یک ماه گذشته در حوزه قرآن، دین و اندیشه به سمت آثار الکترونیک و تجدید چاپی پیش رفت.

تازه‌های نشر قرآنی و تب انتشار کتاب‌های الکترونیک در ماه کروناییبه گزارش ایکنا، نگاهی به تازه‌های نشر کتاب طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که ناشران در بلاتکلیفی برگزار شدن یا نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشتر به سمت کتاب‌های الکترونیک رفته‌اند و به گفته مدیران پلتفرم‌های کتابخوان، استقبال مخاطبان نیز در این شرایط از کتاب‌های الکترونیک و صوتی نسبت به ماه‌های قبل‌تر و حتی مدت مشابه سال گذشته چندین برابر افزایش یافته است.

ناگفته نماند که تخفیف‌های بالای این کتاب‌ها نیز در این امر بی‌تأثیر نبوده است، اما به هر حال ناشران سعی کرده‌اند در این شرایط شیوع ویروس کرونا که نشر و کتابفروشی‌ها را به تعطیلی کشاند، محتاطانه عمل کنند و حتی دست به تجدید چاپ آثار خود بزنند که از فروش آن‌ها اطمینان داشتند.

تا یک ماه قبل آمار تازه‌های نشر در حوزه قرآن و دین را براساس آمار خانه کتاب ارائه می‌کردیم، اما هنوز خبری از ثبت کتاب جدید در این سامانه نیست؛ از این رو تازه‌ها براساس اخبار رسانه‌ها و ناشران ارائه می‌شود.

سرل و علوم انسانی

کتاب «سرل و علوم انسانی» با تلاش جواد عابدینی، به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ۱۴۹ صفحه منتشر شد. این کتاب به تحلیل فلسفی واقعیت اجتماعی از دیدگاه جان سرل و پیامد‌های آن برای علوم انسانی اشاره دارد. در چکیده این کتاب آمده است: «واقعیت اجتماعی» افزون بر جامعه‌شناسان، توجه فیلسوفان را نیز به خود معطوف داشته است. جان سرل، فیلسوف تحلیلی معاصر، برجسته‌ترین شخصیتی است که با تحلیل هستی‌شناختی واقعیت اجتماعی، نظریه‌ای بدیع در باب نحوه وجود این واقعیت‌ها و به‌ویژه زیرمجموعه خاصی از آن‌ها به نام «واقعیت‌های نهادی» ارائه نموده است.

بحث سرل درباره واقعیت‌های نهادی بنا به تصریح خود وی، در واقع بحث از مبانی علوم اجتماعی و انسانی است؛ از این‌رو طبیعی است که برای علوم انسانی لوازم و پیامد‌هایی داشته، منجر به تولید علم انسانی خاصی شود. سرل در طی نظریه خود از موضوعاتی همچون کنش انسانی، حیث التفاتی، فعل گفتاری، زبان و… بحث می‌کند که همه موضوعاتی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی‌اند و هر یک از آن‌ها را به‌عنوان مبانی نظریه خود یا به‌منزله جزئی از اجزای تشکیل‌دهنده آن، واکاوی می‌کند. وی به منظور استخراج پیامد‌های نظریه خود، به بررسی موضوعاتی همچون عقلانیت، حقوق بشر، قدرت سیاسی، اراده آزاد و مانند آن نیز می‌پردازد.

دو کتاب درباره خواب از نصرالله حکمت

کتاب دو جلدی «خواب؛ دفتری برای انجام تمرینات» و «مدیریت خواب؛ بیایید خوابمان را بیدار کنیم» تألیف و تدوین نصرالله حکمت استاد فلسفه و عرفان اسلامی و استاد دانشگاه شهید بهشتی به همت انتشارات الهام منتشر شد. مهم‌ترین مبحثی که در این کتاب، و در جریان مدیریت خواب مطرح شده، موضوع «از خود شنیدن» است. هر انسانی در اندرونش، یک «خود» دارد به نام «خودِ آگاه» که این «خود» با «روحِ» انسان که نفخهٔ الهی است در ارتباط است.

