نگاهی به برنامه‌های نهادهای دولتی و مردمی در بزرگداشت شهید سلیمانی
کد خبر: 4026853
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته

نگاهی به برنامه‌های نهادهای دولتی و مردمی در بزرگداشت شهید سلیمانی

تشکیل محافل قرآنی در کشور از سوی مؤسسات کوچک و بزرگ و نهادهای دولتی، به یاد بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) و شهید حاج قاسم سلیمانی در سراسر کشور را شاهد بودیم.

ایکنابه گزارش ایکنا، در هفته دوم دی‌ماه 1400 که همزمان با برگزاری بسیاری از برنامه‌ها با محوریت گرامیداشت ایام فاطمیه و دومین سالروز شهادت سردار سپهبد سلیمانی در سراسر کشور بود، فعالان قرآنی نیز در نهادهای دولتی و مردمی به برپایی مراسم بزرگداشت در قالب محافل انس با قرآن کریم اقدام کردند. دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی نیز در پوشش عنوان قرآنیان پیرو مکتب شهید سلیمانی نیز محافلی را از جمله در حسینیه فاطمه الزهرای تهران برگزار کردند. صحبت از تحول در امور قرآنی، تشکیل قرارگاه قرآنی در میان فعالان مردمی و مدیران نهادهای قرآنی همچنان داغ بود. در ادامه نگاهی به اخبار و رویدادهای این هفته خواهیم داشت.

رحیم خاکی از فرهنگسرای قرآن خداحافظی کرد

جلسه خداحافظی رحیم خاکی از همکاران فرهنگسرای قرآن تهران، با حضور کارکنان فرهنگسرا در سالن حبل‌المتین برگزار شد. وی در این جلسه ضمن بیان نکاتی از فعالیت‌های فرهنگسرا در ابعاد کمی و کیفی اظهار کرد: در مدت یک سال و نیم فعالیتم در فرهنگسرا، شاهد تحول در آموزش و حفظ خردسالان و مقوله قصه‌گویی، رشد تولیدات مجازی، ارتقای فعالیت کانون‌ها و نظم مالی مجموعه بودیم.

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه در سال جاری سامانه ندای قرآن، جمعیت میلیونی یافت، افزود: مراجعه مخاطبان به این سامانه به شماره ۱۴۴۰ طبق آخرین استعلام از وزارت ارتباطات(تا آبان‌ ۱۴۰۰)، بیش از یک میلیون نفر بوده است که قطعاً تا پایان امسال این آمار از دو میلیون مراجعه‌ عبور خواهد کرد. همچنین بسیاری از کتاب‌های کتابخانه هدی فرهنگسرای قرآن، به علت فرسودگی، تعویض و نیز کتاب‌هایی به مناطق محروم اهدا شد که موجب خرسندی بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب در گروه سنی نوجوانان و جوانان شد.

جزئیات بیشتری از جشنواره برترین بانوی قرائت ایران برگزار می‌شود

سومین جشنواره انتخاب برترین بانوی قرائت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ از دیدگاه مردمی برگزار می‌شود. این بخش ابتدا با ارسال اثر از سوی بانوان از تاریخ ۱۳ دی آغاز شده و ۲۳ دی ماه سال جاری به پایان می‌رسد.

در ادامه از سوی داوران ملی و بین‌المللی، مطابق با ضوابط تلاوت مجلسی، قضاوت آثار انجام و ۱۰ نفر برگزیده برای اجرای حضوری و مردمی دعوت خواهند شد. تاریخ برگزاری مرحله حضوری این جشنواره در دهه اول بهمن‌ماه سال جاری خواهد بود.

متقاضیان حضور در این جشنواره، باید مشخصات شناسنامه‌ای شامل نام، نام خانوادگی، شهر محل سکونت، شماره همراه و کد ملی را در ابتدای تلاوت ارسالی ضبط و به شماره واتساپ ۰۹۱۹۴۸۷۴۱۹۹ مدیر اجرایی بخش قرائت بانوان ارسال کنند.

رقابت ۷۰۰ شرکت‌کننده در مرحله نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

بیش از ۷۰۰ شرکت‌کننده از مجموع ۱۲ هزار و ۲۲۱ نفر ثبت‌نام شده در مراحل اولیه پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) به مرحله نهایی راه پیدا کردند. مرحله نهایی پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) علاوه بر رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل در رشته مفاهیم سوره‌های یاسین و نور به صورت آنلاین و غیر حضوری در دو بخش آقایان و بانوان در دارتحفیظ القرآن الکریم در حال برگزاری‌ است.

آغاز رسمی مسابقه بین‌المللی «مشکات»

مراسم افتتاحیه مسابقه بین‌المللی مجازی فرازخوانی قرآن کریم «مشکات» دوازدهم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مجتبی عبدالهی، استاندار البرز، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام‌جمعه کوهسار و مدیر مؤسسه قرآنی مشکات، شخصیت‌های کشوری و لشکری در مجتمع فرهنگی ایثار شهر کوهسار برگزار شد.

رتبه برتر نزاجا و نپاجا در نتایج تیمی مسابقات ارتش و دریافت درفش قرآنی

طی آیین اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه و بیستمین دوره مسابقات قرآن کریم دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش که ۱۲ دی‌ماه با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولان ارتش در سالن ۱۹ بهمن فرماندهی مرکز آموزش تخصص‌های هوایی شهید خضرایی برگزار شد به دلیل شرایط کرونایی به صورت نمادین از تعدادی از منتخبان این دوره تجلیل شد. در این دوره از مسابقات بیش از ۱۰ نفر از متسابقان حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. همچنین طی این مراسم در مجموع امتیازات تیمی نزاجا با امتیاز دو هزار و ۲۶۵، نپاجا با امتیاز هزار و ۷۱۰، نهاجا با امتیاز هزار و ۳۰۵ و ستاد آجا با امتیاز هزار و ۵۰ و نداجا با امتیاز ۴۶۵ توانستند به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را از آن خود کنند.

بازدید جمعی از قاریان و حافظان دارالقرآن آستان حسینی از جامعةالقرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، حافظ کل قرآن، مؤسس و مدیرعامل مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اشاره به بازدید جمعی از قاریان و حافظان دارالقرآن عتبة حسینیة از این مجموعه، اظهار کرد: شیخ حسن منصوری، مدیر دارالقرآن حرم امام حسین(ع) و فرزندانشان از شاگردان و قرآن‌آموزان مؤسسه بوده‌اند و سپس به سوریه و سپس به عراق رفته و در آنجا مستقر شدند و در ادامه فعالیت خود دارالقرآن عتبه امام حسین(ع) را افتتاح کردند.

مباحثه‌ای در باب معنامحوری تلاوت‌ها در مسابقات سراسری قرآن

گفت‌وگویی با محمود لطفی‌نیا، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی کشورمان پیرامون چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم منتشر شد. لطفی‌نیا در این گفت‌وگو که با تیتر «سوق یافتن تلاوت‌های مسابقات قرآن به سمت معنامحوری/ راه‌ حل کسب رتبه اول قرائت» بر روی خروجی قرار گرفت نتیجه بازنگری در آیین‌نامه مسابقات را معنامحورتر شدن تلاوت قاریان این دوره عنوان کرده بود.

با انتشار این مطلب در صفحه اینستاگرامی ایکنا برخی فعالان قرآنی کشورمان نظرات خود در مورد این نظر را اعلام کردند که در این بین نظر داود جعفری، دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی بیشتر از سایر نظرات دیده شد و واکنش محمود لطفی‌نیا را نیز به دنبال داشت؛

متن کامل نظر جعفری به این شرح زیر است: «ممنون از جناب استاد لطفی‌نیا که همیشه با تأمل درباره معنامحوری سخن گفته‌اند. اما به‌طور مشخص و واضح نه در تلاوت قدما و نه در تلاوت قاریان جدید چیزی به اسم معنامحوری و معناخوانی هنر قرائت نداشتیم.

آخرین جزئیات بررسی شاخص‌های عضویت اعضای حقیقی در شورای توسعه

طی هفته‌های گذشته و با پایان یافتن دوره عضویت اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی،‌ از سوی برخی فعالان و کارشناسان امور قرآنی مطالبه‌ای مبنی بر بازنگری شرایط و نحوه انتخاب صاحب‌نظران حقیقی عضو این شورا مطرح شد. این افراد اعتقاد داشتند نحوه انتخاب اعضای صاحب‌نظر حقیقی دارای اشکال است.

با وجود اینکه در خصوص معرفی صاحب‌نظران منتخب موسسات مردمی شاخص‌ها و معیارهایی در شورای توسعه به تصویب رسیده بود، اما در زمینه صاحب‌نظران حقیقی شرایط مستقلی تصویب نشده بود.

ارتباط با خداوند، ولایت و مردم؛ فرمول‌ محبوبیت حاج قاسم

پس از شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، تمامی اقشار و اصناف به صورت خودجوش تمام تلاششان را جهت ادای دین به ساحت این مجاهد برجسته و شهید عالیقدر انجام دادند و جامعه قرآنی کشور نیز مستثنی از این حرکت عظیم نبوده و با گردهم آمدن همه ظرفیت‌های مردمی و مجموعه‌های فعال در حوزه قرآنی کشور، اقدامات متعددی را صورت داده است.

امسال نیز در ایام دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همرزمان ایشان، قرآنیان پیرو مکتب شهید سلیمانی، محفل انس با قرآن و شهدا را ۱۴ دی‌ماه به‌مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان در حسینیه الزهرا(س) با اجرای مهدی صفری برگزار کردند.

طلیعه این برنامه با تلاوت آیات سوره مبارکه توبه توسط کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشورمان مزین شد و بعد از آن مسعود سیاح گرجی، ابتهال‌خوانی زیبایی را اجرا کرد. بعد از آن امین پویا، قاری بین‌المللی کشورمان آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و آیات ابتدایی سوره مبارکه فجر را تلاوت کرد.

