ویژگی‌های تفسیر ابن عاشور به روایت نوه مفسر قرآن تونسی
کد خبر: 4192382
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
در همایش رسالات الله بیان شد

ویژگی‌های تفسیر ابن عاشور به روایت نوه مفسر قرآن تونسی

محمد العزیز بن عاشور، نوه مفسر بزرگ تونسی و وزیر سابق فرهنگ این کشور گفت: تفسیر ابن عاشور، اولین تفسیر کامل قرآن در منطقه مغرب عربی بود که با 10 مقدمه آغاز شد و به پژوهشگران در تفسیر قرآن کمک زیادی کرد. این مفسر بزرگ فرق بین تفسیر و تأویل را در این مقدمه تبیین کرده و به شرح اسباب نزول در تفسیر خود پرداخته است.

ویژگی‌های تفسیر ابن عاشور به روایت نوه مفسر قرآن تونسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات‌الله» صبح امروز، شنبه ۱۶ دی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درحال برگزاری است.

محمد العزیز بن عاشور، نوه محمدطاهر بن عاشور (1296-1393 ق) عالم، فقیه  و مفسر بزرگ تونسی و وزیر سابق فرهنگ این کشور  با حضور در این همایش طی سخنانی ابتدا از حسن مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی و برگزار‌کنندگان این همایش تشکر کرد.

گزارش تصویری همایش رسالات الله را در صفحه عکس خبرگزاری ایکنا ببینید.

وی با ابراز خرسندی از اینکه برای اولین بار به ایران آمده و در این همایش قرآنی حضور یافته گفت: قصد دارم خلاصه‌ای از سیره و منش قرآنی شیخ ابن عاشور ارائه کنم. محمد طاهر بن عاشور در سال 1296 ق در یک خانواده تونسی اندلسی‌تبار به دنیا آمد. همه خاندان ابن عاشور از علمای دین و در زمینه تدریس قرآن کریم فعال بودند. او پس از طی تحصیلات خود در دانشگاه زیتونه تدریس را آغاز کرد.


بیشتر بخوانید:



وی افزود: او در این دانشگاه فقه، مقاصد شریعت، علوم حدیث و تفسیر قرآن تدریس می‌کرد و از ابتدای تدریس خود رویکردی اصلاح‌طلبانه داشت. وی می‌کوشید اذهان معاصران خود را روشن کند و سطح آموزش علوم دینی در این دانشگاه را ارتقا ببخشد. وی بر ضرورت تغییر در روش تدریس و همگام شدن با تحولات عصر تأکید داشت و نظرات اصلاح طلبانه ابن عاشور در تونس شهرت یافت.

محمد العزیز بن عاشور گفت: او نظرات خود را شجاعانه و بدون تردید در تدریس، نوشته‌ها و سخنرانی خود در همه محافل با قاطعیت تکرار می‌کرد و در کتاب «ألیس الصبح بقریب» دیدگاه‌های خود را درباره آموزش سنتی و شیوه ارتقا بخشیدن آن بیان کرده است. ابن عاشور لقب شیخ‌الاسلام مذهب مالکی را در تونس کسب کرد و در دانشگاه زیتونه به او لقب شیخ اعظم داده شد. آرای اصلاح‌گرانه او مخالفان زیادی هم پیدا کرد. وی تا سال 1960 ریاست دانشگاه زیتونه را بر عهده داشت تا با مخالفت رئیس جمهور وقت از این سمت برکنار شد. او سرانجام در سن 90 سالگی درگذشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های تفسیر مشهور ابن عاشور تصریح کرد: عنوان اصلی تفسیر او «تحریر معنی السدید و تنویر العقل الجدید من تفسیر القرآن المجید» بود. این اولین تفسیر کامل قرآن در منطقه مغرب عربی بود. وی تفسیر خود را با ده مقدمه آغاز کرد که به پژوهشگران در تفسیر قرآن کمک می‌کند. وی فرق بین تفسیر و تاویل را در این مقدمه تبیین کرده است و به شرح اسباب نزول در تفسیر خود پرداخته است. وی همچنین به معجزات قرآنی توجه خاصی داشت؛ امری که پیش از او کمتر به آن توجه شده بود.

بنابر اعلام این خبر، نخستین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات‌الله» امروز شنبه، ۱۶ دی‌ماه با رویکرد توسعه و تقویت دیپلماسی قرآنی در تالار شهید مفتح دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی و وزارت امور خارجه از مشارکت‌کنندگان در این همایش هستند. تبیین و ترویج ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ بین‌الملل و جریان‌سازی، اثربخشی و الگوسازی در تعاملات بین‌المللی قرآنی، تأسیس شبکه تعاملی نخبگان قرآنی ایران و جهان اسلام از جمله اهداف برگزاری این رویداد قرآنی است.

انتهای پیام
captcha