چرا چندشوهری ممنوع است
کد خبر: 3918910
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
حجت‌الاسلام نصیری پاسخ داد:

چرا چندشوهری ممنوع است

استاد سطح عالی فقه و تفسیر حوزه علمیه به تبیین چرایی ممنوعیت شرعی چندشوهری پرداخت و گفت: می‌توان از دو منظر تکوینی و حقوقی درباره آن بحث کرد. ضمن اینکه اسلام به چندهمسری تشویق و ترغیب نکرده است.

چرا چندشوهری ممنوع است؟به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد سطح عالی تفسیر حوزه علمیه، چهارم شهریورماه، در قالب صوتی در فضای مجازی به شبهه چندشوهری پرداخت و گفت: گفته شده اسلام چرا به مرد اجازه می‌دهد تا 4 همسر دائم بگیرد و یا به تعداد نامحدود همسر موقت داشته باشد، ولی چرا به زن این اجازه داده نمی‌شود. به تعبیر دیگر چرا وقتی به زن می‌رسیم اعلام نمی‌شود که او هم اجازه دارد چند همسر داشته باشد تا وقتی همسرش به سفر می‌رود او اجازه تأمین نیاز جنسی ندارد و باید با این نیاز بسازد تا همسرش به خانه برگردد.

نصیری با بیان اینکه دامنه این بحث به بهشت هم کشیده شده و گفته‌اند که در آنجا هم مردان اجازه دارند که چند همسر داشته باشند، ولی زنان چنین اجازه‌ای ندارند؛ تصریح کرد: این بحث از دو منظر قابل بحث است؛ یکی بازگشت به عالم تکوین و وضعیت فیزیولوژیکی زن و مرد و بحث جنسیتی و طبیعی و دیگری از منظر حقوقی.

استاد سطح عالی تفسیر و فقه حوزه علمیه با توصیه به مطالعه کتاب «تفاوت‌های جنسیتی زن و مرد» نوشته حجت‌الاسلام بستان، اظهار کرد: چند تفاوت میان زن و مرد در مباحث جنسیتی وجود دارد؛ اول اینکه علائق جنسی در زنان زودتر شروع و زودتر هم کاهش یافته و پایان می‌پذیرد به همین دلیل عمدتاً بلوغ جنسی دختران زودتر از پسران و از 9 سالگی به بعد است. همچنین سن یائسگی در زنان هم از 49 تا 52 _53 سالگی است، ولی در مردان ممکن است، حتی تا 70 سالگی پدیده جنسی آنان وجود داشته باشد؛ یعنی عالم تکوین این گونه زن و مرد را خلق کرده است.

نصیری اضافه کرد: در برخی روایات از جمله در وسائل الشیعه بیان شده که میل جنسی زنان گاهی ده برابر است؛ یا روایتی وجود دارد که اگر میل جنسی ده قسمت است، خداوند 9 قسمت آن را به زنان داده است. البته شاهد بنده این روایت است که فرمود «اِنّ الله جعل للمراة صبر عشرة رجال و اذا حاجت کاد لها قوة شهوة عشرة رجال»؛ محل بحث کلمه حاجت است؛ معنای رویت این است که خدا برای زن، صبر ده مرد قرار داده است و زن می‌تواند به اندازه ده برابر مرد، نیاز جنسی خود را کنترل کند، ولی وقتی این میل و شهوت به حرکت بیفتد قدرت شهوت زن ده برابر مرد است.

نسبت میل جنسی زنان و مردان

بنیانگذار مؤسسه معارف وحی و خرد ادامه داد: بنابراین روایتی که می‌گوید شهوت زنان بیش از مردان است، روایت مطلق نیست؛ در زن میزان صبر بر شهوت برابر ده مرد است و می‌تواند این میل بسیار دیر به تحریک بیفتد، بنابراین وقتی شهوت زن اوج بردارد ده برابر مرد است نه اینکه به صورت مطلق این طور باشد.

وی با تأکید بر اینکه البته اسلام هزینه و موانع زیادی در برابر چندهمسری قرار داده و هیچ تشویقی هم نکرده است، افزود: وجوه میل شهوانی و نه دوام و بقای آن در زنان بیشتر است به عبارت دیگر میزان التذاذ جنسی در زنان بیشتر از مردان است؛ بنابراین چون نیاز جنسی دائم مرد ده برابر زن است به همین دلیل در حکم شرعی ازدواج دائم و موقت هم تفاوت‌هایی برای او قائل شده‌اند.

نصیری تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه میل جنسی زنان نسبت به مردان زمانی برانگیخته می‌شود که رابطه عاطفی برقرار شود؛ یعنی زن باید مرد را دوست داشته باشد؛ لذا جذابیت‌های اندام به اندازه‌ای که برای مردان مهم است، برای زنان اهمیت ندارد. همان طور که میل جسنی زنان بیشتر با شنیدن جملات عاشقانه و ابراز محبت تقویت می‌شود، در  حالی که برای مردان دیدن اندام زن تحریک‌کننده است.

افول میل با فرزندداری

نصیری با بیان اینکه زنان بیشتر در صدد تصرف قلب مردان و مردان بیشتر در صدد تصرف جسم زنان هستند، ادامه داد: تفاوت دیگر آن است که زنان با فرزندداری بخش زیادی از عواطف و علائق خود را فرزند معطوف می‌کنند و همین مسئله سبب می‌شود تا میل و علاقه جنسی آنان به همسرانشان کمتر شود. شاهد مسئله هم این است که وقتی زن کارش به طلاق برسد، به راحتی از مرد دست بر می‌دارد، ولی از فرزندش به راحتی دست نمی‌کشد. جالب اینکه در حیوانات هم این وضع وجود دارد؛ یعنی جنس ماده به اندازه‌ای که همبستری کوتاه با جنس نر رخ دهد، برایش کفایت کرده و وقتی بچه‌دار شد به کلی از جنس نر خود دست می‌کشد؛ در شیرها و حتی ببرها این وضع وجود دارد.

نصیری همچنین در ادامه بحث ازدواج موقت با بیان اینکه امروز حتی دختران و پسران قبل از بلوغ جنسی با دیدن تصاویر و فیلم‌های ناپسند ماهواره و ... با این پدیده درگیر می‌شوند، گفت: قطعاً دین باید برای حل این مشکلات برنامه داشته باشد و دارد؛ البته به محض اینکه سخن از ازدواج به میان بیاید همه اذهان به سمت ازدواج دائم می‌رود و صحبت از هزینه‌های آن باعث فراری دادن پسران از ازدواج می‌شود؛ بلافاصله هم این بحث مطرح است که زن حق نفقه دارد و مرد باید برای او خانه و زندگی و لباس و ... فراهم کند؛ نتیجه اینکه 12 میلیون جوان در آستانه سن ازدواج داریم و به هر دلیلی به هم نمی‌رسند.

وی اضافه کرد: طرف دیگر قصه این است که شما که می‌گویید اسلام برای همه مشکلات برنامه دارد؛ فرض کنید افرادی که دائماً پرواز دارند یا کارشان طوری است که چند ماه سال را در سفر هستند و یا بیش از شش ماه باید در فلان کشور زندگی کنند؛ یا زنانی که به هر دلیل طلاق گرفته‌اند و شرایط ازدواج دائم هم برای آنان فراهم نیست، پس تکلیف آنان چیست؟.

بستر تشریع ازدواج موقت تنوع‌طلبی مرد نیست

نصیری بیان کرد: زنی هست که ثروت، مکنت، مقام، پست و نوکر و حشم دارد؛ چنین زنی ممکن است زیر بار همسری هیچ مردی نرود، پس تکلیف این افراد چیست؟ یعنی ازدواج موقت، نفع برای زنان هم دارد و فقط به نفع مردان نیست؛ یا زنی ممکن است به هر دلیلی نتواند ازدواج دائم بکند، در این صورت به گناه می‌افتد؛ لذا اسلام مجوز داده است تا چنین زنانی هم بتوانند چند ازدواج موقت داشته باشند تا غریزه جنسی آنان تأمین شود.

نصیری با بیان اینکه بستر تشریع ازدواج موقت تنوع‌طلبی برای افراد عادی و معمولی نیست و برای شرایط خاص مانند کسی است که سفر زیاد دارد، وضعیت مالی خوبی ندارد و ...، اضافه کرد: اگر کسی تعصب را کنار بگذارد و مانند خلیفه دوم غیرتش بی‌جا جوش نیاید، خواهد پذیرفت که اصل تشریع ازدواج موقت به صلاح جامعه است؛ امام علی(ع) فرمودند اگر خلیفه دوم ازدواج موقت را نهی نکرده بود زنا و فحشا رخ نمی‌داد؛ این همه آسیب که در فیلم انقلاب جنسی هم وجود دارد، ناشی از بی‌توجهی به برنامه اسلام در بحث ازدواج است.

انتهای پیام
captcha