غدیر تنها واقعه‌ای که پیامبر(ص) برای آن درخواست شعر کرد
کد خبر: 4071642
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
زائری در گفت‌وگو با ایکنا:

غدیر تنها واقعه‌ای که پیامبر(ص) برای آن درخواست شعر کرد

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری گفت: رسول اکرم (ص) فقط یک جا از یک هنرمند و شاعر خواستند درباره واقعه‌ای که اتفاق افتاده، شعر بگوید، آن هم واقعه غدیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری؛ فعال فرهنگی و مدیرمسئول ماهنامه خیمه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن تاکید بر اینکه اساسا در ادبیاتی که باید برای انتقال مفهوم غدیر تولید شود، کم‌کاری کرده‌ایم، گفت: درباره غدیر دو نکته وجود دارد که به اعتقاد من از جهت ادبی و هنری قابل‌توجه و بسیار جذاب است. اول اینکه در زندگی همه بزرگان و پادشاهان و چهره‌های برجسته تاریخی معمولا بزرگداشت صحنه‌های جنگ و فتوحات و پیروزی آن‌ها در جنگ‌ها است، اما شما هیچ جا در زندگی پیامبر(ص) نمی‌بینید که مثلا در جنگ بدر و دیگر جنگ‌هایی که پیروز شده‌اند، ایشان به کسی گفته باشد برای ماندگار شدن آن پیروزی شعری بسرای یا چیزی بنویس.

وی ادامه داد: درحالی که معمولا پادشاهان وقتی شکار می‌کردند، یا فتوحاتی داشتند یا در جنگی پیروز می‌شدند، از نقاشان می‌خواستند از آن‌ها نقشی بکشند یا شاعران در مدح آن‌ها شعری بسرایند. رسول اکرم(ص) فقط یک جا از یک هنرمند و شاعر خواستند درباره واقعه‌ای که اتفاق افتاده، شعر بگوید، آن هم واقعه غدیر است که به حسان ابن ثابت فرمودند بلند شو و شعر بگو تا این صحنه ماندگار شود.

انتقال پیام غدیر وظیفه همه ما است

این فعال فرهنگی تصریح کرد: نکته دوم در مورد غدیر این است که پیامبر از پدران و مادران تا روز قیامت خواستند که این واقعه را نقل کنند. چنان‌که در خطبه غدیر فرمودند: «فَلْیبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ»؛ یعنی تا روز قیامت این پیام قرار است نسل به نسل منتقل شود و وظیفه همه ما این است که پیام غدیر را در قالب‌های مختلف ادبی و هنری، بیان، منتشر و منتقل کنیم و از این جهت تا به امروز قطعا کم‌کاری شده است.

زائری که شش دوره دبیری همایش بین‌المللی باران غدیر را برعهده داشته و از نزدیک با آثار ادبی و هنری هنرمندان کشورهای مختلف و افراد مسلمان و غیرمسلمان درباره غدیر و امام علی(ع) سروکار داشته است، عنوان کرد: آن بُعدی از غدیر که مربوط به همایش باران غدیر است، گنجینه بسیار ارزشمندی است که در آن شاهد آثار ادبیان غیرشیعه و حتی غیرمسلمان درباره غدیر هستیم که بسیار هم متنوع و متعدد است.

وی با تاکید بر اینکه این گنج همچنان ادامه دارد و تمام هم نمی‌شود، اضافه کرد: سال‌هاست که شاهد آثار هنرمندان و ادبای مسیحی، به‌ویژه جامعه مسیحی لبنان درباره غدیر و امیرالمومنین(ع) هستیم. همین چند روز پیش هم یک شیخ اهل‌سنت لبنانی برای بنده پیغام فرستاده بود که قصیده جدیدی از او درباره غدیر منتشر شده است. در هر حال این ظرفیت عظیمی است که متاسفانه ما چه در جهت ترجمه، چه در معرفی و چه به جهت انتشار، به آن نپرداختیم.

از گنجینه غدیر آنچنان که باید بهره نبردیم

حجت‌الاسلام زائری در ادامه سخنانش گفت: واقعیت این است که اگر چنین گنجینه‌ای در اختیار دشمنان اسلام و شیعه بود، به نحو احسن از آن استفاده کرده و بهره می‌بردند، اما ما متاسفانه آنچنان که باید به آن نپرداخته و بهره کافی از آن نبرده‌ایم. البته تلاش ما در همایش بین‌المللی باران غدیر این است که به اندازه وسع و توان خود به این سمت حرکت کنیم و تا آنجا که امکان دارد از این گنجینه عظیم استفاده کنیم.

آثار باکیفیت درباره غدیر خوب معرفی نشده است

این فعال فرهنگی در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به آثار ادبی و مکتوب داخل کشور با موضوع و محتوای غدیر بیان کرد: برخلاف تصور اولیه که ممکن است این باشد که آثار تولید شده درباره غدیر ضعیف است، واقعیت این است که آثار ادبی کیفی و خوب درباره غدیر هم زیاد داریم، منتهی متاسفانه به دلیل تعدد محتواهایی که در حوزه فرهنگ منتشر می‌شود و بعضا عدم دسترسی به آثار خوب، خیلی وقت‌ها آثار کیفی به چشم نمی‌آید و آنچنان که باید، دیده نمی‌شود؛ بنابراین شاید لازم باشدکه ما تلاش خود را بیشتر برای معرفی و ایجاد راه‌های دسترسی به آثار خوب متمرکز کنیم و زمینه دیده شدن آن‌ها را فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha