سیدصادق مسلمی قاری خطه مازندران؛ از رتبه‌های کشوری تا آرزوی جهانی + فیلم
کد خبر: 4149954
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
معرفی اعضای دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان‌ / 1

سیدصادق مسلمی قاری خطه مازندران؛ از رتبه‌های کشوری تا آرزوی جهانی + فیلم

سیدصادق مسلمی از جمله قاریان و نخبگان جوان ایرانی است که در طول 25 سال انس و ممارست قرآنی توانسته است در محافل تلاوت، خوش بدرخشد و حائز رتبه‌های برتر شود.

سیدصادق مسلمیبه گزارش ایکنا، مروری بر زندگی قاریان و حافظان قرآن و مؤانست ایشان با کلام وحی علاوه بر آشنایی مخاطبان با پشتکار ایشان در این مسیر می‌تواند الگوبخش باشد. یکی از این قاریان موفق قرآنی «سیدصادق مسلمی» است. همچون او در عرصه حفظ و تلاوت قرآن کمتر کسی را می‌توان یافت که از سنین طفولیت، انس و الفتی با کلام وحی پیدا کرده و توفیقاتش پُرقدرت تداوم داشته باشد. این امر به برکت توجه و اهتمام پدر و مادر اوست تا جایی‌ که سید‌صادق خود بدان معترف است و می‌گوید: والدینم بزرگترین مشوق و همراه من بودند تا بتوانم از سه‌سالگی در محافل قرآنی حضور یابم.

این قاری مازندرانی 14 خرداد 1377 متولد شد و از سه‌سالگی به کوشش مادرش و همراهی پدرش، وارد کلاس‌های قرآن «دارالثقلین» شهرستان قائمشهر شد و با هدایت مربیان خود، که از نخستین آنها خانم تن‌آسان بود، اقدام به حفظ سوره‌های کوچک قرآن کرد. او هم‌اکنون از اعضای دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان‌ شورای عالی قرآن(تیم ملی قرآن سطح ب) است.

سیدصادق با راهنمایی اساتید خود که از مهمترین آنها می‌توان به مجید آهنگری اشاره کرد و این قاری جوان خود را بسیار مدیون هدایت و راهنمایی‌های او می‌داند، مراحل آموزش، حفظ و قرائت قرآن را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر گذاشته و دامنه فعالیت‌های خود در عرصه آموزه‌های دینی و قرآنی را آن‌چنان وسعت بخشید که به حفظ و قرائت قرآن بسنده نکرده و هنر خدادادی و البته اکتسابی خود را در حوزه اقامه اذان هم به کار می‌بندد تا جایی‌که منجر به کسب رتبه نخست در رشته اذان مرحله کشوری در سال 1387 می‌شود، در حالی که تنها 10سال داشت.



افتخارآفرینی سیدصادق مسلمی در سایه حمایت‌های پدر و مادر، هدایت اساتید و پشتکار او ادامه پیدا می‌کند تا آنجا که سال بعد یعنی 1388 در مسابقات قرائت قرآن اداره اوقاف استان مازندران در مرحله شهرستانی و استانی حائز رتبه اول می‌شود و این موفقیت را نیز در مرحله کشوری به دست می‌آورد.

حائز رتبه برتر در مسابقات کویت

موفقیت او در این مسابقات راهش را برای نخستین حضور بین‌المللی به عنوان قاری هموار می‌سازد و در سال 1390 به پیشنهاد اداره اوقاف در مسابقات بین‌المللی بزرگسالان کویت شرکت می‌کند. نکته حائز اهمیت این رویداد آن است که سیدصادق در بین ۶۴ کشور اسلامی موفق به احراز رتبه برتر و نیز از سوی امیر کویت به عنوان خردسال‌ترین فرد حاضر در رشته قرائت این مسابقات تجلیل می‌شود.

این قاری جوان که سبک قاری شهیر مصری؛ عبدالباسط محمد عبدالصمد را برای قرائت خود برگزیده است در همان سال اقدام چشمگیری را در عرصه قرائت رقم می‌زند و در قالب مسابقات سراسری قرآن و عترت سازمان اوقاف و امور خیریه، همراه محمود شحات انور، قاری برجسته مصری، بر روی عرشه ناو جماران به تلاوت قرآن می‌پردازد که بنا به گفته خود او، فیلم این قرائت در یوتیوپ قابل دسترسی است.

روند پیشرفت سیدصادق مسلمی در عرصه قرائت قرآن در پاره‌ای از زمان‌ها دچار وقفه می‌شود که علت آن را سن بلوغ می‌داند و می‌گوید: از سال 92 تا 95 بنا بر مشورتی که با اساتیدم داشتم، چون در این مدت ممکن بود صدایم آسیب ببیند، تلاوت را موقتاً کنار گذاشتم و به خودم استراحت صوتی دادم.

