لوازم مهم اخلاق انتخاباتی در نظام مردم‌سالاری دینی + صوت
کد خبر: 4200639
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
رهبر تشریح کرد:

لوازم مهم اخلاق انتخاباتی در نظام مردم‌سالاری دینی + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر نقش پررنگ «رسواگری اخلاقی» در نظام‌های لیبرالی و غیر دینی در فضای رقابت سیاسی گفت: در مقابل در مردم‌سالاری دینی نسبت هدف و وسیله مشخص است و برای رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای، به ویژه نامشروع، نمی‌توان استفاده کرد و لذا مسئله اخلاق‌مداری و توجه به اصول اخلاقی، قول بیّن، روشن و سدید، عدم افترا، پرهیز از دروغ از لوازم مهم اخلاق سیاسی و انتخاباتی است.

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایکنا درباره چگونگی تأثیر مشارکت حداکثری  در اصلاح امور کشور باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مردم تبریز مبنی بر اینکه «انتخابات راه اصلاح امور کشور است»، گفت: در این جریان دو فرض وجود دارد؛ مردم برای مشارکت در انتخابات سِر زده شوند که موجب خوشحالی دوستان نادان داخلی و دشمنان خارجی خواهد شد یا سرزنده و با نشاط در انتخابات شرکت کنند.

وی با اشاره به برخی نظرات مبنی بر اینکه در این وضعیت اقتصادی و وجود مشکلات مختلف مردم چرا باید در انتخابات شرکت کنند، ادامه داد: به دلیل همین مشکلات و مسائل است که مردم باید در انتخابات شرکت کنند؛ چرا که وجود این مشکلات تنها محدود به کشور ما نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: 


رهبر با تأکید بر اینکه حضور مردم در انتخابات و مشارکت آنها هم می‌تواند باعث جلوگیری از سرّزدگی اجتماعی شده و هم به سرزندگی مردم در امر انتخابات منجر شود، اظهار کرد: نکته مهم این است آنچه می‌تواند این مشکلات را حل کند و در فضای جامعه، امید مناسب ایجاد کند، شرکت مردم در انتخابات است. این انتخابات به شخص یا فرد ارتباط ندارد بلکه کلیت اداره جامعه است که نسبت به مردم و فضای مردمی صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه درباره اهمیت رعایت اخلاق سیاسی در نظام دینی باتوجه به وجه تمایز نظام دینی نسبت به نظام‌های غیر دینی، بیان کرد: مردم‌سالاری دینی لوازمی چون عقلانیت، کارآمدی، کرامت و اخلاق محوری دارد. در واقع با نظام‌های لیبرال و نظام‌های غربی این تفاوت وجود دارد که در این نظام‌ها بحثی به عنوان رسواگری اخلاقی است. یعنی هر حزب و گروهی که بتواند این رسواگری را بیشتر انجام دهد و بهانه‌های منطقی و غیرمنطقی را در فضاهای عمومی جامعه پخش کند، موفق‌تر خواهد شد.

مشخص بودن نسبت هدف و وسیله در مردم‌سالاری ‌دینی

وی تصریح کرد: در مقابل در نظام مردم‌سالاری دینی نسبت هدف و وسیله مشخص است و در این نظام ما برای رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای، به ویژه نامشروع، نمی‌توان استفاده کرد. بحث اخلاق و توجه به اصول اخلاقی، قول بیّن، روشن و سدید، عدم افترا، پرهیز از دروغ یکی از لوازم مهم اخلاق سیاسی انتخابات است.

رهبر با بیان اینکه در نظام مردم‌سالاری دینی انتخابات وسیله‌ای نیست که با آن به قدرت رسید و قدرت برای رسیدن به اهداف طعمه شود، افزود: کسب قدرت در نظام مردم‌سالاری دینی نقش کمک‌کننده برای هدایت و راهبری جامعه را دارد و مسائل کشور را در راستای سعادت واقعی فراهم خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره نقش خواص در امر ترغیب و تشویق به امر انتخابات، گفت: خواص مسئولیت اجتماعی و اثر پروانه‌ای در هر موضوع به ویژه انتخابات دارند. نخبگان علمی، ورزشی، هنری، دانشگاهی و... می‌توانند در فضای عمومی جامعه، مردم را در یک اصل بسیار مهم آگاه کنند که آن هم این است که نسبت به احقاق حق خودشان به نوعی بی‌تمایل نباشند. در واقع خواص مردم را نسبت به آنچه حق‌شان است، آگاه می‌کنند. بنابراین خواص باید یک آگاهی‌ در مردم نسبت به حق خود برای شرکت در انتخابات در فضای عمومی ایجاد کنند هرچند ممکن است نتایج مطلوب ما در جایی تحقق پیدا کند و در جایی تحقق پیدا نکند.

تشویق به مشارکت در انتخابات فرایندی است

رهبر بیان کرد: تشویق به مشارکت در انتخابات یک امر فرایندی است و محدود به یک شب و یک ماه نیست، بلکه در طول چهار سال باید این شرایط را درنظر گرفت؛ مثل دانش‌آموزی که می‌خواهد در کنکور موفق شود و این اتفاق با یک شب خواندن به محقق نمی‌شود.

رهبر تصریح کرد: این اشکال سیستم رسانه‌ای و فضای سیاسی داخلی ما با توجه به ضعف احزاب است که انتخابات را سریع در مدت یک ماه با یکسری از تشکل‌های روییده در فضاهایی ایجاد می‌کنند. خواص باید تحرکی پیدا کرده و فضایی ایجاد شود که امر انتخابات در فضای معقول‌تری رقم بخورد.

اصلاح وضع موجود اداره کشور؛ مطالبه اکثریت مردم

وی با تأکید بر اینکه بیان دستاوردهای انقلاب برای تشویق عموم جامعه در امر انتخابات اثرگذار است، ادامه داد: مردم ایران در سال 1357بنا بر دوره 100 ساله از مشروطه پیدا می‌شود و تا زمان پهلوی ادامه پیدا می‌کند، مردم ایران در این امر عزمی داشتند که هدفشان مبتنی بر عقلانیت سیاسی بود این عقلانیت سیاسی اینگونه نبود که بگویند ما انقلاب را می‌خواهیم و یا انقلاب را نمی‌خواهیم.

کد

رهبر در پایان گفت: آمارها نشان می‌د‌هد که اکثریت مردم خواهان اصلاح در فضای مدیریتی و اجرایی کشور و نقاطی هستند که مشکلات و کم و کاست‌هایی دارد. باید دستاوردهای انقلاب را به نسل جوان با پیوست‌های رسانه‌ای و فرهنگی ارائه کرد. استقلال از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی. جمهوری اسلامی ایران با حمیت و مدیریت خود ‌توانست در بحث‌ نانو، فناوری و مسائل علمی به دستاوردهای بزرگی برسد که این دستاوردها می‌تواند به تزریق امید در فضای اجتماعی بینجامد.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha