لزوم استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری استان در ارتباط با کشورهای همسایه
کد خبر: 4174372
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
استاندار آذربایجان غربی در اجلاس رایزنان منطقه‌ای ایران در کشورهای همسایه:

لزوم استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری استان در ارتباط با کشورهای همسایه

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در چهارمین روز از نخستین اجلاس رایزنان منطقه‌ای ایران در کشورهای همسایه، با اشاره به وجود ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی و وضعیت ژئوپلیتیک این استان، بر لزوم استفاده از این ظرفیت‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایکنا، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی که صبح سه‌شنبه، 18 مهر در چهارمین روز از نخستین اجلاس رایزنان منطقه‌ای ایران در کشورهای همسایه سخن می‌گفت، با اشاره به وجود ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی و وضعیت ژئوپلیتیک این استان، بر لزوم استفاده از این ظرفیت‌ها تأکید کرد.

وی در ابتدای سخنان خود از عدم وجود هماهنگی میان نمایندگی‌های فرهنگی و همچنین سفیران کشور در سایر کشورهای همسایه با استان‌های مجاور این کشورها، انتقاد کرد و خواهان ارتباط بیشتر سفیران و رایزنان فرهنگی با استان‌های مجاور محل مأموریت آنها شد. وی با تأکید بر لزوم حضور میدانی رایزنان فرهنگی در استان‌ها از آمادگی استان آذربایجان غربی، برای پوشش فعالیت‌های فرهنگی در کشورهای منطقه شمال غرب خبر داد.

معتمدیان تصریح کرد: آذربایجان غربی منطقه‌ای بسیار ویژه و در مسیر چند کریدور مهم قرار دارد. به گفته وی این استان

۵۶۶ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد و مرز بازرگان به عنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی و خوی به عنوان دروازه ریلی کشور با ترکیه و اروپا از مهم‌ترین این مرزها است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مزیت این استان داشتن پایانه‌های بین‌المللی در تجارت بین‌الملل است‌. وجود بیش از ۹ گمرک، نشان‌دهنده اهمیت مبادلات تجارتی در استان آذربایجان غربی است.

استاندار آذربایجان غربی به ۲۴ ساعته کردن فعالیت‌ها در مرز تمرچین با اقلیم کردستان عراق به عنوان یکی از اقدام‌های مهم در سال گذشته اشاره و تصریح کرد بخش عمده این فعالیت این مرز صادراتی بوده و در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار کالا از طریق این مرز به اقلیم کردستان عراق صادر شده است.

معتمدیان همچنین بر استفاده فرهنگی و زیارتی از این مرزها نیز تأکید و تصریح کرد: بیش از 10 هزار نفر از اهل سنت در مرز تمرچین در مراسم اربعین امسال شرکت کردند و میزبان زائران بودند. وی افزود: کرکوک یکی از استان‌های چند قومیتی است که جمهوری اسلامی برای اولین بار مسیر اربعین را از تمرچین به کرکوک و از آنجا به بغداد،  باز کرد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به روابط با ترکیه گفت: میان ایران و این کشور بعد از هشت سال توافق‌های منطقه‌ای  صورت گرفت. با توجه به اینکه هدف‌گذاری برای رسیدن مبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلاری برسیم در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.

وی در زمینه روابط فرهنگی نیز گفت: تا چند ماه آینده دوره کارشناسی زبان ترکی استانبولی در دانشگاه ارومیه و کارشناسی زبان فارسی را در دانشگاه وان راه‌اندازی می‌کنیم.

وی در عین حال اظهار داشت: گردشگری ما با ترکیه یک طرفه است و گاهی موانعی ایجاد می‌کنیم که مانع از ورود گردشگر از ترکیه به کشور می‌شویم.

معتمدیان گفت: هزینه‌های گردشگری در ایران بسیار پایین است. با توجه به تورم بالا در ترکیه این فرصتی برای جذب گردشگر در کشور است.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: صدها اثر جاذبه طبیعی داریم که در نوع خود بی‌نظیر است که خود استان هم از آن اطلاع ندارد. آمادگی کامل داریم در این زمینه کارکنیم.

وی همچنین گفت: یکی از رویکردهای جدی دولت برقراری توازن در خدمات است که به سرعت در حال پیگیری است.

معتمدیان پیشنهاد داد که نشستی برای کشورهای ترک‌زبان برگزار شود و افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای ۲۴ ساعته به زبان فارسی‌ فعالیت دارند.  تهدیدها و آسیب‌های فرهنگی در کنار ظرفیت‌های وجود دارد.

وی گفت: در حوزه فرهنگی آسیب‌پذیریم. آمادگی داریم نمایشگاه‌هایی برگزار کنیم و در راه‌اندازی کرسی زبان فارسی آمادگی داریم رشته‌های مرتبط با زبان و ادبیات فارسی را در کشورهای مختلف برگزار کنیم.

 

انتهای پیام
captcha