اقتصاد مقاومتی زیرمجموعه اقتصاد اسلامی است/ کلیدواژه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 2738868
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
سپهدار رهنما:

اقتصاد مقاومتی زیرمجموعه اقتصاد اسلامی است/ کلیدواژه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: رهنما اقتصاد مقاومتی را زیرمجموعه اقتصاد اسلامی دانست و اظهار کرد: حمایت از تولیدات داخلی بجای افزایش واردات، حمایت از اشتغال و توجه به رشد ملی و اقتصادی جامعه کلید واژه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.

سپهدار رهنما، تحلیگر مسائل اقتصادی و حوزه بانکی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که اقتصاد مقاومتی به چه معناست و فرق آن با اقتصاد ریاضتی چیست؟ اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی عبارت است از موشکافی و جراحی زیرمجموعه‌های تحت فشار در شرایط تحریم ظالمانه و متعاقباً تلاش برای ترمیم، کنترل و بی‌اثر کردن فشار بر این پیکره و تبدیل آن به فرصت که قطعاً ورود و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت‌های عاقلانه و مدبرانه را می‌طلبد.

تفاوت اقتصاد مقاومتی و ریاضتی
وی افزود:‌ در اقتصاد مقاومتی، تغییر ساختار اقتصادی، مبارزه با فساد مالی، مبارزه با رانت و .... مدنظر است. همچنین روی پای خود ایستادن، حرکت بسوی خودکفایی، اتکاء به داشته‌های خود، تقویت تولید داخلی و تولید ثروت مد نظر است، مردم در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند، و تحقق این امر بدون کمک مردم امکان‌پذیر نیست.
رهنما تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنی «واکسینه کردن»، «مقاوم‌سازی» و «آسیب‌زدایی» اقتصاد در مقابل هر گونه فشار ناشی از وضعیت اقتصاد جهانی و یا احیاناً تحریم‌های احتمالی و ارائه راهکارهایی جهت ترمیم ساختار ناکارآمد اقتصاد موجود است. در اقتصاد مقاومتی، عزم ملّی و مشارکت مردم بسیار مهم است ولی اقتصاد ریاضتی از طرف حکومت‌ها و دولت‌ها اعمال می‌شود.

نقش مدیران و برنامه‌ریزان در اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه به کاهش و یا حذف ارائه برخی از مزایای عمومی، صرفه‌جویی در مخارج جاری کشور، کاهش هزینه‌های رفاهی و بعضاً تعدیل نیرو در بخش دولتی اقدام  می‌کنند. درکشورهایی همانند ایتالیا و یونان، هم اکنون این نوع اقتصاد قابل لمس است و دولت‌ها با اعمال فشار، محدودیت‌هایی را برای مردم کشورشان بوجود می‌آورند.

سپهدار رهنما، تحلیگر مسائل اقتصادی و حوزه بانکی
رهنما عنوان کرد:‌ پس مشاهده می‌کنید که واقعاً این دو تفاوت بسیاری باهم دارند. در اقتصاد ریاضتی، بار سختی‌ها و مشکلات بر دوش مردم است در حالی‌که در اقتصاد مقاومتی سختی کار باید بر روی دوش مدیران، طراحان و برنامه‌ریزان و مجریان اقتصادی کشور باشد اما متأسفانه بسیاری از مدیران ما به دلیل عدم آگاهی، «ریاضت» را بجای صرفه‌جویی و مقاومت تلقی می‌کنند.

دولت از ایده‌های اقتصادی حمایت کند

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به پرسشی درباره راه‌های موفقیت اقتصاد کشور از طریق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: همان‌گونه که می‌دانید اقتصاد مقاومتی، شناسایی و دفع موانع پیشرفت و ترمیم ساختار اقتصادی کشور با مشارکت مردم و عزم ملی و بسیج همگانی جهت کاهش وابستگی‌هاست. امروزه یکی از آسیب‌ها و تهدیدهای جدی اقتصاد کشور «نفت» است. بار اقتصاد کشور، درآمدهای 80 درصدی دولتی از فروش نفت است، در صورتی می‌توان به این اقتصاد مقاومتی امیدوار بود که حتماً اتکاء دولت به این طلای سیاه کم شود.
وی افزود:‌ متأسفانه ساختار اقتصاد امروز ما تورمی است، یعنی باید ساختار اقتصاد کشور اصلاح شده و دولت جهت درآمد‌زایی و رفع تورم و رکود اقتصادی به بخش تولید بها دهد. دولت تولید ثروت عمومی کند. امروز کشور ایران جزء غنی‌ترین کشورها از حیث منابع انسانی است و استفاده از نخبگان اقتصادی جهت پیشبرد هدف‌های اقتصادی بسیار ضروری است. در اقتصاد مقاومتی باید طراحان و مجریان و نخبگان به میدان بیایند و دولت باید از ایده‌های اقتصادی استقبال کند.

کلیدواژه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی

این تحلیگر مسائل اقتصادی و حوزه بانکی تأکید کرد:‌ تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و بومی کشور، فرهنگ‌سازی و تسهیل روش‌ها و تاکتیک‌های برنامه‌ریزی مدون و طراحی مدل‌هایی مفید برای اصلاح ساختار اقتصادی مقوله‌های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رهنما در پاسخ به این پرسش که کلید واژه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی چیست؟ اظهار کرد: حمایت از تولیدات داخلی بجای افزایش واردات و حمایت از کالای ایرانی، حمایت از اشتغال و توجه به رشد ملی و اقتصادی جامعه، کلید واژه‌های اصلی است. همچنین اتکا به داشته‌های خویش، استفاده از متخصصین داخلی  و عدم اتکا به نفت، تمام توطئه‌ها و تحریم‌ها علیه ایران را خنثی می‌کند.

