قاریان برای آموزش قرآن به مساجد محلات اعزام شوند + صوت
کد خبر: 4049735
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
محمدرضا خرمیان:

قاریان برای آموزش قرآن به مساجد محلات اعزام شوند + صوت

پیشکسوت و قاری بین‌المللی درباره کمرنگ شدن جایگاه مساجد در آموزش قرآن گفت: سازمان‌های فرهنگی و قرآنی با شناسایی قاریان و حافظان علاقه‌مند به آموزش قرآن، زمینه حضور و حمایت مادی و معنوی آنان را برای حضور در مساجد محلات مهیا کنند.

محمدرضا خرمیانمحمدرضا خرمیان، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت توسعه و توجه به آموزش قرآن در مساجد بیان کرد: در گذشته فعالیت‌های قرآنی مساجد در موفقیت قاری و حافظ نقش مؤثری داشت. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر خود در جمع فعالان قرآنی، نظرشان این بوده است که به موضوع نشر قرآن و آموزش آن در مساجد توجه شود، چرا که خود ما نیز در مساجد قرائت را فرا گرفتیم.

وی ادامه داد: در دهه‌های قبل، چه پیش از انقلاب و چه دو دهه ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هر کسی در مسجد محل خود به جلسات قرآن می‌رفت، از جمله جلسات مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) در مسجدالرضا(ع) واقع در خیابان بهار تهران که من نیز شرکت می‌کردم. شب‌های ماه رمضان نیز در پشت بام مسجد شیخ فضل‌الله مراسم پرشوری برپا بود.

این پیشکسوت قرآنی درباره چگونگی پرداختن دیگر کشورها به آموزش قرآن اظهار کرد: به سبب موقعیت شغلیم به 110 کشور سفر کرده‌ام. در کشورهای مسلمان بر برنامه‌های قرآنی در فضای مساجد تمرکز می‌شود، ازجملهردر کشور آفریقایی سودان که زبانشان عربی است و اکثر بانوان و آقایان حافظ و قاری قرآن هستند. در مساجد، خَلوِه‌های قرآنی یعنی لَجنِه‌های قرآنی (گرد آمدن جمعی از مردم) برقرار می‌شود و روی یک تابلوی چوبی آیات قرآن را می‌نویسند، آن آیه را حفظ کرده و سپس پاک می‌کنند و مجدد آیه بعدی را می‌نویسند.

کد

وی اظهار کرد: چون در کشور ما به مؤسسات بسیار توجه می‌شود، عوامل مساجد بر این باور رسیده‌اند که در این زمینه وظیفه‌ای ندارند. سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به امور مساجد باید هماهنگ کنند و قاریان برجسته را برای پوشش آموزش قرآن در محلات، بین مساجد محوری اعزام و حمایت کنند، این کار بدون حمایت انجام نمی‌شود. البته در گذشته، اساتید قرآن، اغلب برای معاش زندگی شغل داشتند و از آموزش قرآن به هیچ وجه مبلغی را دریافت نمی‌کردند و در هفته یک یا چند روز را به بحث آموزش قرآن اختصاص می‌دادند، الان هم بسیاری از اساتید به همین منوال هستند اما قبول کنیم که شرایط متفاوت شده است و نیاز به حمایت مادی و مالی نیز وجود دارد.

خرمیان در پایان گفت: باید به آموزش قرآن در مساجد پر و بال بدهند و نه فقط در تهران بلکه در کل کشور فرهنگ‌سازی شود. امیدوارم که مسئولان آستین بالا بزنند و این کار خیر را به بهترین شکل انجام دهند.

انتهای پیام
captcha