صنعت بیمه توان مولدسازی سرمایه‌های سرگردان را داراست
کد خبر: 4143128
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
اسدی در گفت‌وگو با ایکنا:

صنعت بیمه توان مولدسازی سرمایه‌های سرگردان را داراست

معاون فنی بیمه اتکایی ایران معین و کارشناس بیمه گفت: صنعت بیمه می‌تواند سرمایه‌های سرگردانی که به سمت بازارهای غیرمولد هدایت شده‌اند را مولد سازد.

اسد اسدی

صنعت بیمه به عنوان یکی از صنایع پیشرو در توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و دولت‌ها برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی‌شان برروی ظرفیت این صنعت حساب ویژه باز می‌کنند. صنعت بیمه  نقش مهمی در کاهش ریسک و کمک به تولید دارد. معمولاً کشورهای پرریسک برای جلب اعتماد فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، از ابزار بیمه نهایت استفاده را می‌برند تا از این طریق ریسک اقتصادی سرمایه‌گذاران را کاهش و آنها مجاب کنند در کشورشان دست به سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی و تولیدی بزنند، موضوعی که در ایران خیلی جدی گرفته نشده است. باید پذیرفت صنعت بیمه در کشورمان با ضعف‌ها و مشکلاتی روبه‌روست؛ اجبار، تکلیف، نبود خدمات متنوع و دیگر موضوعات سبب شده صنعت بیمه ایران که سابقه طولانی دارد، متناسب با رشد و توسعه شرکت‌های بیمه در جهان پیش نرود.

اسد اسدی، معاون فنی بیمه اتکایی ایران معین و کارشناس بیمه در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش صنعت بیمه در تقویت تولید و پوشش ریسک‌های ناشی از تورم گفت: همانطور که همه ما می‌دانیم علت اصلی تورم، ناشی از شرایط حاکم بر نظام پولی و بانکی کشور و رشد پایه پولی کشور است و از همه مهمتر اینکه عامل اصلی رشد پایه پولی هم ریشه در رشد نرخ ارز دارد. به عبارت بهتر وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد دولت به سمت چاپ پول روی می‌آورد و چاپ پول هم تورم را به دنبال دارد.

وی افزود: اینکه چقدر بیمه‌ها می‌توانند تورم را پوشش و سپس کاهش دهند ابتدا باید نگاه شود به اینکه اصلاً صنعت بیمه تا چند درصد در GDP یا تولید ناخالص داخلی کشور تأثیرگذار است و سپس بگوییم آیا در مهار تورم نقش دارد یا خیر. پس صنعت بیمه در مهار تورم نقش دارد، اما اینکه چند درصد است باید مورد توجه قرار گیرد.

جمع‌آوری پول‌های سرگردان؛ یکی از کارویژه‌های صنعت بیمه

کارشناس بیمه با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های صنعت بیمه جمع‌آوری پول است، اظهار کرد: پول‌ها و سرمایه‌های سرگردان بسیاری در کشور وجود دارند که به سمت بازار‌های غیرمولد سرازیر شده‌اند، ولی اگر صنعت بیمه تقویت شود، این مکان وجود دارد که سرمایه‌های سرگردان را جمع‌آوری و به سمت بازار‌های مولد سوق دهد.

اسدی ادامه داد: در سال رشد تولید و مهار تورم یکی از کارویژه‌های صنعت بیمه این است که از تبعات وقوع خسارت بکاهد و این موضوع در افزایش تولید بیشتر نقش دارد و می‌تواند به تولید ملی کمک کند. باید پذیرفت در فضای ناامنی نه تولید رشد می‌کند و نه اقتصادی توسعه می‌یابد. یکی از پیش‌شرط‌های امنیت اقتصادی مربوط به تضامین لازمی است که یک کسب و کار برای توسعه فعالیت و سرمایه خود به آن نیاز دارد و داشتن تضامین از جنس بیمه می‌تواند فعالان اقتصادی را دلگرم و امیدوار سازد.

