عراق و ایران می‌توانند الگوی وحدت جهان اسلام باشند
کد خبر: 4127472
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

عراق و ایران می‌توانند الگوی وحدت جهان اسلام باشند

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در سخنانی در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در بغداد بر ضرورت گسترش همکاری میان علمای امت اسلام تاکید کرد و گفت: دو کشور عراق و ایران می‌توانند الگوی وحدت برای جهان اسلام باشند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری، دبیرکل این مجمع در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در بغداد گفت: ‌شکی نیست که همکاری سازنده میان جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران منجر به شکست داعش شد، گروهی که حامی آن، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر و استکبار جهانی به رهبری آمریکا هستند.

وی با بیان این که اگر تلاش‌ها و جان‌فشانی‌های ‌حشد الشعبی و حمایت مردم و مرجعیت عراق و مشارکت علمای مقاومت نبود، این دستاورد بزرگ به دست نمی‌آمد، تصریح کرد: این دستاورد بزرگ به دستان شما و مجاهدان با یاری خداوند محقق شد. همانطور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم».

شهریاری ادامه داد: طی دو دهه گذشته، شاهد جنگ‌ها، خونریزی، تروریسم و نزاعات در جهان اسلام بوده‌ایم. به سبب همین مشکلات، موضوع کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران را به راهکارهای اجرایی و اقدامات عملی مربوط به وحدت اسلامی و صلح و اجتناب از تفرقه و نزاع در جهان اسلام اختصاص دادیم.

وی افزود: کنفرانس‌های منطقه‌ای بین علمای کشورهای مختلف از اهل سنت و شیعه برگزار شده است تا این نکته مورد تأکید قرار گیرد که تلاش‌های دشمن برای تفرقه و اختلاف میان امت اسلام و میان علمای بزرگ هرگز موفق نخواهد شد مادامی که ما در خدمت اسلام و مسلمانان باشیم و مادامی که پاداش آخرت را بر دنیا ترجیح دهیم.

اشاعه برادری اسلامی ضرورت است

شهریاری در بخش دیگری از سخنان خود اشاعه و رواج مفهوم برادری اسلامی میان مسلمانان در کشورهای اسلامی و خارج از آن را یک ضرورت دانست و  تصریح کرد: به عنوان یک امر واجب که باید نسل‌های آینده براساس آن تربیت شوند. تحقق این فریضه انسانی اسلامی مهم ممکن نیست مگر اینکه دلها را از وجود کینه‌ها پاک کرد، زیرا برادری با وجود کینه مادی، طایفه‌ای و نژادی محقق نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: این کنفرانس ارزشمند درباره وحدت اسلامی با شعار «مسلمان برادر مسلمان» برگزار شده است. ما خواهان آن هستیم که این کنفرانس منجر به نتایجی شود که تقویت پیوندهای برادری میان مسلمانان و روحیه وفاق و الفت میان همه بشریت را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: انسانها برادر یکدیگر هستند، چه بخواهند چه نخواهند، زیرا همه انسان‌ها از یک پدر و مادر(حضرت آدم و حضرت حوا) هستند. همانطور که امام امیر المومنین علی بن ابیطالب فرموده‌اند: مردمان دو دسته‌اند، گروهی برادر دینی تو هستند و گروهی در آفرینش با تو همانندند. سخن ایشان مبنی بر اینکه همانند تو در آفرینش است، یعنی برادری در ماهیت و فطرت انسانی و در آمال و آلام میان همه انسانهاست.

تروریسم با خشکاندن منابع از بین می‌رود

شهریاری با تأکید بر این که ریشه‌های تروریسم را تنها با خشکاندن منابع تقویت آن اعم از پول و سلاح و فکر افراطی واپس‌گرا می‌توان از بین برد، گفت: این امر به آگاه‌سازی همه جانبه امت نیاز دارد، اینکه شکاف و زمینه‌ای ایجاد نشود که دشمنان از آن برای گسترش این پدیده تاریک و شوم بهره‌برداری کنند که هدف دشمنان از آن، خدشه واردکردن به اسلام و مسلمانان و مخدوش‌کردن وجهه و مقدساتشان است.

 

وی ادامه داد: ما در سرزمین دوست‌داشتنی عراق، سرزمین تعدد قومیت‌ها و مذاهب هستیم که قدرتهای ظالم و متجاوز به دنبال استفاده از این تنوع مذهبی و طایفه‌ای برای متشنج‌کردن اوضاع و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود بودند، اما دولت، ملت و طوایف مختلف و گروه‌های جهادی چنین چیزی را به دشمن اجازه ندادند و تلاش‌هایش را ناکام گذاشتند و ثابت کردند که قوی‌تر از تمام تلاش‌های تفرقه‌افکنانه و فتنه‌جویانه هستند.

وی با بیان این که خدا را شکر می‌کنیم که دو کشور عراق و ایران می‌توانند الگوی وحدت برای جهان اسلام باشند، اظهار کرد: علمای جهان اسلام باید بر مسئله قدس شریف به عنوان مسئله محوری و اساسی در صحنه اسلامی تأکید و توجه داشته باشند.

کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امروز، ۲۰ اسفند در هتل «المنصور» بغداد، پایتخت عراق برگزار شد و چهره‌های دینی و میهمانان متعددی از کشور‌های مختلف در این کنفرانس حضور یافتند.

مفهوم وحدت از دیدگاه اسلامی، همزیستی مسالمت‌آمیز در قرآن و سنت، مسئله تکفیر در فقه اسلامی، ضوابط اختلافات فکری در شرع و اخلاق، راه‌های مبارزه با طرح عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی، نقش رسانه‌ها در تقویت وحدت و همچنین خطابه دینی و اثر آن در همزیستی مسالمت‌آمیز از محورهای مورد بررسی در این کنفرانس بود.

انتهای پیام
captcha