تفاوت ازدواج موقت و فحشا
کد خبر: 3917798
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
حجت‌الاسلام نصیری تشریح کرد:

تفاوت ازدواج موقت و فحشا

استاد فقه و تفسیر سطح عالی حوزه علمیه گفت: برخی از روی جهل میان ازدواج موقت و فحشا فرق نمی‌گذارند، در صورتی که میان این دو تفاوت ماهوی مانند الزام به عده نگه داشتن وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد فقه و تفسیر سطح عالی حوزه علمیهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد فقه و تفسیر سطح عالی حوزه علمیه، امروز، 30 مردادماه، در ادامه مباحث ازدواج موقت با بیان اینکه فلسفه ازدواج موقت مبتنی بر عشق و علاقه نیست و صرفاً میل جنسی مطرح است، گفت: یکی از مؤیدات این مسئله، تعابیر به کار رفته در صیغه ازدواج موقت است؛ زیرا در آن مدت تعیین شده است و زن خودش را برای مدت معینی در اختیار مرد قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه عشق و عاطفه مدت ندارد، افزود: وقتی دختر و پسر به یکدیگر علاقه پیدا می‌کنند و قرار است منتهی به ازدواج شود، این عشق و علاقه مدت ندارد، ازدواج دائم بر مدار عشق و عاطفه است. البته در طول زندگی ممکن است زن و مرد بر اثر بروز مشکلات از عشق و عاطفه آنان نسبت به یکدیگر کم و حتی منجر به طلاق شود، ولی اصل در این نوع ازدواج همان عشق است.

نصیری با بیان اینکه به همین دلیل قرآن از آن تعبیر به صدقاتهن کرده است، اظهار کرد: در حالی که در ازدواج موقت ممکن است دو فرد یکساعت کنار هم باشند، همچنین محور دیگر که ثابت می‌کند ازدواج موقت بر مدار عشق نیست، آن است که در ازدواج دائمی، قیومیت، پرداخت نفقه و مدیریت اقتصادی خانه و ...بر دوش مردم است و زن هم باید در برابر مرد تمکین کرده و بدون اذن او از خانه خارج نشود، ولی در ازدواج موقت، این نظام وجود ندارد و زن محدودیت‌های ازدواج دائمی را ندارد.

استاد فقه و تفسیر حوزه علمیه گفت: البته زن در ازدواج موقت هم حق ندارد با فرد دیگری رابطه جنسی داشته باشد، قیومیت مرد برداشته می‌شود و حق نفقه و ...هم وجود ندارد و زن هم فضای آزادتری دارد. از این رو عشق در ازدواج دائمی چقدر هزینه و روح معنایی دارد؛ لذا همسر در دائمی ممکن است چند شغل بر دوش بگیرد تا مخارج خانه را تأمین کند، ولی در موقت این مسئله وجود ندارد و بار مسئولیت به حد صفر می‌رسد.

نصیری بیان کرد: مسئله دیگر اینکه اصل، در ازدواج دائم بر فرزندآوری است؛ لذا توصیه شده که با همسری که زیاد بچه‌آور است، ازدواج کنید، ولی در ازدواج موقت، اصل بر لذت جنسی است؛ براساس روایات مرد در موقت می‌تواند انزال را در بیرون انجام دهد که منجر به فرزند نشود، ولی در دائمی، محدودیت هست؛ البته اگر در موقت هم اگر فرزندی در کار باشد باید تکفل او را عهده‌دار شوند و فرزند برای آنان است.

وی افزود: تفاوت دیگر این دو نوع ازدواج آن است که ازدواج دائم چنان مستحکم است که بدون طلاق رسمی، محقق نمی‌شود و باید دو شاهد عادل هم وجود داشته باشد و معمولاً افراد حاضر نمی‌شوند برای طلاق شهادت بدهند، ولی در موقت زن می‌تواند مدت را ببخشد.

نصیری با بیان اینکه در ازدواج دائم سه حیض وجود دارد ولی در موقت دو حیض کافی است، تصریح کرد: در ازدواج موقت زنی که با مرد قرار بسته تا زمانی که با او هست، در هیچ حدی ولو کلامی حق ندارد با دیگران رابطه برقرار کند.

نصیری با اشاره به اختلاف ازدواج موقت و فحشا، ادامه داد: در ازدواج موقت اگر زن و مرد حتی 4 تا 5 ساعت هم با همدیگر باشند، زن باید عده نگه دارد، در صورتی که برای زن فاحشه و خیابانی عده معنا ندارد و هر ساعتی با یک نفر است. چنین زنانی (خیابانی) ممکن است در آنِ واحد با چند نفر باشند در صورتی که در ازدواج موقت هرگز چنین چیزی نیست.

استاد تفسیر حوزه علمیه اضافه کرد: در ازدواج دائم چون هم عشق و عاطفه در کار است، ارث میان آنان وجود دارد، در صورتی که در ازدواج موقت ارث در کار نیست، مگر آن که شرط بگذارند که البته آن هم جای بحث دارد که می‌توانند شرط ارث را بگذارند یا محمل قانونی ندارد.

انتهای پیام
captcha