مطلبی: پیوستن به کنوانسیون جهانی نشر ضرر فعلی و سود آتی دارد
کد خبر: 4070583
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
سخنرانی‌های دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر/ 1

مطلبی: پیوستن به کنوانسیون جهانی نشر ضرر فعلی و سود آتی دارد

«پیامدهای الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق نشر؛ مبتنی بر سنتزپژوهی» عنوان سخنرانی داریوش مطلبی؛ سخنران اول پنل اول در دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر بود.

مطلبی: پیوستن به کنوانسیون جهانی نشر ضرر فعلی و سود آتی دارد

دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر امروز چهارشنبه ۲۲ تیر، به همت انتشارات جهاد دانشگاهی در سالن ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران افتتاح شد. در این کنفرانس در مجموع 17 سخنرانی ارائه می‌شود که خبرگزاری ایکنا گزارش مشروح آنها را به ترتیب ارائه کرده است.

«پیامدهای الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق نشر؛ مبتنی بر سنتزپژوهی» عنوان سخنرانی داریوش مطلبی؛ دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی و سخنران اول دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر است که در ادامه آمده است.

به گفته‌ وی این بررسی به ما نشان می‌دهد که کارهای زیادی در حوزه پیوستن یا نپیوستن ایران به کنوانسیون حقوق نشر انجام شده و نیاز است مطالعه‌ای روی همین مطالعات انجام شود.

مطلبی اظهار کرد: وقتی ما از حقوق مولف صحبت می‌کنیم منظور حمایت از ناشر یا مؤلف اثر با ممانعت از انتشار غیرقانونی آثار است. ما وقتی راجع به حقوق مادی و معنوی صحبت می‌کنیم جنبه‌های سلبی مسئله برایمان پررنگ می‌شود اما جنبه‌های ایجابی حق مؤلف پررنگتر است.

این پژوهشگر با بیان اینکه موضوع حق مؤلف سابقه‌ای طولانی دارد، ادامه داد: از زمانی که نشر به صورت صنعت مطرح شد طبیعتاً افرادی هم بودند که از آن به صورت غیرمجاز استفاده کنند و همین امر باعث تدوین قانون‌هایی در این زمینه شد. اولین قانون رسمی در این زمینه در ایران سال ۱۳۴۸ مطرح شد و بعد در سال‌های ۵۲ و ۷۹ و ۸۲ هم قوانینی در این زمینه وضع شد. قانون سال ۴۸ از قوانین پیش‌رو در زمان خود بوده اما همچنان در این حوزه مشکلاتی داریم نظیر اینکه آیا باید از آثار غیرایرانی هم حمایت بکنیم یا نه.

مطلبی با اشاره به اینکه بحث پیوستن ایران به کنوانسیون هم در هاله‌ای از ابهام است، گفت: برخی صاحب‌نظران مخالف و برخی دیگر موافق پیوستن ایران هستند و بررسی مطالعات انجام شده نشان می‌دهد حجم خیلی زیادی از پژوهش‌ها به این مسئله پرداخته‌اند و پژوهشگران زیادی به این حوزه توجه داشته‌اند.

این استادیار دانشگاه آزاد در پایان گفت: الحاق ایران به این کنوانسیون در بلندمدت می‌تواند به نفع صنعت نشر ایران باشد اما در کوتاه‌مدت به دلیل هزینه‌هایی که برای ناشر و خریدار دارد به ضرر صنعت نشر است. بررسی پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد در حرفه‌ای شدن صنعت نشر موثر است البته برای الحاق هم باید پیامدهای منفی که کوتاه‌مدت هستند کنترل شوند.

انتهای پیام
captcha