باید بخواهیم و بکوشیم که این «خود» را در اندرونمان کشف کنیم و با آن در ارتباط باشیم. «خودِ آگاه» می‌تواند از حقایق و اسرار این جهان، باخبر باشد و آن‌ها را بداند و در اختیار ما قرار دهد. لازمه این کار آن است که پس از کشف این «خود» در اندرون خودمان، راهکار برقراری ارتباط با او، و «شنیدن از او» را بیابیم و آن را تمرین کنیم. همهٔ قدرت و توانِ حقیقی انسان، در برقراری این ارتباط نهفته است؛ و هیچ‌کس نمی‌تواند این قدرت را از ما سلب کند.

در مقدمه نویسنده این اثر آمده است: انسانِ روزگار نو، زندگی شبانه خود را از دست داده است. شب و روز با هم تفاوت دارند و این تفاوت و اختلاف، نه تنها تفاوتی در طبیعت است، بلکه زندگیِ ما انسان‌ها را نیز به دو بخش تقسیم کرده است: زندگی روزانه و زندگی شبانه. هر یک از این دو بخش، ماجرای خاص خود را دارد و به شکلی جداگانه باید برنامه‌ریزی و مدیریت شود. در این روزگار، اکثر قریب به اتفاق ما انسان‌ها، همهٔ سعی و تلاشمان در جهت ساماندهی و مدیریت زندگی روزانه صرف می‌شود و از زندگی شبانه غافلیم.

اگر هم برای خواب شبانه، طرح و برنامه‌ای داریم، و ابزار و ادوات آن را تهیه می‌کنیم، همهٔ این‌ها در خدمت زندگی روزانه است. شب‌ها می‌خوابیم تا خستگیِ کارِ روزانه را از تن به در کنیم و بتوانیم فردا دوباره مشغول به کار شویم و بدویم؛ و همهٔ عمرمان هر شب و هر روز را بدین‌گونه در حال تکرار باشیم؛ و به این نکته ظریف توجه نمی‌کنیم که «کسی تکرار می‌کند که تکرار می‌شود.

صدور انقلاب اسلامی از منظر آیت الله خامنه‌ای

کتاب «صدور انقلاب اسلامی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای» به قلم سامان نظام‌الاسلامی و حجت‌الاسلام علی خاک‌رنگین در پنج فصل با عناوین ماهیت و عوامل ایجاد انقلاب اسلامی، اهداف صدور انقلاب اسلامی، روش‌های صدور انقلاب، موانع و نقاط قوت صدور انقلاب اسلامی به نگارش درآمده و به همت انتشارات راز نهان روانه بازار نشر شده است.

در فصل اول این اثر به ماهیت و عوامل ایجاد انقلاب اسلامی با توجه به بیانات استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری و همچنین آیت‌الله مصباح یزدی پرداخته شده است. فصل دوم که مهمترین فصل کتاب است، به معرفی و شرح اهداف صدور انقلاب نظیر نهضت عاشورای حسینی، حیات طیبه، کرامت انسانی، عدالت، معنویت، آزادی و آزادگی، وحدت، احیای آرمان فلسطین، نفی نظام سلطه، بیداری اسلامی، تشکیل تمدن نوین اسلامی و برپایی حکومت جهانی مهدویت در اندیشه مقام معظم رهبری می‌پردازد.

فصل سوم شامل معرفی روش‌های صدور انقلاب از جمله عمل به دستورات نهج‌البلاغه، انعکاس پیام انقلاب به وسیله زبان فارسی، ساخت فیلم خوب انقلاب اسلامی و انعکاس در جشنواره‌های بین‌المللی، تربیت مبلغ، انتشار شکوه و عظمت هشت سال دفاع مقدس، دعوت و تبلیغ به زبان‌های جدید، حمایت معنوی و سیاسی از اشخاصی که از عزت اسلام دفاع می‌کنند، استفاده از حداکثر ظرفیت جامعة المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب است.

فصل چهارم کتاب به معرفی و شرح موانع صدور انقلاب اسلامی شامل تبلیغات گسترده مبنی بر اینکه مقاومت ملت ایران تمام شده، بی‌اطلاعی بسیاری از مخاطبان جمهوری اسلامی از فلسفه و حکمت ارزش‌های رایج در نظام جمهوری اسلامی، سانسور گسترده پیام‌های مسئولین جمهوری اسلامی، ضعف مطبوعات در بسط و گسترش ارزش‌های انقلاب و صدور انقلاب اسلامی می‌پردازد و ماجرای سفر رابرت مرداک صهیونیستی به ایران در دهه ۱۹۹۰ شرح داده شده است.

نویسندگان در فصل آخر به معرفی و شرح نقاط قوت در زمینه صدور انقلاب پرداخته و وجود مبارک نهج‌البلاغه، بازگشت به اصول و بنیاد‌های اسلامی، ایمان عمیق ملت به انقلاب، خودباوری ملت ایران، جهت‌دهی مثبت به انگیزه و حرکات مسلمانان، طرح برای اداره‌ ملت‌ها و ...را تبیین کرده‌اند.

عصر حیرت

نسخه الکترونیکی کتاب «عصر حیرت؛ جستاری کلامی پیرامون حکمرانی فقهی و تمدن سازی دینی در عصر غیبت و سیطره مدرنیته» به قلم مهدی نصیری منتشر شد. ادعای مهدی نصیری در این کتاب این است که غیبت امام معصوم (ع) به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر و مسیطر جدید همراه می‌شود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دین است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب و قابل قبول وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور و میسور است.

نصیری معتقد است: این ادعا به هیچ وجه نافی وظیفه اصلاحگری در عصر غیبت و تلاش برای به دست گرفتن قدرت سیاسی در صورت امکان نیست، اما مسئله این است که امر اصلاح و تلاش برای تحقق احکام و آرمان‌های دینی در روزگار عدم دسترسی به امام معصوم به ویژه در شرایط سیطره تمدن ماتریالیستی و اومانیستی مدرن با موانع و تنگنا‌هایی مواجه است که دایره مقدور و ممکن آن را محدود می‌کند و عدم توجه به این محدودیت می‌تواند نتایج زیان باری، هم برای دین و هم نظام دینی، داشته باشد.

تحولات اجتماعی- سیاسی ایران معاصر

پادکست (فایل صوتی) چکیده کتاب تحولات اجتماعی- سیاسی ایران معاصر تألیف حجت الاسلام نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد. اثر حاضر با هدف تحلیل و بررسی تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر با رویکرد اندیشه‌ای فراهم آمده است.

رویکرد اندیشه‌ای حاکم بر پژوهش باعث شده است تا از سویی به وزن واقعی هر یک از نیرو‌ها درگیر در صحنه سیاسی ایران معاصر توجه شود و از سوی دیگر نشان دهنده نقش مذهب، به عنوان مهم‌ترین نیروی اثرگذار در تحولات ایران معاصر است. نقد و بررسی دیدگاه‌های رقیب و نیز ارائه مباحث بر اساس یک فلسفه تاریخ تعریف شده، از دیگر ممیزات این اثر است.

علی اکبر حکمی‌زاده در چهارده پرده

فایل pdf کتاب «علی اکبر حکمی زاده در چهارده پرده» تألیف حجت الاسلام رسول جعفریان منتشر شد. علی اکبر حکمی زاده با توجه به نسبت فکری که با احمد کسروی از یک سوی، و نهاد حوزه علمیه قم از سوی دیگر داشت، در برهه‌ای از تاریخ ایران حکم «کبریتی» را داشت که آغازی بر دگرگونی‌های سیاسی - مذهبی تعیین کننده در ایران بود. وی با نوشتن «اسرار هزار ساله» در دهه ۱۳۲۰ ش، عکس العمل‌های فراوانی بر انگیخت و مباحث فقهی - سیاسی ویژه‌ای را سبب شد که تاریخ امروز ایران را ساخته است. جعفریان، در این اثر، برخی زوایای زندگی و سرنوشت حکمی‌زاده را ترسیم کرده است.

کتاب حاضر رساله‌ای کم‌حجم و تک‌نگاری منحصر به فردی درباره حکمی‌زاده مؤلف رساله اسرار هزار ساله و مدیر مجله همایون که از اصحاب تجدید نظرطلبی دینی در آغاز قرن اخیر بود. وی دانش آموخته حوزه بود، اما به حوزه شیعه پشت کرد و به نقد و نفی اصول روحانیت شیعه پرداخت. «اسرار هزار ساله» را نوشت که با پاسخ امام خمینی در کتاب کشف الاسرار مواجه شد. رسول جعفریان در این اثر او را یافته و همچون یک روزنامه نگار و تاریخ نگار برجسته ردپای او را تا عصر ما پیدا کرده است. به سراغ خانواده اش رفته و عاقبت اش را نوشته است.

