الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون/ تشکیل 2205 تعاونی خدماتی در سال 92
کد خبر: 1391460
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون تشریح کرد:

الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون/ تشکیل 2205 تعاونی خدماتی در سال 92

گروه اقتصاد: علی‌حسین شهریور، ضمن تشریح الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون و حمایت این وزارتخانه از این بخش گفت: در سال 92 تعداد 2205 تعاونی خدماتی در کشور تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط‌عمومی اتاق تعاون مرکزی ایران، علی‌حسین شهریور،‌ مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، در گفت‌وگویی به بیان نکاتی درباره الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون پرداخت و در پاسخ به پرسشی درباره تعداد تعاونی‌های خدماتی ایجاد شده در سال 92 اظهار کرد: در سال گذشته 2205 تعاونی و اتحادیه خدماتی با تعداد 35557 نفر عضو و اشتغال‌زایی 30875 نفر و سرمایه اولیه 249 میلیارد ریال در 13 گرایش در سطح کشور به ثبت رسیده و به طور متوسط، هر تعاونی 14 فرصت شغلی ایجاد کرده است. در سال گذشته بیشترین تعاونی، به ترتیب در بخش‌های خدمات فنی و مهندسی و مشاوره با تعداد 159 تعاونی، خدمات بهداشتی و درمانی با 155 تعاونی و خدمات آموزشی با تعداد 151 تعاونی تشکیل شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از تعاونی‌های خدماتی کشور غیرفعالند و دلیل عمده آن چیست؟ عنوان کرد: طبق اطلاعات موجود در سامانه آماری وزارت تعاون، از مجموع 40655 شرکت تعاونی خدماتی تعداد 12655 ( 31.5 درصد) تعاونی‌های این بخش غیرفعال هستند که بخشی از آن ناشی از عدم برگزاری مجمع عمومی و ثبت در سامانه است، اما علت اصلی غیرفعال بودن تعاونی‌های خدماتی، فضای موجود کسب و کار کشور و کمبود نقدینگی است.
مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای بهبود وضعیت تعاونی‌ها، خصوصاً تعاونی‌های خدماتی و ارائه مشوق برای ورود سرمایه‌گذاران به این بخش در سال گفت: افرادی که جویای کار هستند، بیشتر تمایل دارند در بخش خدمات فعالیت کنند؛ چون هم متوسط هزینه سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل در بخش خدمات به نسبت سایر بخش‌ها پایین‌تر است و هم فعالیت‌های خدماتی، زود بازده هستند و مؤید این نظر، استقبال 36 هزار و 600 نفر در یک دوره یک ساله است که در حدود 2200 تعاونی عضو شده‌اند.
وی ادامه داد: بر این اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعمال حمایت‌های حقوقی، تامین منابع مالی، ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی به مدیران و اعضاء تعاونی‌ها و جلب حمایت سایر دستگاه‌های اجرایی، از تشکیل تعاونی‌های خدماتی حمایت می‌کند.
شهریور در پاسخ به پرسشی درباره الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه تعاون تصریح کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو مردمی کردن اقتصاد ملی است؛ به عبارت دیگر باید نقش مردم و مشارکت آن‌ها در اقتصاد، پررنگ‌تر شود. توسعه نهادهای مردمی نظیر تعاونی‌ها ظرفیت عظیمی را در اقتصاد ایجاد خواهد کرد که ثمره آن شکوفایی و رشد تولید ملی است. تعاونی‌ها نماد اقتصاد مردمی هستند و می‌توانند نقدینگی موجود در جامعه را به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت کنند.
وی در پایان اظهار کرد: عملیاتی کردن سند توسعه بخش تعاون، اجرای دقیق و کامل سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، رفع محدودیت از ورود تعاونی‌ها به بورس و بانکداری، واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های دولتی فعال و نیمه‌تمام به تعاونی‌ها، تامین منابع مالی تعاونی‌های تولیدی و خدماتی، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون، تقویت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و تسریع در تعیین تکلیف لایحه اصلاح قانون بخش تعاونی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش تعاونی هستند.

مطالب مرتبط
captcha