تجلیل از مواضع وحدت‌بخش رئیس پیشین مجلس اعلای شیعیان لبنان
کد خبر: 4084169
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
در سالگرد رحلت شیخ عبدالامیر قبلان مطرح شد؛

تجلیل از مواضع وحدت‌بخش رئیس پیشین مجلس اعلای شیعیان لبنان

در مراسم نخستین سالگرد درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس پیشین مجلس اعلای شیعیان لبنان، سیاستمداران و علمای دینی این کشور از استکبارستیزی و مواضع وحدت‌بخش وی تجلیل کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، در این مراسم شیخ علی الخطیب، نایب رئیس شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان، روند تشکیل مقاومت در این کشور توسط امام موسی صدر را تشریح کرد و گفت: نهال مقاومتی که توسط امام صدر کاشته شد، آزادسازی لبنان را در پی داشت و شهدا با اهدای خون خود آن را آبیاری کردند.

وی افزود: از همه حامیان مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوریه و همه متحدان و دوستان به خاطر محافظت از لبنان در برابر خطرات ناشی از تهدیدهای رژیم غاصب صهیونیستی تشکر می‌کنم.

وی تلاش برای تضعیف شرافت، پاکی و صفای مقاومت پس از شکست نظامی دشمن را محکوم و خاطرنشان کرد: این سیاست خطرناک، کشور را وارد بحران‌های جدیدی می‌کند؛ مداخلات آشکار خارجی غیرقابل قبول و محکوم است و عواقب ناگواری دارد.

شیخ الخطیب همچنین حملات مکرر رژیم صهیونیستی به تأسیسات غیرنظامی در سوریه، جنایت‌‌ها علیه مردم فلسطین، حملات به اماکن مقدس به ویژه مسجدالاقصی و تخریب منازل فلسطینیان را محکوم کرد.

وی با تأکید بر تداوم ایستادگی در کنار سوریه، ملت فلسطین و مجاهدان آنان، خواستار بهترین روابط با سوریه شد و بر روابط حسنه با برادران عرب و مسلمان به نفع لبنان و مسائل مشترک اعراب و مسلمانان تأکید کرد.

همچنین شیخ احمد قبلان، مفتی جعفری طی سخنانی به ارائه محاسن و برخی از وصایای آن مرحوم پرداخت و خاطرنشان کرد: این وصیت‌نامه به زودی در کتابی منتشر خواهد شد که در آن به موضوعاتی همچون ایمان، امام موسی صدر، طوایف لبنانی و همزیستی، کار ملی، تجربه نهادهای مالی و غیره پرداخته شده است. 

شیخ قبلان همچنین به موضع رئیس پیشین مجلس اعلای شیعیان لبنان در مسئله بی طرفی لبنان اشاره کرد که همواره می‌گفت: «لبنان چگونه بی طرف باشد در حالی که آتش اطراف ما و به سوی ما شعله ور است؟.»

شیخ قبلان همچنین با یادآوری مواضع پدر فقید خود در قبال رژیم صهیونیستی گفت: همیشه به خاطر داشته باشید که اسرائیل دشمن مسلمانان و مسیحیان لبنان، فلسطین و بیت المقدس است و مقاومت سپر کشور و دشمن است. 

همچنین شیخ عبداللطیف دریان، مفتی اعظم جمهوری لبنان در سخنرانی خود نسبت به خلاء ریاست جمهوری هشدار داد و خواستار تشکیل دولتی شد که مردم بی پناه لبنان را به پیش ببرد.

از سوی دیگر شیخ سامی ابی المنی از فرقه موحدان دروزی، طی سخنانی گفت: واقعیت کشور ما، رنج‌ها، نزاع‌ها، دغدغه‌ها، ترس‌ها باعث نگرانی و ناامیدی می‌شود. وی خواستار ترجیح منافع عمومی و حقوق مردم بر سایر منافع و خودخواهی‌هایی شد که کشور را ویران کرده است.

همچنین شیخ محمد عصفور، کاردار مجلس عالی طی سخنانی از شایستگی‌ها و مواضع شیخ قبلان به ویژه در عرصه‌ مقابله با دشمن صهیونیستی و استکبار ستیزی تجلیل کرد.

انتهای پیام
captcha