ارج‌نامه سیدهادی خسروشاهی

ارج‌نامه مرحوم سید هادی خسروشاهی (هادی نامه) به همت حجت الاسلام رسول جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران تهیه شده است منتشر شد. این ارج نامه به منظور گرامیداشت مقام علمی و فرهنگی مرحوم هادی خسروشاهی تهیه شده و شامل ۵۴ مقاله و ۱۰۷۹ صفحه است. در بخشی از این کتاب آمده است: فعالیت‌های طولانی وی از دهه سی تاکنون، چهره‌ای شناخته شده از خسروشاهی برای چندین نسل برجای گذاشته است. تنها می‌توان اشاره کرد، در حالی که بسیاری از همگنان وی در طول دهه‌های گذشته، در پست‌های سیاسی مهمی قرار گرفتند، ایشان، عمر خویش را وقف تحقیق و نگارش کرد، و آثار با ارزشی از خود برجای گذاشت.

نسل ما، تقریباً همه، با حوزه فعالیت‌های وی آشنا هستیم و می‌دانیم در این زمینه‌ها، کار‌های ماندگاری کرده است. خوشبختانه، ایشان در زمینه نشر فعال بود، و بسیاری از آنچه را نوشت، به چاپ رساند، به طوری که بر اساس آثار چاپی ایشان، به خوبی می‌توان با زندگی، افکار، و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و خلق و خوی علمی و امانتداری ایشان آشنا شد. این بنده خدا هم، سال‌ها قبل، صفحاتی از کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران میان سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷» را به ایشان اختصاص دادم و نمایی از فعالیت‌های وی ارائه کردم.

مسئله شر

کتاب «مسئله شر: برگزیده مقالاتی در فلسفه تحلیلی» شامل مجموعه مقالاتی از پژوهشگران فلسفه به صورت پی‌دی اف منتشر شد. این کتاب شامل مقالاتی مانند شرّ مذهبی نوشته دنیل کدج و برگردان ناهید خاصی، شرّ الهی نوشته دیوید لوئیس برگردان زهیر باقری نوع‌پرست، اختفای الهی و مسئله شر نوشته جیمز کلر و برگردان حسین یعقوبی، آیا نظریه عدمی شر مرده است نوشته تاد کلدر و برگردان آرش نبی‌زاده حقیقی، درآمدی بر چالش خداوند شرور نوشته استفان لو و برگردان سارا هامون، تأملاتی در ضدخداباوری نوشته کریستوفر نیو و برگردان زهیر باقری نوع‌پرست، مسئله شر و صفات خداوند اثر جیمز کلر و برگردان سارا هامون، مسئله شر و شک‌گرایی اخلاقی اثر برایس واخترهازور و برگردان سارا هامون و ... است.

خاطرات مستند خسروشاهی

کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت الله علی احمدی میانجی و دکتر حمیدالله حیدرآبادی جلد ۲۹ از مجموعه «حدیث روزگار: خاطرات مستند استاد خسروشاهی» است که از پنج بخش تشکیل شده است: مقدمه، شرح زندگی آیت الله علی احمدی میانجی، نامه‌ها و پرسش‌های پروفسور حمیدالله حیدرآبادی، پاسخ‌ها از آیت الله علی احمدی میانجی، اسناد و تصاویر و خاطرات آیت‌الله احمدی میانجی درباره علامه طباطبایی.

استاد خسروشاهی پس از ذکر زندگی و فعالیت‌های تحصیلی و علمی آیت الله احمدی میانجی می‌نویسد: از خصوصیات اخلاقی ایشان نخست «اخلاص در عمل» بود؛ یعنی او در همه کار‌ها خدا را در نظر می‌گرفت و از هوی و هوس دوری می‌کرد، از ریاکاری و تظاهر، هم در زمینه‌های علمی و هم در مکارم اخلاقی، شدیداً پرهیز می‌کرد. ایشان نه تنها گوشه‌گیری و عزلت را تقوی نمی‌دانست و انزوا را در مفهوم مثبت آن در میان مردم و اجتماع زیستن و خدمت به مردم و اسلام عینیت می‌بخشید.» 

