بهره‌مندی از فضای مدارس برای مؤسسات قرآنی نیازمند اولویت‌گذاری است
کد خبر: 4122123
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
نوری:

بهره‌مندی از فضای مدارس برای مؤسسات قرآنی نیازمند اولویت‌گذاری است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همراهی و همکاری مؤسسات قرآنی در مراکز دارالقرآن‌ها و سایر طرح‌های آموزش و پرورش موجب ایجاد رقابت می‌شود، افزود: برای بهره‌مندی از فضای مدارس برای مؤسسات قرآنی در ابتدا اولویت‌گذاری کنید و ساختار آن را نیز بنویسید و فاز اول آن را از دارالقران‌های تحت نظارت آموزش و پرورش آغاز کنید و در فاز دوم به سراغ کانون‌های تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش بروید.

یوسف نوریبه گزارش خبرنگار ایکنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، 26 بهمن‌ماه در پنجاه و نهمین جلسه كمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور درباره بهره‌مندی از فضای آموزشی مدارس برای مؤسسات قرآنی، گفت: در جلسه گذشته نیز در این زمینه گفته بودم که نقاط و مدارسی را برای بهره‌مندی مؤسسات قرآنی مشخص کنید. معتقدم این امر باید طی چند فاز انجام شود و در گام نخست از مراکز دارالقرآن‌ها شروع کنید.

وی با اشاره به اجرای طرح اتقان از سوی معاونت آموزش ابتدایی که هدف‌گذاری خوب و مطلوبی بوده است، افزود: معلمان ابتدایی اگر از آموزش قرآن برخوردار باشند، قطعاً دانش‌آموزانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند  نیز قرآن را یاد می‌گیرند.

وی با بیان اینکه طرح اتقان، طرح منسجمی است، اظهار کرد: البته لازم است تا بعدها طرح و آموزگاران آن ارزیابی شوند تا دیده شود چه میزان به اهداف طرح، نزدیک شده‌ایم.

نوری ادامه داد: مراکز دارالقرآن‌ها با حداکثر ظرفیت پای کار هستند و اگر مؤسسات قرآنی در کنار دارالقرآن‌ها فعالیت‌ کنند، شاهد افزایش و ارتقای کیفی و کمی سطح فعالیت آن‌ها خواهیم بود.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه انجام این دستور جلسه منوط به هدف‌گذاری برای تعدادی از مؤسسات قرآنی دارای اولویت با تعیین نقاط مشخص است، بیان کرد: در این زمینه نمی‌توان حکم واحد داد، باید نقاط مشخص با کمک اداره قرآن، عترت و نماز شناسایی شود و سپس با همفکری دوستان در معاونت پرورشی، فرهنگی استان‌ها و کارشناسان قرآن، عترت و نماز، شناسایی تکمیل و نیازسنجی شود.

وی تصریح کرد: بنابراین ابتدا باید قراردادی درست شود و سپس مصوبه‌ای داشته باشد تا بتوان به آن استناد کرد. تمام جوانب آن را زودتر انجام دهید تا این امر به سرانجام برسد و این ماده و دستور جلسه مصوب و قانونی شود. 

نوری ادامه داد: دو هزار کانون فرهنگی ـ تربیتی و 75۰ دارالقرآن تحت نظارت آموزش و پرورش است که اگر هرکدام از اینها کلاسی را در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دهند، تقریبا 3 هزار مؤسسه قرآنی صاحب یک کلاس آموزشی خواهند شد. این مراکز چون در بهترین مکان‌ها قرار دارند، می‌توانید به خوبی از این ظرفیت‌های مناسب و مطلوب بهره‌مند شوید.

وی به استفاده از مجموعه‌های بلااستفاده و فضای مدارس در غیر ساعت آموزشی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌آید در نظر دارید با این فضاهای آموزشی، به عنوان یک مرکز مستقل، فعالیت کنید که ما موافق آن نیستیم، چون معتقدیم فعالیت در چرخه آموزش و پرورش بهتر است چرا که سطح کیفی و کمی فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش افزایش پیدا می‌کند.

نوری با اشاره به اینکه همراهی و همکاری مؤسسات قرآنی در مراکز دارالقرآن‌ها و سایر طرح‌های آموزش و پرورش موجب ایجاد رقابت می‌شود، افزود: ابتدا براساس قوانین و مقررات، اولویت‌گذاری کنید و ساختار آن را نیز بنویسید و همانطور که گفته شد فاز اول را دارالقرآن‌های تحت نظارت آموزش و پرورش قرار دهید و فاز دوم را کانون‌های تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش بگذارید.

وی با تأکید بر اینکه من مخالف استفاده از فضاهای بلااستفاده آموزش و پرورش برای مؤسسات قرآنی نیستم، گفت: بطور مثال اردوگاه‌های درون شهری زیادی آموزش و پرروش دارد، بنابراین از لحاظ فضای آموزشی، کم نداریم. همچنین مهدکودک‌های مردمی با مهدکودک‌های آموزش و پرورش وارد تعامل شوند و بخش قرآنی آن‌ها را بپذیرند؛ اینگونه بستر فراهم می‌شود و فعالیت‌ها گسترده‌تر خواهد شد.

نوری در ادامه ضمن استقبال از طرح حفظ تخصصی مدارس قرآن آموزش و پرورش، گفت: طرح ارائه شده از سوی مؤسسه بیت‌الاحزان نیازمند بررسی بیشتر و تشکیل جلسات با حجت‌الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و همچنین تعامل با دانشگاه فرهنگیان است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر به بهره‌مندی از ظرفیت مدارس قرآنی آموزش و پرروش در قالب حفظ محور اشاره کرد و گفت: این طرح نیازمند بررسی است تا مانند مدارس قرآن گذشته، شاهد افت دانش‌آموزان و جمع شدن تابلوهای مدارس قرآن نباشیم. البته اینکه راه‌اندازی مدارس قرآن طی آن سال‌ها با جذب نیروی متخصص همراه بود، نقطه قوت آن بود اما اینکه یک بار کلیات به یکباره بدون ملاحظه کردن زیرساخت‌های لازم و بررسی استعداد و اشتیاق دانش‌آموزان، انجام شد، موجب کمرنگ شدن فعالیت این مدارس و هیئت امنایی شدن آن‌ها شد. 

وی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت نیازمند تحلیل و بررسی این موضوع هستیم؛ به طور مثال این مدارس قرآن به صورت پایلوت در هر استان با راه‌اندازی یک مدرسه انجام شود و فعالیت این مدارس نیز سه ماه به سه ماه مورد پایش قرار گیرد؛ البته این مهم است که این مدارس به معنای واقعی نیز مدرسه قرآنی باشد.

نوری با تأکید بر اینکه کارها را با تأمل و تعمق جلو ببریم و سعی کنیم به نحو احسن کارهای قرآنی را انجام دهیم، افزود: در این شرایط، دشمن قرآن را هدف قرار داده است. شما دوستان قرآنی، راهبران این جریان بزرگ هستید.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به رفع نیاز آموزش مناطق زلزله خوی و دو کشور ترکیه و سوریه با اعزام معلمان و یا بسته‌های آموزشی مناسب تأکید کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha