آمادگی برای مقابله با تهدیدات اقتصادی مبنای اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 2843107
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
رئیس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی:

آمادگی برای مقابله با تهدیدات اقتصادی مبنای اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصاد: به گفته عرب‌مازار، مبنای اقتصاد مقاومتی، داشتن آمادگی و برنامه برای مقابله با هرگونه تهدیداتی است که می‌تواند بر روی اقتصاد و اجتماع ما اثرات مخربی داشته باشد و لزوما به تحریم و ریاضت اقتصادی بستگی پیدا نمی‌کند.

عباس عرب‌مازار، رئیس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمیِ محور نظری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تحقق اقتصاد مقاومتی از زمان ابلاغ آن و میزان اهتمام دولت در این زمینه اظهار کرد: به نظر بنده اهتمام دولت بسیار خوب است اما اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تا چه اندازه اجرایی شده است نیازمند شاخص‌های مشخصی است که ما بتوانیم آن را اندازه‌گیری کنیم و این مسائل، همان مباحثی است که ما در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی مطرح خواهیم کرد.

ضرورت تعیین شاخص برای ارزیابی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: اگر به هر بخشی از دستگاه‌های اجرایی اعلام کنیم که نتیجه کار را گزارش دهند، آنها می‌گویند ما مشغول اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم اما این امر نیازمند شاخص است؛ یعنی باید واحدی وجود داشته باشد که بفهمیم اقتصاد مقاومتی تا چه اندازه پیش رفته است؟ و این امر به ما کمک می‌کند در سال آینده از نزدیک به این مسائل کنترل و نظارت داشته باشیم، در غیراینصورت به هر واحدی مراجعه کنیم حتی می‌گویند همه بخش‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرده‌ایم.

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که این شاخص‌ها چه مواردی هستند؟ اظهار کرد: شاخص‌های سنجش میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در کنگره‌ای که در روزهای آینده برگزار می‌شود مطرح خواهد شد و در مقالاتی که به این کنگره رسیده است هم این شاخص‌ها بیان شده است که باید آنها را بررسی کنیم.

مشارکت دادن مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تفکر و برنامه‌ریزی است

عرب‌مازار در پاسخ به این پرسش که چه موانعی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد و برای تحقق این سیاست‌ها چه باید کرد؟ عنوان کرد: این هم از جمله مواردی است که نیاز به بررسی دارد و در اینباره الزاماتی وجود دارد که یکی الزامات فرهنگی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، دیگری الزامات نهادی و در نهایت الزامات قانونی است. در مواردی لازم است در قوانین برای اجرای بهتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصلاحاتی انجام دهیم و در مواردی باید نهادسازی  کرده و اصلاحاتی در نهادهای موجود انجام دهیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مشارکت مردمی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند موضوع مشارکت مردمی، چیزی است که تاکنون کمتر مورد توجه بوده و باید ببینیم که چگونه می‌توانیم از این مشارکت استفاده کنیم و این امر نیازمند تفکر و برنامه‌ریزی است.

اقتصاد مقاومتی فقط مقابله با غرب و تحریم‌ها نیست

عرب‌مازار در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی وجود دارد؟ تأکید کرد: عده‌ای می‌خواهند وانمود کنند که اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد ریاضتی است در حالی که اصلا اینگونه نیست و این برداشت غلطی از اقتصاد مقاومتی است و اتفاقا سوالاتی هم در این باره مطرح می‌شود.

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی فقط مقابله با غرب و تهدیدات غرب و صرفا مقابله با تحریم‌های بین‌المللی نیست و اینگونه نیست که مثلا مذاکرات هسته‌ای بتواند ما را از اقتصاد مقاومتی جدا کند.

ضرورت آمادگی برای مقابله با شوک‌های اقتصادی

وی افزود: اصولا اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل شوک‌هایی است که به آن وارد می‌شود و شوک در علم دارای تعریف است و منظور از شوک، پدیده‌هایی است که با احتمال بسیار کم بروز می‌کنند و اثرات مخرب بسیار زیادی دارند؛ بنابراین لازم است که همه بخش‌های کشور نسبت به این شوک‌ها و تکانه‌ها، تمهیدات لازم را بیندیشند و برای مقابله با آن دارای برنامه باشند.

مبانی اقتصاد مقاومتی

دبیر علمیِ محور نظری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: نباید شرایط اینگونه باشد که با سقوط قیمت نفت به نصف و کمتر، برنامه مشخصی برای چنین وضعیتی نداشته باشیم؛ بنابراین اگر این تمهیدات را اندیشیده باشیم، می‌توانیم در مقابل هر عوارضی، حتی پدیده‌های طبیعی همانند سیل و زلزله موفق عمل کنیم و باید برای تمام این مسائل برنامه مشخص داشته باشیم.

عرب‌مازار در پایان اظهار کرد: بنابراین باید دانست که مبنای اقتصاد مقاومتی، داشتن آمادگی و برنامه برای مقابله با هرگونه تهدیداتی است که می‌تواند بر روی اقتصاد و اجتماع ما اثرات مخربی داشته باشد و لزوما به تحریم و ریاضت اقتصادی بستگی پیدا نمی‌کند.

مطالب مرتبط
captcha