نروژ هتاک قرآن‌ستیز را به سوئد تحویل داد
کد خبر: 4210056
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳

نروژ هتاک قرآن‌ستیز را به سوئد تحویل داد

منابع رسانه‌ای از رد درخواست پناهندگی «سلوان مومیکا» فرد اهانت کننده به قرآن توسط نروژ و تحویل وی به سوئد خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از النشرة، مقامات نروژ سلوان مومیکا را پس از رد درخواست پناهندگی وی به سوئد تحویل دادند.

مومیکا، جوان ۳۷ ساله عراقی است که در سال ۲۰۱۸ پس از فرار از عراق به سوئد نقل مکان کرده بود. گزارش‌ها حاکی از وابستگی وی به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی است.

سلوان مومیکا اهل استان نینوا در شمال عراق و یک لیبرال، ملحد و افراطی است؛ او بنیان‌گذار حزب دموکراتیک سریانی و فرمانده یک گروه مسلح به نام صقور السریان بود که برای آزادسازی استان نینوا از اشغال داعش تشکیل شده بود.

مومیکا در سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی دستگیر و سپس با دخالت کشورهای غربی آزاد شده و به سوئد گریخت.

مقام‌های مهاجرتی سوئد پیش از این از تمدید مجوز اقامت سلوان مومیکا در اکتبر ۲۰۲۳ امتناع کردند اما دستور اخراج او به دلایل امنیتی به تأخیر افتاده بود.

 این حکم پس از آن صار شد که مشخص شده این فرد اطلاعاتی نادرست درباره درخواست مهاجرتی‌اش ارائه کرده بود. با این حال دادگاه سوئد گفته است «اخراج این فرد به عراق امکان اجرای فوری ندارد، چون او با خطر پیگرد در زادگاهش مواجه است.»

مومیکا پس از چندبار اهانت به قرآن کریم در سوئد به نروژ گریخته بود و خواستار پناهندگی در این کشور شده بود اما توسط پلیس دستگیر و به سوئد تحویل داده شد.

مومیکا به روزنامه سوئدی Expressen گفت: تا ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین) دارای مجوز اقامت موقت در سوئد است.

وی افزود: زمانی که مدت اجازه اقامت او به پایان می‌رسد، دوباره در سوئد درخواست پناهندگی خواهد داد.

این مهاجر عراقی که به دست داشتن در پرونده‌های دیگر هم متهم است، جنایت قرآن‌سوزی را در مقابل سفارت‌خانه‌های کشورهای اسلامی از جمله عراق، ایران، ترکیه و مصر تکرار کرده و موجب اعلام انزجار کشورهای اسلامی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده بود.

مسلمانان در کشورهای مختلف جهان اعتراضات گسترده‌ای نسبت به این اهانت‌ها از خود نشان داده و تحریم محصولات سوئدی و قطع روابط با سوئد و دانمارک را خواستار شده بودند.

دولت و مقامات سوئدی نیز که چندین بار مدعی بررسی حقوقی و سیاسی این اقدامات در کشورشان شده‌اند، در عمل به حمایت از جنایات علیه اسلام و تحریک احساسات مسلمانان جهان ادامه می‌دهند.

انتهای پیام
captcha