بیداری بین‌المللی در حمایت از آرمان فلسطین را شاهدیم
کد خبر: 4195723
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
اندیشمند فلسطینی در گفت‌وگو با ایکنا:

بیداری بین‌المللی در حمایت از آرمان فلسطین را شاهدیم

سامی العریان با اشاره به اینکه ایران در مسئله فلسطین همواره موضعی اصولی و منطبق بر مبانی اسلامی و انسانی داشته است، گفت: معتقدم بعد از جنگ هفتم اکتبر شاهد انتفاضه‌ای جهانی و بیداری بین‌المللی حقیقی در حمایت از مردم فلسطین هستیم.

شنبه/نقش محوری علمای جهان اسلام در تحقق وحدت

بیش از هفت دهه است که جهان اسلام با بحرانی بزرگ به نام «رژیم صهیونیستی» مواجه است، با این حال با وجود مقاومت مردم قهرمان فلسطین و حمایت مسلمانان جهان از این مقاومت، در سطح دولت‌ها شاهد، بروز تفرقه و رویکردهای متفاوت بوده است. در این میان برخی از حاکمان کشورهای اسلامی رویکرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته‌اند و شگفت آنکه با گذشت بیش از صد روز از آغاز حمله همه جانبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جنایت‌های بیشمار در کشتار زنان، کودکان و تخریب منازل مسکونی در برابر دیدگان جهانیان، باز هم شاهد زمزمه‌های بسیاری از تداوم روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستیم.

به منظور بررسی بیشتر این وضعیت، ایکنا با سامی العریان، اندیشمند برجسته و تحلیلگر سرشناس فلسطینی و رئیس مرکز سیگا (مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل جهان اسلام) در دانشگاه زعیم استانبول به گفت‌وگو نشسته است که مشروح آن از نظر می‌گذرد:  

ایکنا ـ تأثیر برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌هایی با موضوع اهتمام به مسئله فلسطین و توجه وجدان بشری به حقوق این ملت چیست؟

به نظر من برگزاری کنفرانس‌های متعدد در این زمینه تأثیر بسیاری در آگاهی مردم جهان از وضعیت مردم فلسطین و رنج آنها دارد. این همایش‌ها سبب می‌شود ملت فلسطین این احساس را داشته باشند که برادران آنها در  جهان اسلام و جهان عرب این ملت را تنها نمی‌گذارند و به امور آنها اهمیت می‌دهند و از سویی می‌خواهند در راستای کاهش آلام آنها اقدامی را انجام دهند.

علاوه بر این، مسئله مذکور حاکی از آن است که مردم از این مقاومت حمایت کرده و این اهمیت از سوی جهان اسلام و عرب دارای اولویت است چرا که امروز در برابر حجمی غیرقابل باور از تجاوز و جنایات که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه مرتکب شده است قرار داریم.

ایکنا ـ موضع ایران در مسئله فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران در موضوع و مسئله قدس و فلسطین موضعی اصولی و منطبق بر مبانی اسلامی و انسانی داشته است. ایران، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و از راه‌های مختلف از جمله راه‌های سیاسی کوشیده است تا حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین را متوقف سازد.

همچنین روابط گسترده با محور مقاومت دارد و این محور تا کنون تنها گروهی بوده است که به‌طور واقعی در عمل، میدان و جنگ از ملت فلسطین حمایت کرده است. چنانچه در لبنان، یمن و عراق شاهد آن هستیم. اما مردم در جهان اسلام خواهان آن هستند که نه فقط ایران بلکه در تمام جهان اسلام این همراهی و ایستادگی در کنار مردم فلسطین وجود داشته باشد.

 اما نمی‌توان انکار کرد در اثر این حمایت‌ها تهدیدات بسیاری علیه ایران وجود دارد و در این راه طبعیتاً چالش‌های بسیاری هست اما در این زمینه فرصت‌ها و آرمان‌هایی نیز وجود دارد که امکان تحقق آن هست.

ایکنا ـ آیا در در جهان اسلام و دیگر کشورهای جهان شاهد بیداری حقیقی برای حمایت از ملت فلسطین هستیم؟

معتقدم بعد از جنگ هفتم اکتبر و عملیات طوفان الاقصی شاهد انتفاضه‌ای جهانی و بیداری بین‌المللی حقیقی در حمایت از مردم فلسطین هستیم. من چهل سال در آمریکا زندگی کرده‌ام و  به عینه شاهد بوده‌ام که ملت آمریکا در سطح مردم عادی و نه نخبگان سیاسی، بیداری واقعی و حقیقی را در حمایت از مردم فلسطین تجربه می‌کند و گشایش چشمگیری در پذیرش روایت فلسطینی‌ها از اشغالگری و حملات رژیم صهیونیستی  و رد روایت دروغ و جعلی صهیونیست‌ها از اشغال فلسطین هستیم. اما در سطح کشورهای اسلامی مردم توقع دارند که حمایت‌های صورت گرفته تنها در سطح انسانی و اخلاقی نباشد بلکه در سطح همبستگی و حمایت باشد و حمایتی حقیقی از مردم فلسطین صورت بگیرد. این امر می‌تواند از طریق ایجاد ابزارهایی برای فشار آوردن بر آمریکا باشد که امروز حامی اصلی رژیم صهیونیستی است.

ایکنا ـ نقش انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در حمایت از آرمان فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات گسترده و بنیادینی را در سطح ملی و محلی در موضع ایران نسبت به رژیم صهیونیستی و آرمان فلسطین ایجاد کرد و آثار این تغییر در نگاه جمهوی اسلامی و سیاست آن در قبال مسئله فلسطین را مشهود است. این سیاست‌ها به صورت ریشه‌ای و بنیادین در راستای حمایت از آرمان فلسطین بوده است.

همچنین امام خمینی(ره) نقشی بسیار بنیادینی در حمایت از جنبش‌های انقلابی و آزادی‌خواه و مردمی در مبارزه با رژیم صهیونیستی و اشغالگری داشته است. اما متأسفانه تاکنون تأثیری که باید در جهان اسلام به طور کلی و به ویژه در برخی از کشورهای مسلمان داشته باشد، را شاهد نبوده‌ایم. این امر می‌تواند ناشی از تلاش افراد و جانب‌های دیگر در تأثیرگذاری بر ارتباط میان ایران و دیگر کشورهای جهان اسلام داشته باشد و این امر نیازمند گذر زمان و رسیدن به  نوعی وحدت اسلامی و چشم‌پوشی بر اختلافات مذهبی است تا مردم مسلمان به خوبی درک کنند که چه کسی از فلسطین حمایت و چه کسی از رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌کند.

اما باید گفت این مشکل از جانب ایران نیست بلکه از جانب دیگر کشورهاست که تلاش می‌کنند با دست گذاشتن بر اختلافات، این روابط را مخدوش سازند. در مورد گروه‌های فلسطینی آنها به صراحت بارها از نقش و حمایت ایران تقدیر و از حمایت‌های گسترده ایران در سطح تسلیحاتی و سیاستی قدردانی کرده‌اند.

 ایکنا ـ تفرقه در میان کشورهای اسلامی به‌ویژه در زمینه ارتباط با رژیم صهیونیستی چه تأثیری بر مسئله فلسطین داشته است؟

این مشکل بزرگ غیرقابل انکار است و از ابزارهای اساسی دشمن برای رسیدن به اهداف خود در مواجهه با جهان اسلام و به‌ویژه در مسئله فلسطین بوده است. تلاش گسترده‌ای را در جریان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شاهد بودیم و  آشکارا می‌بینیم که تلاش دارند تا چنین وانمود کنند که مشکلات اصلی شما در جهان اسلام و جهان عرب نه فلسطین بلکه ایران است؛ دشمن نه رژیم صهیونیستی بلکه ایران است.  این یک مغالطه بزرگ است، ایران بخشی از منطقه است و حتی با وجود آنکه ممکن است برخی با سیاست‌های آن مخالف باشند اما جزئی از بافت فرهنگی و دینی این منطقه بوده و هست و از تمام حقوق در این منطقه برخوردار است و باید نقش منطقه‌ای خود را ایفا کند. حال آنکه رژیم صهیونستی یک رژیم جعلی است که از سوی استعمارگران غربی در قلب این منطقه ایجاد شده تا همچنان عامل ضعف و تفرقه این منطقه و جهان اسلام باشد و راهی جز انحلال این رژیم برای حل مشکلات منطقه نیست.

ایکنا ـ به نظر شما نقش علمای جهان اسلام در راستای تحقق بیداری اسلامی و  مقابله به این توطئه چیست؟

بر علمای جهان اسلام واجب است که در راه ایجاد آگاهی در میان میان ملت‌ها‌ی منطقه بکوشند چرا که نیروها و جانب‌های متعددی در تلاش هستند تا این درگیری و ماهیت آن را از درگیری میان امت اسلام و دشمنان آن به درگیری میان مسلمانان بدل سازند. تلاش در راستای بیداری اسلامی یک تحول مهم و بنیادین است که باید صورت گیرد و علما باید تمام امکانات و توان خود را برای مبارزه  با این طرح و هیمنه رژیم صهیونیستی و آمریکا به‌کار گیرند.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام
captcha