آیات شیطانی و اسلام ستیزی غرب

کتاب «آیات شیطانی و اسلام ستیزی غرب» نوشته مرحوم سید هادی خسروشاهی توسط انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد. مرحوم سیدهادی خسروشاهی در مقدمه‌اش بر این کتاب که در مهر ماه ۱۳۹۸ به رشته تحریر درآمده می‌نویسد: این کتاب شامل یادداشت‌ها و مقالاتی چند درباره توطئه‌های پدران روحانی به مبشران مسیحی علیه اسلام و عملکرد ستیزه‌جویانه آنان بر ضد مسلمانان در همه بلاد اسلامی و در درون سرزمین‌های خود می‌باشد که به مناسبت‌های مختلف در سالیانی دراز، ولی نه چندان دور نوشته شده‌اند.

البته بخش عمده کتاب مربوط به کتاب فتنه یعنی «آیات شیطانی» است که در همان بحران پیدایش و نشر کتاب و تبلیغ گسترده برای آن در سطح جهانی و بعد از صدور فتوای تاریخی امام خمینی (ره) نوشته شد و یا در گفتگو‌های مطبوعاتی در داخل و خارج، مطرح گردید و انتشار یافت که اینک مجموعه آن یادداشت‌ها، مقالات و مصاحبه‌ها یک جا جهت اطلاع نسل جدیدی که در آن دوران «فعال» نبودند، به عنوان بخشی از تاریخ معاصر منتشر می‌شود.» بخشی از محتوای همین کتاب با عنوان «آیات شیطانی توطئه فرهنگی غرب» در ۱۲۴ صفحه در سال ۱۳۷۰ منتشر شد و هم اکنون با اضافاتی تجدید نشر شده است.

کتاب «آیات شیطانی و اسلام ستیزی غرب» در ۱۲ بخش تنظیم و تدوین شده است: اسلام‌ستیزی غرب، استشراق و مستشرقین، درباره حجم جنبش تبشیری (مسیونری)، توطئه محافل شیطانی غرب، مصاحبه با استاد خسروشاهی در لاهور پاکستان، خانم تاچر و اسپای کاچر، موضع اخوان المسلمین و جماعت اسلامی پاکستان درباره کتاب آیه‌های شیطانی، آیه‌های شیطانی و مسئله جهان اسلام، امت اسلام و پیامد‌های مسئله رشدی، بازتاب کتاب آیه‌های شیطانی در مصر، سفری به پاکستان درباره ماجرای کتاب آیه‌های شیطانی و تبیین حکم امام خمینی درباره سلمان رشدی، حول کتاب الآیات الشیطانی (نوشته آیت الله محمدعلی تسخیری)، کتاب‌هایی درباره آیات شیطانی.

نگاهی به تازه‌های نشر دینی در حوزه داستان

قندیل کوچک

«قندیل کوچک» داستانی است که غسان کنفانی، نویسنده معاصر فلسطینی برای کودکان نوشته است. کنفانی در این کتاب داستانی تخیلی، ماجرای امیرزاده‌ای را روایت می‌کند که بعد از مرگ پدر باید به تخت بنشیند، اما پدر فرمان سختی برای این کار صادر کرده است. شاهزاده مجبور است برای به دست گرفتن حکومت، خورشید را به قصر بیاورد. این اثر را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ترجمه غلامرضا امامی و تصویرگری پرستو احدی منتشر کرده و هم‌اکنون به همت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ پنجم رسیده است.

غسان کنفانی، نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی و یکی از اعضای رهبری جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بود. وی از نویسندگان حوزه اجتماعی فلسطین و ادبیات داستانی عرب بود که آثارش به دور از شعارزدگی، مفاهیم عمیقی را درباره زندگی بیان می‌کند. داستان «قندیل کوچک» پس از شهادت کنفانی در میان دست‌نوشته‌هایش پیدا شد.

کتاب‌های گویای گلستان و بوستان سعدی

ایران صدا کتاب‌های گویای گلستان و بوستان سعدی را با هدف اعتلای جایگاه زبان و ادب فارسی در اختیار علاقه‌مندان و مردم شعر دوست ایران قرار می‌دهد. اسماعیل آذر پس از روایت هر حکایت با زبان شیرین خود به شرح و توضیح اشعار و تفسیر آن‌ها پرداخته است که علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را رایگان از روی پایگاه کتاب گویای ایران‌صدا دریافت کنند. کتاب گویای بوستان با تهیه‌کنندگی ویدا بابالو در ۱۰ باب و گلستان نیز با تهیه‌کنندگی مهدی شیبانی‌زاده  در ۸ باب و صدابرداری امیر حسین سلیمی و میثم جزی و کارشناسی حسینعلی رحیمی منتشر شده است.

دعای مکارم الاخلاق

«دعای مکارم الاخلاق» نیایش بیستم از کتاب صحیفه سجادیه، مجموعه دعا‌ها و مناجات امام چهارم شیعیان، زین العابدین علی بن الحسین(ع) است که به همت نشر کتاب نیستان منتشر و در آن از زبان امام چهارم شیعیان به شورانگیزترین شکل ممکن، از خداى متعال، طلب اخلاق ستوده و اوصاف پسندیده و دورى از اخلاق ذمیمه و صفات رذیله که سعادت انسان به حقیقت از آن حاصل آید، تقاضا شده است. این دعا پیش از هر چیز به دلیل انتصاب آن به مقام والای امامت و در کنار آن جاری شدن از زبان امام سجاد(ع) از زیبایی خاصی بهره‌مند است؛ زیبایی که اوج آن را می‌توان در خواست‌ها و تقاضا‌هایی دانست که امام سجاد(ع) به عنوان نماینده خلق خدا روی زمین از خداوند برای تمامی مردمانش می‌خواهد: خداوندا! به لطفت نیتم را برکت ببخش و با آنچه در دست توست یقینم را اصلاح کن و به قدرتت تباهی‌ها و خرابی‌های من را سامان بده. خداوندا! خودت تمامی دل‌مشغولی‌های من را سامان ببخش و مرا به کاری بگمار که فردا سراغش را از من می‌گیری و روزگارم را متناسب با هدف آفرینشم قرار بده.

کار فرهنگی نقشه می‌خواهد

کتاب «کار فرهنگی نقشه می‌خواهد» در دوجلد و قطع رقعی در ۱۲۰ صفحه (جلد اول) و ۱۵۵ صفحه (جلد دوم) به صورت رنگی، به کوشش محمد رضا طاهری و مجید تقی‌زاده به همت انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شده است. این کتاب، مجموعه پرسش‌هایی است که از زمزم زلالِ مورد اعتمادترین منابع یعنی بیانات امام راحل (قدس سره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) استخراج و با عنوان راهبرد‌های فعالیت فرهنگی به فعالان این عرصه تقدیم شده است.

در جلد اول این اثر به فرهنگ و کار فرهنگی و نیز ۲۰ نکته مدیریتی کلیدی در راهبری مجموعه‌های فرهنگی پرداخته شده است. در جلد دوم نیز مباحثی همچون بستر‌های کار فرهنگی، قالب‌های کار فرهنگی، اصول و روش‌های کارآمدسازی فعالیت‌های فرهنگی مطرح شده است. متن حاضر با توجه به غنا و عمق اسلامی آن و تنوع در زوایای چندساحتی عرصه فرهنگ‌ها، می‌تواند منبع آموزشی برای مدیران، کارشناسان و فعالان فرهنگ دینی کشور، در سازمان‌ها، دستگاه‌ها، نهاد‌ها و مجموعه‌های فعال مردمی باشد.

آمین

کتاب «آمین» نوشته محمدمهدی رسولی دارای متنی عرفانی با رویکرد تعلیمی و حکمی است که به همت انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شده است. محمد‌مهدی رسولی، علاوه بر تحریر مناجات‌نامه «آمین» تصویرگری کتابش را نیز بر عهده گرفته است و نقش و متن را چنان زیبا کنار هم چیده که مخاطب، غرق در حال و هوای عرفانی می‌شود. مناجات‌های او به سبب شور، عمق و حال که در آن‌ها وجود دارد، دل‌های کوچک و بزرگ را صید کرده است. مناجات‌نامه، ستایش و ثنا‌های خواجه عبدالله انصاری به شکل جملات کوچک یا شعر است. بیشتر مناجات‌ها در وصف عظمت پروردگار و درخواست حمایت و عشق از درگاه الهی هستند.

