برنامه‌ای برای جامعه ایثارگری از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری ارائه نشده است
کد خبر: 3974591
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
در نشست خبری از سوی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح شد؛

برنامه‌ای برای جامعه ایثارگری از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری ارائه نشده است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن ارائه گزارشی از اقدامات بنیاد شهید در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو در سال جدید، اظهار کرد: در برنامه‌های کاندیداهای انتخاباتی، متأسفانه برنامه‌ای برای جامعه ایثارگری دیده نشده است که این امر نیازمند توجه ویژه است.

درحال تکمیل/ برنامه‌ای برای جامعه ایثارگری از سوی کاندیداها ارائه نشده استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین نشست خبری مهندس سعید اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۴۰۰ برگزار شد. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق وعده خود، هر سه ماه یک بار نشست خبری با خبرنگاران برگزار می‌کند و گزارشی از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران به مردم و جامعه ایثارگری ارائه‌ می‌دهد.

سعید اوحدی در ابتدا با ذکر این نکته که جمع‌بندی کارهای انجام شده در سال گذشته بنیاد شهید و امور ایثارگران نشان از این دارد که بنیاد، عملکرد قابل دفاعی داشته است؛ افزود: دولت حمایت‌های خوبی از بنیاد شهید و امور ایثارگران کرد و همینطور سازمان برنامه‌و بودجه نیز حامی جدی بنیاد بود. از همین روی، بسیاری از بدهی‌ها و معوقات مالی که بنیاد شهید در سال گذشته داشت؛ پرداخت شد.

در سال 99 به مناسبت روز بزرگداشت شهدا در 22 اسفندماه، 52 طرح اقتصادی، درمانی، فرهنگی و آموزشی اجرایی شد که نشان از رویکرد بلندمدت بنیاد شهید و امورایثارگران دارد. در سال گذشته زمینه اشتغال 3هزار نفر از افراد جامعه ایثارگری ایجاد شد.

وی در رابطه با عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه بهداشت و درمان افزود: در حوزه بهداشت و درمان نیز حدود هزار تخت به بخش‌های بیمارستانی بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه شد. از این مقدار، حدود ۱۵۰ تخت برای بخش مراقبت‌های ویژه است. برای پرونده‌های کمیسیون پزشکی نیز افزایش حدود ده درصدی از حضور پزشکان در مراکز استان‌ها را نسبت به سال ۹۸ داشتیم و کمیسیون پزشکی برای نخستین بار در روز قدس در سوریه و حلب تشکیل شد.

اوحدی افزود: صد هزار مورد برنامه پایش سلامت داشتیم که پزشکان در خانه خانواده شهدا، جانبازان و بعضاً آزادگان برای مراقبت‌های ویژه از آن‌ها حضور یافتند. این مورد در سال جدید به ۲۰۰ هزار مورد خواهد رسید و برای هریک از این افراد، پرونده الکترونیک پزشکی تشکیل شده است.

رئیس بنیاد شهید گفت: همه‌ مطالبات بیمه دی تا اسفند ۹۹ تسویه شده است. در سال گذشته، حدود 2هزار مرکز بیمه وجود داشت که این مراکز رو به افزایش است. امسال تسهیلات بیشتری برای جامعه ایثارگری از نظر درمانی در نظر گرفته شده است. یکی از کارهای بسیار خوب، تسهیلات ویژه بیمه دی برای انواع بیمه‌های موجود برای جامعه ایثارگری است.

اوحدی در رابطه با عملکرد بنیاد در حوزه فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگی، کارهای ماندگاری انجام شده است که می‌توان به برگزاری کنگره‌هایی در حوزه دفاع مقدس، جهاد اشاره کرد. در سال گذشته حدود 11 هزار نفر در اردوهای تفریحی بنیاد شهید و امور ایثارگران، علی‌رغم کرونا با رعایت پروتکل‌ها شرکت کردند. در تلاش هستیم این رقم برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس به 40 هزار نفر برسد. همینطور در سال 99، تجلیل از نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور را داشتیم.

برنامه‌ای برای جامعه ایثارگری از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری ارائه نشده است

رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران افزود: سند ملی جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت به کمک و مشورت سایر دستگاه‌های مرتبط به دست بنیاد شهید و امور ایثارگران تدوین شده و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است. این اتفاق بزرگی برای ترویج ‌فرهنگ جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت است.

وی پیرامون برنامه‌های پیش رو در نیمه اول خردادماه گفت: برای این ایام، از ۳ تا ۱۵ خرداد، ۳۹ برنامه با 3 هزار اجرا در نظر گرفته شده است. می‌توان به رونمایی از ۱۵ کتاب به زبان انگلیسی و به زبان‌های مختلف اشاره کرد. همینطور رونمایی از کتاب «محافظان مکتب سلیمانی» را در دست اقدام داریم و با توجه به روز ارتحال امام(ره)، رونمایی از کتاب «کوکب هدایت» را در دست داریم.

اوحدی ضمن برشمردن دیگر برنامه‌هایی که بنیاد شهید برای سال ۱۴۰۰ دارد، گفت: بودجه بنیاد شهید با پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه، تحول بسیاری را در سال ۱۴۰۰ داشت و با توجه به آن، ما دیگر شاهد انباشت مطالبات مالی به هیچ وجه نخواهیم بود. امضای تفاهمنامه، واگذاری خودرو برای جانبازان، مخصوصاً جانبازان قطع نخاعی نیز در دست اقدام است. در سال پیش، در سی سفر استانی معاونان، ۷۰ هزار زمین در اختیار بنیاد شهید برای ساخت مسکن قرار گرفت و تسهیلات وام مسکن نیز در دست اقدام است. همچنین پنج‌هزار فقره وام مسکن در اختیار کسانی قرار گرفت که قبلاً وام مسکن گرفتند و به هرعلتی هنوز دارای خانه نیستند.

وی در حوزه اشتغال نیز گفت: با توجه به تفاهمنامه‌هایی که در سال گذشته امضا شد، کارهای خوبی انجام شده است. با دستور رئیس جمهور، استخدام ۱۶هزار نفر از افراد فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد در دست اقدام است. در ۱۲ تیرماه، آزمون آن انجام می‌شود و تا قبل از پایان دولت، این اتفاق رقم می‌خورد.

اوحدی با اشاره به حضور میدانی معاونان در استان‌ها در سال جدید؛ افزود: ما حدود هزار و نهصد جانباز قطع نخاعی داریم که شرایط زندگی سختی دارند و نیاز جدی به تجهیزات پزشکی دارند. شرکت متد برنامه‌ جامعی در سامانه طراحی کرده است که این تجهیزات پزشکی درب منازل جانبازان تحویل داده شود. برای نخستین بار در بنیاد شهید، مجموعه موسسه توانبخشی ایثار که وظیفه آن صرفاً خدمت‌رسانی به جانبازان است؛ مدیریت و مدیریت اجرایی و اختیارات موسسه صد در صد به جانبازان قطع نخاعی داده شد. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره‌ انتخابات نیز افزود: همیشه توصیه کردیم که ارزش‌های جامعه ایثارگری نباید دستمایه بازی‌های سیاسی شود. در برنامه‌های کاندیداهای انتخاباتی، متأسفانه هنوز برنامه‌ای برای جامعه ایثارگری دیده نشده است که این امر نیازمند توجه ویژه است.

وی در رابطه با برنامه واکسیناسیون کرونا برای جانبازان افزود: تا به امروز، واکسیناسیون جانبازان بالای ۷۰ و 50 درصد و خانواده‌های آنها در حال انجام است. بعد از آن، جانبازان بالا ۲۵ درصد با زمینه شیمیایی در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

در پایان این نشست از کتاب «قاب ایثار» رونمایی شد که تصاویر شهدا‌ی سلامت و حضور مدیران و معاونان در خانه آنهاست و دل‌نوشته‌هایی نیز در آن به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
captcha