مرحله سوم شانزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن با معرفی برگزیدگان به پایان رسید

محمد رمضانی‌فرد، مدیرکل آموزش و سنجش حفظ سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری آزمون مرحله سوم شانزدهمین دوره طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم گفت: آزمون این مرحله از ۲۶ آذرماه و با حضور ۸۶ نفر از حافظان قرآن کریم که حد نصاب‌های لازم را کسب کرده بودند، با معرفی نفرات برگزیده به پایان رسید.

وی با بیان اینکه در مرحله سوم شانزدهمین دوره، ۲۱ نفر حائز کسب مدرک درجه دو معادل حافظ ممتاز و مدرک کارشناسی ارشد شدند، ادامه داد: از این تعداد، ۷ نفر شامل حافظان خانم و ۱۴ نفر نیز از آقایان هستند.

رصد میدانی ۵۵۰ خانه قرآن تهران آغاز شد

طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت‌(ع) سطح استان تهران به منظور شناسایی وضعیت خانه‌های قرآن و عترت و اطلاع دقیق از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مراکز و همچنین پی بردن بیشتر به نقاط ضعف و چالش‌های موجود آن‌ها در دستور کار قرار ادارات کل امور قرآنی سراسر کشور قرار گرفته است.

جواد تجلیان، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران نیز ضمن اعلام آغاز طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت(ع) در سطح استان تهران گفت: یکی از اهداف مهم این طرح پس از شناخت کلی ظرفیت‌های شاخص خانه‌های قرآن و توانمندی‌های مدیران این تشکل‌ها، ارتباط و اتصال این خانه‌ها با یکدیگر با هدف تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت این مراکز است.

پیشکسوت قرآنی و بنیانگذار دارالقرآن شرکت ملی فراورده‌های نفتی ایران درگذشت

محمود یاوراحمدی، پیشکسوت قرآنی کشور، بنیانگذار و مسئول دارالقرآن شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران سیزدهم دی‌ماه دار فانی را وداع گفت.

از جمله خدمات وی در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌توان به تأسیس ۶۰ مرکز قرآنی در سراسر کشور، تدوین و تألیف آیین‌نامه داوری و اجرایی مسابقات قرآن کریم، برگزاری بیش از ۱۰ دوره مسابقات قرآن در مجموعه شرکت ملی پالایش و ... اشاره کرد.

ابلاغ دستورالعمل جدید تأسیس مؤسسات قرآنی به وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات

پس از تشکیل هیئت هماهنگی صدور مجوز موسسات قرآنی به منظور ایجاد هماهنگی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در موضوع صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات قرآنی ـ مردمی، توافقی صورت گرفت و طی آن این دو دستگاه آیین‌نامه مشترکی برای صدور مجوز به موسسات تدوین کردند.

بر همین اساس توافقنامه مشترک میان این دو دستگاه در جلسه چهل و سوم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که دی‌ماه سال ۹۷ برگزار شد، به تصویب رسید و بهمن ماه همان سال نیز ابلاغ شد. به موجب وظایف و اختیارات این هیئت در ماده «۲» مبنی بر «تعیین ضوابط یکسان در موضوع صدور مجوز، نظارت و نحوه حمایت از مؤسسات قرآنی» به پیوست «دستورالعمل ضوابط اجرایی و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و شیوه‌نامه‌‌های الحاقی» که در جلسه هشتم هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی - مردمی به تصویب رسیده است، جهت اجرا به این دو دستگاه ابلاغ شد.

پانزدهمین جلسه ارتقای قاریان با گرامیداشت یاد سردار سلیمانی همراه شد

پانزهمین جلسه از سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه ۱۵ دی ماه به صورت نیمه حضوری و با برقراری ارتباط دوسویه و برخط تصویری با قاریان شرکت کننده، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. در این جلسه قاسم رضیعی و کریم دولتی از استادان و داوران بین المللی به عنوان کارشناس و مصطفی یادگاری، قاری ممتاز کشورمان به عنوان کمک کارشناس و دبیر جلسه، به ارائه نکات فنی و مفاهیمی و تحلیل قرائت قاریان پرداختند.

محفل قرآنی ویژه بانوان در تهران برگزار شد

همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، محفل انس با قرآن کریم به صورت خودجوش و بدون کمک نهاد و دستگاهی در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد. این مراسم با اجرای جمعی از بانوان قاری و حافظ حائز رتبه ملی و بین‌المللی چون فهیمه ایزدی، آذرمان صادقی و ترتیل‌خوانی پرنیان عصابخش و ابتهال‌خوانی مولود غیایی، حائز رتبه نخست مسابقات ابتهال و گروه تواشیح صهبا و مداحی آزاده شاملو، قاری و ذاکر اهل‌بیت(ع) همراه بود.

انتهای پیام
captcha