وی در این رابطه افزود: در همه کشورها، سازوکار اصلی صنعت بیمه مبتنی بر امنیت‌آفرینی درفضای اقتصادی بوده و بیمه در نگهداشت سرمایه مؤثر است.

نقش بیمه زندگی در مهار تورم

معاون فنی بیمه اتکایی ایران معین، تقویت و توسعه بیمه‌های زندگی را در رشد تولید و ایجاد فضای امن اقتصادی مؤثر دانست و در این رابطه گفت: هرچقدر ساز و کار بیمه زندگی رشد و پیشرفت بیشتری داشته باشد به همان اندازه از رشد پایه پولی کشور جلوگیری خواهد شد. در اصل بیمه زندگی این قابلیت را دارد که سرمایه‌های غیرمولد مردم را مولد سازد.

وی ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته برای فراگیر شدن بیمه زندگی، مشوق‌های بسیار زیادی به کار گرفته می‌شوند؛ به عنوان کسانی که از بیمه زندگی برخوردارند معافیت‌های مالیاتی شامل حال آن‌ها خواهد شد، ولی در کشور ما بیمه زندگی خیلی مورد استفاده قرار نگرفته و دولت می‌تواند با مشوق‌های مالیاتی به فراگیری بیمه زندگی کمک شایانی کند. امروزه در اغلب کشور‌های جهان مردم سرمایه‌هایشان را به بیمه‌های زندگی تبدیل می‌کنند تا درآمدشان از گزند مالیات در امان باشد.

ضرورت تقویت نظام اعتبارسنجی شرکت‌های بیمه

این کارشناس صنعت بیمه یکی از ضعف‌های نظام بیمه‌ای ایران را ضعف در ارائه خدمات دانست و در این رابطه گفت: اگر می‌خواهیم رغبت مردم به بیمه بیشتر شود و تنها از سر اجبار به سمت بیمه روی نیاورند، فقط کافی است خدمات بیمه را متنوع و کیفیتش را ارتقا دهیم. کیفیت شرکت‌های بیمه زمانی ارتقا می‌یابد که اعتبارسنجی انجام شود و به همین منظور در دنیا شرکت‌های اعتبارسنجی وجود دارند که خدمات شرکت‌های بیمه را بررسی و تحلیل می‌کنند و به آن‌ها امتیاز می‌دهند و وقتی مردم می‌بینند امتیاز یک شرکتی از شرکت دیگر بالاتر است قطعاً به سمت شرکت بهتر تمایل پیدا می‌کنند، ولی در ایران فعلاً نظام اعتبارسنجی شرکت‌های بیمه خیلی شفاف و کارآمد نیست.

اسدی ادامه داد: در اصل مؤسسات اعتبارسنج استاندارد‌هایی مانند کیفیت کفایت سرمایه، کفایت ذخایر و مدل ارائه خدمات و اجرای تعهدات را تعریف می‌کنند و شرکت‌های بیمه باید براین اساس خدماتشان را بهبود دهند، ولی فعلاً در ایران، بیمه مرکزی اعتبارسنجی را انجام می‌دهد و همه وظایف بر دوش آن است، درصورتی که باید از سازوکار بازار استفاده شود و سازوکار بازار خودتنظیم‌گر است. بیمه مرکزی فقط باید قانونگذار، هدایت‌کننده، حمایت‌کننده و ناظر باشد و نظارتش هم از جنش بهبود باشد.

وی با بیان اینکه باید به سازوکار بازار پایبند باشیم، گفت: یکی از جنبه‌های پایبندی به سازوکار بازار این است که مشتری حق انتخاب آزادانه خدمات را داشته باشد. مشتری باید بداند کدام شرکت بیمه خدمات بهتری ارائه می‌دهد و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که از شیوه‌های دقیق و درست برای استانداردسازی خدمات، ارزیابی و بهبود شرایط استفاده شود.

به گفته این کارشناس صنعت بیمه، تا زمانی‌که نظام اعتبارسنجی شرکت‌های بیمه اصلاح و تقویت نشود، نمی‌توان شاهد ایفی نقش سازنده کارگزاری‌های بیمه در تحقق شعار سال بود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha