مجازات حبس برای مسلمانان روهینگیا، به جرم خروج غیرقانونی
کد خبر: 4113597
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

مجازات حبس برای مسلمانان روهینگیا، به جرم خروج غیرقانونی

دادگاهی در میانمار 112 مسلمان روهینگیایی را که قصد خروج از کشور داشتند به جرم خروج غیرقانونی محکوم به حبس کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، رسانه‌های دولتی میانمار اعلام کردند که گروهی از مسلمانان روهینگا که در بین آنها کودکان هم بودند به دلیل نداشتن مدارک قانونی به دو تا پنج سال زندان محکوم شدند.

تعداد این افراد 112 نفر اعلام شده و 12 کودک نیز در بین آنها به چشم می‌خورند.

روزنامه دولتی گلوبال نیو لایت میانمار(Global New Light of Myanmar) به نقل از پلیس محلی گزارش داد که دادگاهی در شهر بوگاله میانمار این گروه را 6 ژانویه(جمعه گذشته، 16 دی)  به زندان محکوم کرد.

در این گزارش آمده است: این گروه در ماه دسامبر و در یک قایق موتوری بدون هیچ مدرک قانونی قصد خروج از کشور داشتند که دستگیر شدند.

از 12 کودک، 5 کودک به دو سال زندان و نوجوانان بالای 13 سال به سه سال زندان محکوم شدند. بر اساس گزارش این روزنامه، آنها روز دوشنبه به یک مدرسه اصلاح و تربیت منتقل شدند.

سایر بزرگسالان نیز همگی به مدت پنج سال زندانی خواهند شد.

مسلمانان روهینگیا از شهروندی و سایر حقوق اولیه در میانمار با اکثریت بودایی محروم هستند و دولت نظامی میانمار مدعی است آنها مهاجران غیرقانونی از جنوب آسیا هستند.

صدها هزار نفر از این اقلیت در سال 2017 پس از سرکوب وحشیانه ارتش از کشور گریختند و به کشور همسایه بنگلادش رفتند.

این اقدام ارتش میانمار اکنون موضوع یک محاکمه بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی است. بسیاری از کسانی که در میانمار باقی مانده‌اند در کمپ‌هایی محبوس شده‌اند که در آنها محدودیت‌های شدیدی برای رفت‌وآمد وجود دارد که مانع از توانایی آنها برای کار، تحصیل یا دریافت کمک پزشکی می‌شود.

اقلیت روهینگیا که به عنوان تحت ظلم‌ترین اقلیت جهان توصیف می‌شود، از کمپ‌های پناهندگان در بنگلادش و در میانمار بوده و خطر سفرهای دریایی را برای رفتن به مالزی و اندونزی ـ کشورهایی با اکثریت مسلمان ـ می‌پذیرند زیرا معتقدند می‌توانند زندگی بهتری در آنجا داشته باشند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید: تعداد روهینگیاهایی که چنین سفرهایی را انجام می‌دهند در سال گذشته در مقایسه با سال 2021 شش برابر شده است.

ماه گذشته دو قایق پناهندگان روهینگیا با بیش از 200 سرنشین در استان آچه در شمال اندونزی به ساحل رسیدند.

انتهای پیام
captcha