تحریم به بهانه‌ای برای تضعیف رویکرد اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است
کد خبر: 1476071
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
عضو کمیسیون برنامه‌ و ‌بودجه مجلس:

تحریم به بهانه‌ای برای تضعیف رویکرد اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است

گروه اقتصاد: یوسفیان‌ملا اظهار کرد: عده‌ای به بهانه وجود تحریم از تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی شانه خالی می‌کنند اما از درک این موضوع عاجزند که اقتصاد مقاومتی، برای تحریم است نه اینکه تحریم را به بهانه‌ای برای عدم اجرای آن تبدیل کنیم.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به ارزیابی میزان تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های مختلف کشور پس از 9 ماه از ابلاغ آن پرداخت و اظهار کرد: بنده معتقدم بیش از بیست سال از عمر اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و از زمانی‌که مقام معظم رهبری، رئوس سیاست‌های کلی نظام را در بخش اقتصادی معین کردند و برنامه پنج‌ساله سوم، ناظر بر آن رئوس کلی تنظیم شد در حقیقت اقتصاد مقاومتی تدوین و تصویب شد.
با بهانه‌های واهی اقتصاد مقاومتی را تضعیف کردیم
وی ادامه داد: به عنوان مثال در قانون برنامه پنج‌ساله سوم آمده است دولت باید کاری کند سالانه 20 درصد از اتکا به نفت در بودجه کاسته شود، به طوری‌که در پایان آن برنامه، ما به صورت صد درصد به نفت وابستگی نداشته باشیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد، به این دلیل که ما  برای تحقق این موارد فقط سمینار و جلسات برگزار کردیم و مباحث علمی را بیان کردیم اما بعدا اعلام کردیم ما در تحریم هستیم اما این موضوع درک نشد که اقتصاد مقاومتی برای تحریم است نه اینکه تحریم را به بهانه‌ای برای عدم اجرای اقتصاد مقاومتی تبدیل کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: ما با این بهانه‌ها اقتصاد مقاومتی را تضعیف کردیم و در برخی موارد که اقتصاد مقاومتی روند طبیعی خود را طی می‌کرد هم، با انجام مواردی همانند همانند واردات خودرو با ارز مرجع 1260 تومانی و... جلوی تحقق برنامه‌ها را گرفتیم.
اگر مقاومت اقتصادی داشتیم نیازی به مذاکرات با غربی‌ها نبود
وی افزود: ما در طول این سی و چند سال پس از انقلاب، به هیچ کشوری شلیک نکردیم اما به پیشرفت‌های نظامی بسیاری رسیدیم؛ چراکه مقاومت نظامی داشتیم و اگر اقتصاد ما هم اینگونه بود نیازی به مذاکرات کنونی نداشتیم که پول‌های بلوکه‌شده ما را پس دهند و اگر کالاها را در داخل تولید می‌کردیم نیازی به این پول‌ها نداشتیم و همه این موارد به دلیل بی‌اعتنایی به اقتصاد مقاومتی است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در این مدت که این سیاست‌ها ابلاغ شده است هیچ گام جدی برای  تحقق آن برداشته نشده است و آیا عزمی برای تحقق آن وجود ندارد؟ اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند یک عزم همگانی و یکپارچه است اما اینکه دولت یا مجلس اعلام کنند در جلسه امروز بر تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کردیم دردی را دوا نمی‌کند و وجود چنین مواردی در رفتار مسئولان صرفا به درد رسانه‌ها می‌خورد.
گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته نشد
نماینده آمل در خانه ملت تأکید کرد: اگر هر جلسه دولت، مجلس یا سایر دستگاه‌ها به تحقق یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اختصاص یابد بسیاری از این موارد محقق خواهد شد اما متأسفانه عزمی برای تحقق این سیاست‌ها وجود ندارد و به این دلیل بود که وقتی مقام معظم رهبری این سیاست‌ها را ابلاغ کردند، فرمودند نمی‌خواهم سمینار و همایش برگزار کنید بلکه عمل کنید اما عمل نشد و ما اکنون با مشکلات کنونی مواجه هستیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان اظهار کرد: هرچند در مذاکرات هسته‌ای دارای قدرت بسیاری هستیم اما اگر اقتصاد مقاومتی وجود داشت در میز مذاکرات، قدرت چانه‌زنی ما بسیار بیشتر از شرایط کنونی بود اما نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره کنم این است که هیچ کس گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برنداشت.

مطالب مرتبط
captcha