از مشارکت اقلیم کردستان در تردد زائران تا دستورات اربعینی نخست‌وزیری عراق
کد خبر: 4166214
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶
با زائران اربعین؛

از مشارکت اقلیم کردستان در تردد زائران تا دستورات اربعینی نخست‌وزیری عراق

اقلیم کردستان عراق برای اولین بار با یکصد دستگاه اتوبوس مدرن در طرح دولت این کشور برای حمل و نقل زائران مراسم زیارت اربعین حسینی شرکت می‌کند.

به گزارش ایکنا، یک منبع در دفتر نخست‌وزیری عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد که اقلیم کردستان عراق برای اولین بار با یکصد دستگاه اتوبوس مدرن در طرح دولت برای حمل و نقل زائران مراسم زیارت اربعین حسینی شرکت می‌کند.
 این منبع در بیانیه‌ای اعلام کرد: دفتر نخست وزیری عراق به ریاست اقلیم کردستان عراق برای مشارکت در طرح حمل و نقل زائران اربعین پیشنهاد داد و این پیشنهاد مورد استقبال نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم قرار گرفت.
این منبع با بیان اینکه که برنامه حمل و نقل امسال با سال های گذشته متفاوت است، بر اجرای دستورات نخست وزیر عراق مبنی بر اجاره حدود یک هزار و 200  دستگاه اتوبوس و 200 دستگاه مینی بوس برای افزودن به بیش از دو هزار اتوبوس و خودروی دولتی و نیز حرکت 23 رام قطار تأکید کرد.

دستورات اربعینی نخست وزیر عراق

نخست وزیر عراق ضمن پیگیری اجرای طرح ویژه مراسم زیارت اربعین حسینی، دستوراتی در این خصوص صادر کرد.
طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز پنجشنبه در مقر فرماندهی عملیات مشترک نشستی مجازی را با استانداران استان‌های بصره، واسط، بابل، نجف اشرف و کربلای معلی و فرماندهان عملیات و پلیس استان‌ها برگزار کرد.
السودانی در این نشست در جریان اقدامات اتخاذ شده برای تأمین امنیت مسیر زائران از نقاط مختلف عراق به سمت کربلای معلی و تسهیلات ارائه شده در گذرگاه های مرزی و حمایت های لازم برای ایجاد محیطی امن برای زادران و موکب های حسینی در مسیر این مراسم قرار گرفت.
وی همچنین از طریق دوربین های نظارتی استقرار نیروهای امنیتی در حوزه های استحفاظی مختلف را پیگیری و از نیازهای آنان آگاه شد.
نخست وزیر عراق در ادامه و در تکمیل اقداماتی که از سوی نهادهای امنیتی و خدماتی انجام شده، دستوراتی لازم الاجرایی به شرح زیر صادر کرد:
1- بررسی طرح های امنیتی و خدماتی و تحقق میدانی آنها برای اطمینان از اجرای آن ها طبق برنامه.
2- استان هایی که مراسم زیارت اربعین در آنها به پایان رسیده (به عنوان مثال بصره) باید منابع خود را برای تقویت امکانات کربلا به کار بگیرند.
3- استان هایی که گذرگاه های مرزی دارند، باید تقویت و ساماندهی این مرزها، تأمین وسایل نقلیه و همچنین جاده ها و حفاظت از زائران را در اولویت قرار دهند.
4- روان بودن فرآیند ورود زائران و نیز خروج آنان، می بایست تضمین شود.
5- استانداری ها و فرماندهی های امنیتی باید به ایمنی زائرین توجه داشته باشند و تمامی نیروهای راهداری را بسیج کنند تا حوادث رانندگی کاهش یابد.
6- فرماندهی عملیات بغداد باید تلاش های امنیتی و خدماتی خود را بسیج کند، زیرا فردا و روزهای آتی شاهد افزایش تعداد حضور زائران خواهیم بود و اوج آن از 15 تا 19 صفر خواهد بود.
7-فرماندهی عملیات الانبار باید به کنترل صحرا و مرزهای استان کربلای معلی ادامه دهد و در تمامی محورهای این منطقه به فعالیت های پیشگیرانه خود ادامه دهد.
8- فرماندهی عملیات بغداد و سامرا و بخش های محلی آن باید برنامه های مستقل و بررسی شده ای را در رابطه با انبوه زائرانی که پس از پایان سفر اربعین به آنجا (کاظمین و سامرا) خواهند رفت، تدوین کنند.
9- تمامی مقامات مربوطه در مرزها و فرودگاه ها باید اقدامات را سازماندهی کنند.
10- سازمان های امنیتی و اطلاعاتی باید در حالت آماده باش امنیتی بالا قرار گیرند، زیرا تروریسم و ​​گروه های انحرافی منتظر چنین موقعیت هایی هستند.

بازدید وزیر کشور عراق از کربلا

وزیر کشور عراق برای نظارت و پیگیری روند طرح زیارت اربعین وارد استان کربلا شد.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق و رئیس کمیته عالی امنیت زیارت اربعین روز پنجشنبه وارد استان کربلای معلی شد.
این بیانیه می افزاید: این بازدید برای نظارت و پیگیری روند پیشرفت طرح زیارت اربعین حسینی انجام شد.

آخرین آمار ورود زائران اربعین به عراق

وزارت کشور عراق آمار زائران ورودی به این کشور برای شرکت در مراسم زیارت اربعین حسینی از تمامی گذرگاه های مرزی را تا پایان روز چهارشنبه اعلام کرد.
وزارت کشور روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: کمیته عالی تمین امنیت زیارت اربعین با استقرار یگان های امنیتی در تمامی مناطق و جاده هایی که زائران به سمت کربلای معلی طی می کنند، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
در این بیانیه آمده است: نهادهای مربوطه در حال انجام اقدامات خود برای تسهیل روند ورود زائران از تمامی مرزهای کشور یعنی المنذریه، زرباطیه، الشیب، شلمچه، سفوان، مندلی، کرکوک، القائم، فرودگاه بغداد، فرودگاه نجف و فرودگاه بصره هستند.
این بیانیه می‌افزاید: مجموع زائران ورودی به عراق از ابتدای مراسم اربعین تا پایان روز چهارشنبه به 2 میلیون و 329 هزار و 400 نفر رسیده است.
طبق این بیانیه، حضور زائران به عراق برای اجرای مراسم اربعین حسینی ادامه دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha