خدایا قصور مرا در بندگی پذیرا باش!
کد خبر: 3970019
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان؛

خدایا قصور مرا در بندگی پذیرا باش!

بهترین فضیلت در ماه مبارک رمضان، آمرزش مخصوصاً ماهی که درهای توبه و استغفار باز می‌شود و شیطان از هیبت روزه‌دار می‌گریزد و خداوند متعال با عنایتی خاص، قبول توبه را ضمانت کرده است. در دعای امروز می‌خوانیم: خدایا! در این روز قصور مرا در بندگی پذیرا باشد و آثار گناه و زشتی آن را در من محو و نابود ساز، ای کسی که نسبت به بندگان صالحت رئوف و مهربانی.

به گزارش ایکنا، یکی از راه‌های بهره‌مندی از ماه مبارک خواندن قرائت و تأمل در ادعیه ویژه و پرمحتوای این ماه است. برای مثال دعای هر روز این ماه سرشار از مفاهیم ارزشمند است. در ادامه مروری بر مفاهیم دعاهای این ماه خواهیم داشت؛

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین؛ خدایا! روزی کن مرا در این روز فضیلت شب‌ قدر را و بگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بارگران را، ای مهربان به بندگان شایسته خویش.


انسان روزه‌دار در این روز از خدای مهربان می‌خواهد:

الف) فضیلت لیله القدر

«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ» خدایا! در این روز فضیلت شب قدر را ارزانی‌ام گردان.
تحقیقاً از شب نوزدهم تا بیست و هفتم، اسرار قضا و قدر در حق انسان‌ها نوشته و تقدیر می‌شود فلذا مومن روزه دار می‌خواهد که عالیترین درجه فضیلت شب قدر که برای بنده‌ای مقرر شده است نصیب او گردد. مولای متقیان علی(ع) بهترین فضیلت شب قدر را خودشناسی و معرفت نفس می‌داند که هر نفس عمر ما قدر و قیمتی دارد که مورد ارزیابی و محاسبه ماموران الهی قرار می‌گیرد؛ چنانکه فرمود: «إِنَّ عُمُرَكَ عَدَدُ أَنْفَاسِكَ وَ عَلَيْهَا رَقِيبٌ تُحْصِيهَا» به درستی که عمر تو به عدد نفس‌های توست که توسط ماموری که بر آن گمارده شده محاسبه می‌شود. بنابراین لازم است قدر و قیمت عمر و اوقات زندگی را بدانیم که نفس‌های ما آن را تشکیل می‌دهد و مورد سوال و حسابرسی قرار می‌گیرند. همیشه هم فرصت شناخت و جبران مافات برای انسان فراهم نیست؛ مثل صدفی که همیشه در او دُر یافت نمی‌شود مگر در وقت مخصوص و فرصت به هنگامش.
به قول حافظ:  زمان خوشدلی دریاب و دُریاب  / که دائم در صدف گوهر نباشد

ب) حل مشکلات و گره‌ها

«وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ» خدایا! در این روز مقرر فرما که مشکلات و گره‌ها در کارهایم آسان شود. زیرا که خداوند متعال فرمود: « إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»( انشراح 5) همانا همراه با سختی گشایش و راحتی است. یعنی انسان با قبول سختی‌ها به آسایش و هدف‌های مطلوب خود می‌رسد و رشد و تکامل انسان بدون قبول سختی‌ها و عبور از مشکلات ممکن نیست.
به قول نگارنده:
عسر را در شکل یسر نهادند به یقین
هر که سختی نکشد مشکلش آسان نشود
آتش کوره آهنگر و پتک دودمش
نخورد آهن اگر تیز و درخشان نشود
چابک از اسیاب تا به تنور سوزان
ندود گندم اگر لایق دندان نشود
در بیابان بلا هر که نشد پرورده
رهنورد کتل عشق به دوران نشود

ج) قبول عذر و قصور در بندگی

«واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین» خدایا! در این روز قصور مرا در بندگی پذیرا باشد و آثار گناه و زشتی آن را در من محو و نابود ساز، ای کسی که نسبت به بندگان صالحت رئوف و مهربانی.

بدیهی است بهترین فضیلت در ماه مبارک رمضان، آمرزش مخصوصاً ماهی که درهای توبه و استغفار باز می‌شود و شیطان از هیبت روزه‌دار می‌گریزد و خداوند متعال با عنایتی خاص، قبول توبه را ضمانت کرده است؛ به طوری که مولای متقیان علی(ع) فرمود:« و لا لِيَفتَحَ لِعَبدٍ بابَ التَّوبةِ و يُغلِقَ عَنهُ بابَ المَغفِرَةِ» این طوری نیست که خداوند متعال باب توبه را باز کند و در مغفرت را ببندد یعنی در مغفرت، پیش از در توبه باز است. و خداوند متعال رئوف و مهربان است و در آمرزش گناهان سخت گیری نمی‌کند.
به قول حافظ:
هست امیدم که علی رغم عدو روز جزا
فیض عفوش ننهد بارگنه بر دوشم

منبع: شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان - به قلم اسماعیل منصوری لاریجانی
 
انتهای پیام
captcha