اقتصاد مقاومتی زیرمجموعه اقتصاد اسلامی است

وی در پاسخ به این پرسش که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه گام‌های را باید برداشت؟ تأکید کرد: اولین گام برای تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی اقتصاد ایران به «نفت» است در آن صورت تحریم‌ها علیه کشورمان دیگر کارساز نمی‌شود؛ چون اقتصاد مقاومتی زیرمجموعه اقتصاد اسلامی است و می‌تواند در مقابل اقتصاد غربی کارساز باشد.
رهنما ادامه داد:‌ مقام معظم رهبری، در گذشته نسبت به بنیان و ارکان اقتصاد مقاومتی مطالب ارزنده‌ای را ایراد فرمودند و روشنگری کردند. ایشان مدیریت مصرف، استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات و حمایت از تولید ملی و کار آفرینی را از الزامات اقتصاد مقاومتی نامیدند.

اقتصاد مقاومتی مانع جذب سرمایه‌های خارجی نیست

وی تأکید کرد:‌ پس ما باید یک اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور بوجود بیاوریم که به راحتی و با آرامش از پس تحریم‌های 1+5 برآئیم و با قدرت بتوانیم به مذاکره آن را ادامه دهیم. اگر ما در بحث اقتصاد مشکل نداشته باشیم، غرب مجبور به پذیرش شرایط خواهد بود پس لازم است که دولتمردان ما این موضوع را به جد لحاظ کنند.
تحلیگر مسائل اقتصادی و حوزه بانکی در پایان عنوان کرد:‌ البته باید بدانیم که معنای اقتصاد مقاومتی این نیست که از سرمایه‌گذاری خارجی ممانعت کنیم و یا کشور را به لحاظ مبادلات تجاری و ارزی محصور کنیم. بلکه ما دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم که به رشد و شکوفایی و خودکفائی اقتصاد‌مان کمک کند و اقتصاد را تحت مدیریت اقتصاد اسلامی به رشد و بالندگی سوق دهد.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سید
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ - ۱۱:۵۱
0
0
احسنت از نویسنده مقاله:نویسنده هم علمی و از دریچه دانشگاه به موضوع پرداخته و هم به یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری در چند سال اخیر اشاره کرده و یکی از محدود کارشناسان اقتصادی کشور است که زیبا و علمی به مسائل کلان اقتصادی میپردازد. سیستم بانکی و اقتصادی کشور نیاز به چنین کارشناسانی مجرب ، متخصص و در عین حال متعهد میباشد.
حسن
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ - ۱۷:۰۳
0
0
فقط می توانم بگویم عالی بود- مرسی
حسین بهمنی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ - ۱۸:۴۹
0
0
با سلام و تشکر
اقتصاد مقاومتی میتواند ما را در مقابل دشمنان واکسینه کند
تشکر و قدردانی از استاد رهنما که بخوبی دغدغه های اقتصاد جامعه را بیان میکند
س..باوند
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ - ۲۱:۴۵
0
0
جامعه ما از لحاظ اقتصادی یک جامعه ای است با ساختار تورمی اصلاح ساختار اقتصادی و رواج اقتصاد مقاومتی
یک ضرورت انکار ناپذیر است تشکر بخاطر تبین مطالب مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد ریاضتی
نیما ستایش
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ - ۱۰:۴۹
0
0
ااجرای اقتصاد مقاومتی مدل میخواهد لطفا مدل های اجرای اقتصاد مقاومتی را از کارشناستون بپرسید
همانطوریکه فرق بین ریاضت و مقاومت را بیان کردند .طراحی الگوی اقتصاد مقاونتی را بر اساس شکست
تورم را بیان کنند
تسکر از مطالب ارزنده و همچنین مسولین سایت ایکنا بخصوص اقتصادی
س دهباشی مبارک
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ - ۱۷:۳۲
0
0
تشکر از این مطلب علمی نفت و فروش آن اقتصاد ایران را وابسته کرد که اجازه هر نوع تصمیم گیری
را از دولتمردان اقتصادی گرفته مقام معظم رهبری بقول آقای دکتر رهنما روشنگری ها و نقسه را فرمودند
همت میخواهد که با کمک مردم و مجریان عملیاتی شود
ر.ریاضت نسب
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ - ۱۸:۴۳
0
0
بعضی از مسولین فکر میکنند اقتصاد مقاومتی یعنی کشور را پلمب کردن، یعنی درب کشور را ببندیم و با دنیای تجارت بیرون کار نداشته باشیم ،بقول کارشناس اقتصاد مقاومتی بمعنی محصور کردن کشور نیست ،بلکه اتفاقا باید با انتقال تکنولوژی و افزایش ان بیشتر روی پای خود بایستیم
سپاس -
احمدیان
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۳ - ۱۱:۵۹
0
0
با سلام ،برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی باید آن را بصورت یک فرهنگ نهادینه کنیم تا جایی که مردم ما بپذیرند ، حساسیت کار را درک کنندو به مسولین اقتصادی کمک کنند ،دولت متاسفانه برنامه ای جهت این موضوع به این مهمی ندارد
معتدل
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ - ۲۰:۵۱
0
0
به نظر بنده اقتصاد ایران نیاز به ترمیم و تغییر ساختار دارد اگر
وابستگی به نفت کمتر شود قطعا اقتصاد ما خودکفا خواهد شد
اقتصاد مقاومتی مصداق واقعی خودکفایی است

تشکر از جناب آقای سپهداررهنما بخاطر بیان مطالب ارزنده شان
captcha