دریافت رتبه نخست در مسابقات تلاوت مجلسی سال 96

بالاخره این زمان هم سپری می‌شود و سیدصادق در نخستین حضورش بعد از آن وقفه سه‌ساله، در محافل قرآنی نیز افتخار می‌آفریند و در سال 96 در مسابقات تلاوت مجلسی، حائز رتبه نخست می‌شود.

زین پس، این قاری جوان یکی پس از دیگری در محافل و مسابقات گوناگون قرآنی که در آن شرکت می‌کند، اغلب خوش می‌درخشد و طی دو سال پیاپی یعنی سال 97، رتبه نخست بخش دانشجویی مسابقات کشوری دانشگاه آزاد و سال 98 رتبه برتر مسابقات ملی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور را کسب می‌کند.

سیدصادق مسلمی که کارشناس رشته حقوق است، به غیر از شرکت در مسابقات بین‌المللی کویت تاکنون در محافل گوناگونی خارج از کشور به عنوان قاری شرکت کرده است که یکی از آنها به سال‌ها قبل از آنکه او به خود استراحت صوتی بدهد یعنی سال 91 مربوط می‌شود که برای تبلیغ قرآن در محافل انس با قرآن به کشورهای سوریه و لبنان سفر می‌کند.

تلاوت قرآن در نقطه صفر مرزی لبنان و اسرائیل

او از تلاوت‌هایی که در عرصه بین‌المللی انجام داده است، با شور و هیجان زیادی یاد می‌کند، به ویژه قرائتی که در محفلی قرآنی در نقطه صفر مرزی لبنان و اسرائیل داشته و خود آن را این‌چنین توصیف می‌کند: در جنوب لبنان در نقطه صفر مرزی لبنان و اسرائیل در حالی که نیروهای مرزبانی رژیم صهیونیستی در حال نگهبانی از مرزهای غصب شده خود بودند، در مسجدی در چند متری آنها در محفلی به تلاوت قرآن پرداختم که به لطف خدا مورد استقبال نیز قرار گرفت.

پیش از این نیز در پاییز سال 89، یکی از مراکز اسلامی و قرآنی ایالت کالیفرنیای آمریکا این قاری که آن زمان نوجوان بود برای قرائت قرآن در محفلی دعوت کرده که سیدصادق از حضور در آن به دلیل اشتغال به تحصیل، امتناع می‌کند که او می‌گوید: این اتفاق درست در روزهای آغازین سال تحصیلی افتاد و ممکن بود رفتن به این سفر بر روند تحصیلی من ضربه وارد کند. ضمن آنکه خانواده با آیت‌الله معلمی، امام‌جمعه قائمشهر، در مورد این سفر مشورت کردند که ایشان فرمودند اگر این امر بنا به ملاحظات سیاسی صورت نگیرد، بهتر است.

او که یکی از آرزوهایش شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران است که تاکنون به دلیل شرایط سنی تحقق نیافته، نقطه عطف دوران حضورش در محافل قرآنی در کسوت قاری را دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری در طلیعه ماه رمضان سال 1400 برمی‌شمرد که در آن توفیق تلاوت قرآن در محضر معظم‌له را پیدا کرده تا جایی‌که رهبر انقلاب وی را بسیار مورد تفقد و تشویق خویش قرار می‌دهند. ضمن آنکه او نخستین‌بار در دوره نوجوانی توفیق شرفیابی به حضور رهبر انقلاب و تلاوت را داشت که به این واسطه به خود می‌بالد. 

سیدصادق که فراگیری قرآن را در سنین خردسالی با حفظ قرآن آغاز کرد، همچنان در راه حفظ کلام وحی ساعی است، چراکه توصیه رهبر انقلاب را، که به جامعه قرآنی سفارش کردند، قاری باید حافظ باشد و در حین قرائت بهتر است به مصحف نگاه نکند، حائز اهمیت می‌داند.

از دیگر افتخارات سید‌صادق مسلمی به عنوان یک قاری جوان و نخبه قرآنی که در مسیر انس با قرآن از محضر اساتید بنامی همچون استاد پناهی در مشهد مقدس و استاد ابوالقاسمی در تهران بهره برده است، می‌توان به دریافت رتبه اول مسابقات اوقاف بزرگسالان استانی و کسب رتبه برتر بخش بزرگسال از میان 13 کشور اسلامی حاضر در مسابقات بین‌المللی امام علی(ع) اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha