بی‌اعتنایی به علم اقتصاد در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 2884699
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد:

بی‌اعتنایی به علم اقتصاد در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: به گفته عزتی، برای اجرایی‌شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکنون از علم اقتصاد بهره‌ای گرفته نشده و عوامل دیگر در این راه تأثیرگذار بوده است.

مرتضی عزتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های مختلف در یکسال گذشته اظهار کرد: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کار یک سال و دو سال نیست بلکه مجموعه سیاست‌هایی است که هر زمانی که بخواهیم اعلام کنیم وضعیت اقتصاد کشور مناسب است باید بخشی از این سیاست‌ها را اجرایی کنیم و این سیاست‌ها همیشگی هم هست.

اهتمام مناسب دولت به تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: ‌بخش عمده سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قابلیت تمام شدن در ظرف یکسال را ندارند و بخشی از آن هم امکانات برنامه‌ریزی و مدیریتی کشور ما اجازه نمی‌دهد که حتی در مدت یکسال روند اجرایی شدن آنها شروع شود.

وی ادامه داد: تلاش برای اجرایی شدن برخی از این سیاست‌ها هنوز شروع نشده اما به صورت کلی می‌توانیم بگوئیم که از سال‌ها قبل‌تر هم اجرای بخش‌هایی از اینها شروع شده است و در حال کار کردن است. در مورد اهتمام دولت هم باید گفت، دولت اهتمام لازم برای تحقق این امر را دارد و بخش‌هایی از اقدامات دولت، بویژه در زمینه حمایت از تولید، حمایت از خصوصی‌سازی و کوچک کردن دولت به صورت روشن در اقدامات اخیر آن وجود  دارد.

شاخص‌های اقتصادی اندازه‌گیری تحقق اقتصاد مقاومتی

عزتی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های مختلف را اندازه‌گیری کرد؟ گفت: اندازه‌گیری این امر نیازمند شاخص است و برخی از شاخص‌هایش در ادبیات اقتصادی کنونی وجود دارد و از این شاخص‌ها می‌توانیم استفاده کنیم اما شرطش این است که گروهی وجود داشته باشند که به بررسی این شاخص‌ها و میزان اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بپردازند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به پرسشی درباره شاخص‌هایی که  برای اندازه‌گیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه شاخص‌هایی درباره اندازه دولت، درباره رشد اقتصادی، میزان تورم، ثبات اقتصادی، امنیت اقتصادی، فساد، تبعیض و مسائلی از این قبیل در دنیا وجود دارد اما ما باید خودمان بتوانیم محاسبه کنیم که تا چه اندازه در این زمینه پیش رفته‌ایم؟

غلبه عوامل سیاسی بر رفتارهای علمی در مدیریت کشور

وی تأکید کرد: البته تعدادی از این شاخص‌ها در کشور ما و تعدادی هم توسط سازمان‌های بین‌المللی تهیه می‌شود اما نتایج کار با چند سال تأخیر منتشر می‌شود و اکنون شاخص‌های اقتصادی دو سال پیش را در اختیار داریم اما شاخص‌های سال 93 هنوز تهیه نشده است.

عزتی در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌های اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مبنی بر لزوم عدم برخورد سیاسی با مقوله اقتصاد مقاومتی از جانب قوای سه‌گانه اظهار کرد: کلا مملکت ما، مملکتی است که علم جایگاه چندانی در مدیریت آن ندارد و بیشتر، عوامل دیگر همانند عوامل سیاسی، باورها، حزب، گروه، دسته و مسائلی از این قبیل در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر هستند تا اینکه بگوئیم علم جایگاه اصلی را در تصمیمگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دارد و در مقوله اقتصاد مقاومتی هم همانند آنهاست و رفتارها هم بدین‌گونه است و به نظرم تاکنون این سیاست‌ها هم جدای از دیگر روندهای تصمیم‌گیری حساب نشده است.

بی‌توجهی به علم اقتصاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون در این زمینه سیاسی‌کاری شده است؟ عنوان کرد: بنده چون معنای سیاسی‌کاری را نمی‌دانم درباره این اصطلاح سخنی نمی‌گویم اما معتقدم برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکنون علم اقتصاد بکار نرفته است.

مطالب مرتبط
captcha