با این همه می‌توان گفت که «آمین»، صرف نظر از جنبه ادبی آن، از جنبه فنی آن نیز به‌عنوان ابزاری برای بیان معانی عرفانی حائز اهمیت است. آمین، هر چند متونی عرفانی است، از جهت تعلیمی و حکمی نیز برای کودکان و نوجوانان قابل توجه است. مناجات‌نامه‌ها بخش مهمی در حوزه دین، عرفان و ادبیات ملت‌ها هستند و با وجود تفاوت‌های زبانی و محتوایی همچنان دارای ارزش و اعتبارند، تا حدی که می‌توان از آن به عنوان سرمایه بزرگ فرهنگی ـ دینی یاد کرد. این اهمیت مبتنی بر دلایلی است که یکی از آن‌ها این است که مناجات‌نامه‌ها موجب آشکار شدن تفکرات، احساسات و سخنان مخفی آدمی در رابطه با خدا می‌شود.

پرنده‌ها و آسمان

کتاب «پرنده‌ها و آسمان» نوشته فریده فرجام و تصویرگری محمدعلی بنی‌اسدی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. فریده فرجام که به عنوان اولین نویسنده انتشارات کانون شناخته می‌شود و با چاپ کتاب «مهمان‌های ناخوانده» انتشارات کانون پرورش فکری در سال ۱۳۴۵ متولد شد. داستان «پرنده‌ها و آسمان» که برای کودکان بالای ۱۲ سال مناسب است، درباره پذیرش تفاوت‌هاست و به کودکان یاد می‌دهد که می‌توانند به جای آزار و اذیت دیگران، سرگرمی‌هایی پیدا کنند که همه را خوشحال و راضی کند. این داستان به آن‌ها یاد می‌دهد که در برابر افراد قلدر مقاومت کنند و آن‌ها را نپذیرند. در خلاصه داستان این کتاب نیز آمده است: «یک روز تابستان، یک دسته از پرنده‌های شهر که با هم دوست و همسایه بودند، از لانه‌هایشان بیرون آمدند تا به جست‌وجوی آب و دانه بروند؛ اما ناگهان یک دسته پرنده که زنگوله دور گردنشان بود، با جیرنگ‌جیرنگ پریدند و جلوی لانه‌هایشان را گرفتند...»

محمدعلی بنی‌اسدی، از نقاشان و تصویرگران برجسته ایرانی تصویرگری کتاب «پرنده‌ها و آسمان» را برعهده داشته و طراحی‌های آن با خودکار انجام شده و با استفاده از تکنیک میکس مدیا در کنار هم قرار گرفته است.

نسخه الکترونیک آرزو‌های دست ساز و دختر تبریز

انتشارات راه‌یار نسخه الکترونیکی دو کتاب «آرزو‌های دست‌ساز» و «دختر تبریز» را که جزء پرفروش‌ترین آثار این ناشر در سال گذشته بودند، عرضه کرد؛ بنابراین گزارش کتاب «آرزو‌های دست‌ساز» اولین اثر از مجموعه تاریخ شفاهی پیشرفت است که به ماجرای شکل‌گیری یک شرکت دانش‌بنیان توسط چند دانشجوی پُرتلاش می‌پردازد. این کتاب، روایتی داستانی از شکل‌گیری شرکتی دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های الکترونیکی و کامپیوتری است که مسیر پُر فراز و فرودی را برای رسیدن به موفقیت و اثبات توانمندی‌اش طی می‌کند. قصه‌ای که در حین خواندنش، ایده‌های خلاقانه زیادی به ذهن می‌رسد و مثل یک کتاب راهنما، تشکیل یک شرکت یا به ثمر رساندن یک اختراع را گام‌به‌گام توضیح می‌دهد.

«آرزو‌های دست‌ساز» را می‌توان شروع فصل جدیدی از تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی و مصداق امید و انگیزه، تلاش و استقامت، عزت و میهن دوستی، خودکفایی و اعتماد به جوانان دانست.

