کشور را از اقتصاد تک‌محصولی نجات دهیم/ راه‌های مقاوم‌سازی اقتصاد
کد خبر: 1396742
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

کشور را از اقتصاد تک‌محصولی نجات دهیم/ راه‌های مقاوم‌سازی اقتصاد

گروه اقتصاد: فولادگر کاهش وابستگی به نفت را از عوامل تقویت بنیان‌های اقتصادی دانست و گفت: در صورت وابستگی به نفت، با تغییر قیمت جهانی یا اختلال در فروش نفت، ضربات سختی به اقتصاد ما وارد خواهد آمد؛ بر این اساس باید اقتصاد خود را از اقتصاد تک‌محصولیِ نفت‌محور نجات دهیم.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره مفهوم کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: موضوع کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد، بیشتر در مقابل تکانه‌های خارجی، همانند نوساناتی که در کشورهای توسعه‌یافته پیش می‌آید و بر روی اقتصاد جهان تاثیرگذار است مطرح شده است. از جمله این اتفاقات، حوادثی است که چند سال پیش در اقتصادهای اروپا و آمریکا رخ داد.

اقتصاد مقاومتی، بر خنثی کردن فشار نیروهای متخاصم دلالت دارد
فولادگر تاکید کرد: بحران اقتصادی که آن سال‌ها دامن اقتصادهای اروپا و امریکا را گرفت بر کل جهان تاثیر گذاشت؛ بنابراین لازم است اقتصاد کشور در مقابل چنین تکانه‌های بیرونی مستحکم شود. آسیب‌ دیگری که ممکن است برای اقتصاد ما وجود داشته و خطرزا باشد، شدت گرفتن تحریم‌ها و دشمنی‌هایی است که علیه نظام ما صورت می‌گیرد. آسیب دیگر ناشی از نوساناتی است که در برخی از شاخص‌های بین‌المللی همانند قیمت طلا، نفت ونرخ‌های ارز پیش‌می‌آید.
وی افزود: کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل آسیب‌های خارجی، تنش‌های بیرونی و همین تکانه‌ها است. واژه اقتصاد مقاومتی، بر این موضوع دلالت می‌کند که فشارها و ضربه‌های اقتصادی نیروهای متخاصم خنثی شود و با تدبیر، متانت و بهره‌برداری شایسته از توانمندی‌ها بر این فشارها و تهدیدات غلبه کنیم.

راه‌های مقاوم‌سازی اقتصاد
وی در پاسخ به پرسشی درباره راه‌های مقاوم‌سازی اقتصاد کشور عنوان کرد: برای مقاوم‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد باید بنیان‌های اقتصاد قوی باشد. هرچه بنیان‌های داخلی قوی باشد، آسیب‌پذیری‌اش در مقابل این تکانه‌ها کمتر است. اقتصاد همانند ساختمانی است که اگر محاسبات و سازه‌هایش محکم باشد، استوار می‌ماند؛ در غیر این صورت فرومی‌ریزد.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای قوی کردن بنیان اقتصادی باید شاخص‌های اقتصادی را تقویت کنیم، بنا را بر حمایت از تولید ملی بگذاریم، از تولیدات دانش‌بنیان حمایت کنیم، زیرساخت‌های اقتصادی کشور را تقویت و تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی را افزایش دهیم، بهبود فضای کسب و کار، رشد سرمایه‌گذاری، رشد اشتغال و ارزش افزوده ناشی از مواد اولیه، از دیگر موارد قابل توجه است.

باید خود را از اقتصاد تک‌محصولی نجات دهیم
فولادگر کاهش شدت وابستگی به نفت را عاملی دیگر در تقویت بنیان‌های اقتصادی دانست و عنوان کرد: هرچه وابستگی اقتصاد ما به نفت بیشتر باشد، اگر قیمت جهانی تغییر کند یا فروش نفت ما با اختلال مواجه شود، منجر به ضربات سختی به اقتصاد خواهد شد. برای مقابله با این پدیده باید اقتصاد خود را از اقتصاد تک‌محصولیِ نفت‌محور نجات دهیم و راه‌حل‌های آن ‌هم افزایش درآمدهای غیرنفتی، افزایش صادرات و پیدا کردن راه‌های درآمدزایی برای دولت است. باید به جای هزینه کردن نفت خام و فروش مستقیم، آن را به وسیله استفاده در صنایع به سرمایه تبدیل کنیم.

سرمایه‌گذاری در میادین مشترک، بسیار اندک است
وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت وگاز، مخصوصا در میادین مشترک با کشورهای همسایه اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ما در این حوزه بسیار کم است. باید در میادین مشترک نفت و گاز، در زمین و دریا سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند. اگر سرمایه‌گذاری نکنیم و غافل شویم، رقبای ما جلو می‌افتند و این منابع را از آن خود می‌کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه اکنون این اتفاق افتاده و همسایگان و رقبای ما در این میادین مشترک نفتی و گازی، سرمایه‌گذاری، استخراج و درآمدزایی بیشتری‌ دارند. باید در اکتشاف، استخراج، فرآوری و فروش، حلقه‌های متصل به هم را با هم ببینیم، باهم تقویت کنیم و سرمایه‌گذاری متوازن داشته باشیم تا این معضل حل شده و این زنجیره ارزش هم تکمیل شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرانتخاب مشتریان راهبردی در مقاوم‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری‌های اقتصاد کشور، اظهار کرد: ما باید به دنبال شرکای استراتژیک در مناطق مختلف دنیا باشیم، نه اینکه به کسانی دل ببندیم که مشتریانی مقطعی هستند و فروش به آن‌ها ممکن است در شریط مختلف تغییر کند و دچار نوسان باشد. با انتخاب مشتریان راهبردی و استراتژیک، باید در زمینه فروش و بازاریابی هم جامعه هدف را گسترش دهیم.

نقش بخش خصوصی در مقاوم‌سازی اقتصاد
فولادگر در پاسخ به پرسشی درباره مشارکت دادن بخش خصوصی در اقتصاد و مخصوصا در فروش محصولات اظهار کرد: بدون شک بخش خصوصی، بهترین بستر برای همراهی مردم برای ضدضربه کردن اقتصاد در برابر تحریم‌ها است. با توجه به شرایط خاصی که در ابعاد بین‌الملل برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است، امور اقتصادی کشور نیاز به راهکارهای جدیدی در برابر توطئه‌ها و تحریم‌های دشمنان دارد و قطعا بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش پراهمیت بخش خصوصی در تحقق اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: در دوره‌ای که تحریم‌های بین‌المللی، اقتصاد ما را هدف گرفته است، به این نتیجه رسیدیم که اگر از توان بخش خصوصی در فروش نفت استفاده کنیم، می‌تواند در حل معضل تحریم‌ها به ما کمک کند؛ البته باید دقت و نظارت بیشتری هم داشت که مفاسدی مانند قضیه اخیر اتفاق نیفتد.

مطالب مرتبط
captcha