همچنین کتاب «دختر تبریز»؛ فراز و فرود‌های زندگی پرماجرای خانم «صدیقه صارمی»، رزمنده، امدادگر، مربی نهضت سوادآموزی و مربی پرورشی تبریزی را قبل و بعد از انقلاب اسلامی روایت می‌کند. صارمی در این کتاب، خاطراتی از مبارزات مردم تبریز در انقلاب، دفاع مقدس، همراهی با آیت‌الله شهید مدنی در ستاد نماز جمعه و سردار شهید مهدی باکری در جبهه جنوب ارائه می‌کند و روایت‌های ناگفته‌ای از عملکرد بهیاران و معلمان نهضت سوادآموزی، جهادگران و مربیان پرورشی دهه شصت دارد.

کتاب «دختر تبریز»؛ خاطرات دختر پر جنب‌وجوشی است که از دل حوادث و ماجرا‌های تلخ و شیرین در دهه شصت عبور کرده و جوانی و میانسالی‌اش دستخوش ماجرا‌های جذابی است و یک الگوی موفق و افق روشن برای زنان و دختران امروز ارائه می‌کند.

بستر آرام هور

کتاب «بستر آرام هور» روایتی جذاب از یارگیری‌های سردار سیدعلی هاشمی از بین نیرو‌های مجاهد عراقی، کتابی که با عملیات والفجر مقدماتی شروع و با اعلام رمز عملیات خیبر پایان می‌یابد و روایت می‌کند از بستر آرامی که به آتش هور تبدیل می‌شود این اثر به تازگی برای دومین نوبت توسط انتشارت شهید کاظمی روانه بازار کتاب شده است.

در معرفی این اثر آمده است؛ هور همانقدر که برای فرماندهان دوران دفاع مقدس ناشناخته بود، برای نسل جوان امروز هم اسرار آمیز است. شاید وقتی پیکر شهید علی هاشمی بعد از ۲۲ سال خودش را نشان داد و «سردار هور» نقل مجالس شد، تازه خیلی‌ها فهمیدند که هوری هم بوده است و سرداری داشت است.

«بستر آرام هور» نه آنقدر خاطره است که نتوان ردی از خیال را در آن پیدا کرد و نه آنقدر داستان است که نتوان به روایت‌هایش اعتماد داشت. پایبندی نویسنده به واقعیت‌های نظامی و جنگی رخ داده در هور و ماجراهایش او را مجبور نکرده که روایتی خشک و بدون احساس را ارائه کند و از سویی او قلمش را آزاد نگذاشته تا ماجرایی خیالی را در جغرافیایی حقیقی جای دهد؛ و کسانی که دستی در کار داشته باشند می‌دانند که جمع کردن این دو چقدر سخت است. نویسنده برای اینکه کمیت داستانش در مواجهه با واقعیت لنگ نزند حتی منتظر می‌شود تا اسرای در چنگ عراق آزاد شوند و او نقاط مبهم را با شنیدن خاطرات آن‌ها روشن کند.

سرزمین عددهای قرآنی

کتاب «سرزمین عدد‌های قرآنی» که به قلم غلامرضا حیدری ابهری تألیف شده، بر پایه چنین اتفاقی و با نگرشی و ایده‌ای تازه برای داستان‌نویسی بر مبنای قرآن کریم به همت انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است؛ کتابی که در آن نویسنده تلاش کرده بر پایه متن صریح قرآن و نیز اعدادی که در قرآن کریم از آن‌ها برای بیان موضوعی خاص استفاده شده است، روایت‌هایی داستانی برای مخاطب کودک تدارک ببیند و آن را با تصویرگری‌های جذاب شهرزاد عباسی به شکلی ارائه کند که جدای از ظاهر داستانی، باطن معرفت‌شناسی بخشی از قرآن کریم نیز به مخاطب منتقل شود.

حیدری ابهری، نویسنده این کتاب، دارای تحصیلات حوزوی است و سال‌ها در مرکز فرهنگ و معارف قرآن به سؤالات کتبی دانش‌آموزان پاسخ داده و طی سال‌های متمادی با حضور در نمایشگاه قرآن کریم نیز پاسخگوی سؤالات دینی کودکان و نوجوانان بوده است. وی با چنین تجربیاتی و نیز سابقه طولانی نویسندگی توانسته همواره ایده‌های جذابی برای روایت از توحید و خداشناسی در کودکان و نوجوانان پیدا کند که این کتاب یکی از تازه‌ترین آن‌هاست.

انتهای پیام
captcha