پلیس سوئد حامی و مشوق قرآن‌‌سوزی است
کد خبر: 4122007
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
نویسنده برجسته سوئدی:

پلیس سوئد حامی و مشوق قرآن‌‌سوزی است

«یان گیو»، نویسنده برجسته سوئدی با انتقاد از سیستم پلیس سوئد به دلیل اجازه‌دادن به قرآن‌سوزی گفت: پلیس حامی و مشوق این کار است.

به گزارش ایکنا به نقل از الرأی، یان گیو(سوئدی: Jan Guillou) در مقاله‌ای در روزنامه «افتون‌بلادت»(aftonbladet) این کشور آورده است: بدون شک اهانت به قرآن در ملأعام ممنوع است و نیروهای پلیس باید راسموس پالودان را با باتوم می‌زدند و او را برای مجازات و تحت پیگرد قانونی‌ قرارگرفتن با خود می‌بردند، نه به این دلیل که او گروهی از مردم را تحریک یا برای ایجاد اقدامات تنش‌زا تلاش کرده یا به مسلمانان توهین کرده است، بلکه به این علت که اقدام وی در ملأ عام ناشایست و ظالمانه بوده است؛ اما می‌بینیم که او قرآن را به آتش می‌کشد و این عمل نزد نیروهای پلیس کاملاً پذیرفته شده است.

وی افزود: یک نفر از یک تشکل و سازمان دیگر سعی داشت که سیستم حقوقی سوئد را به چالش بکشد و از پلیس استکهلم خواست که به او اجازه دهد که نسخ خطی تورات و کتب مقدس یهودیت را در ملأعام بسوزاند؛ اما قصد و نیت او با مخالفت مواجه شد و این نشان می‌دهد که تنها مسلمانان باید توهین را بدون اینکه توهین‌آمیز بدانند، بپذیرند.

درخواست این شخص باعث وحشت پلیس شد و پلیس با ترفندهای معمول اداری مانند گرفتن تلفن یا قطع تلفن او به مدت دو ساعت مشکل را حل و وی را از درخواستش منصرف کرد.

پلیس سوئد حامی و مشوق قرآن‌‌سوزی است

گیو تأکید می‌کند: رفتار پلیس در برابر قرآن‌سوزی شرم‌آور است و پلیس باید درخواست پالودان برای قرآن‌سوزی را نمی‌پذیرفت؛ این اقدام بیانگر تحریک علیه یک گروه نژادی خاص است و اقدامی ممنوع به شمار می‌آید.

در قانون سوئد، یهودیان یک گروه دینی و نژادی محسوب می‌‌شوند؛ اما این قانون، مسلمانان را یک گروه نژادی به شمار نیاورده و به نظر می‌رسد این وضعیت به طور کلی دیوانه‌کننده و پر تناقض است و طرفداری پلیس از گروهی خاص را به خوبی نشان می‌دهد.

این نویسنده سوئدی می‌افزاید: قانون سوئد، تنش‌آفرینی یا به خطرانداختن جان دیگران و ضرر رساندن به آنان را ممنوع می‌داند؛ بند شانزدهم از فصل شانزدهم قانون کیفری سوئد در سال 1991  نیز به رفتار بی ادبانه یا شرم‌آور اشاره دارد و در آن آمده است اگر فردی در ملأعام سروصدا به پا کرده یا به‌گونه‌ای رفتار کند که خشم عامه مردم را برانگیزد، به دلیل رفتار خشم‌آمیز، با جریمه مالی مجازات خواهد شد.

با این رفتارهای پلیس این سابقه ذهنی ایجاد شده است که نیروهای پلیس از سوزاندن قرآن در هر جا، هر زمان و به هر نیتی حمایت می‌کنند و این همان چیزی است که سبب شد که پلیس در برابر راسموس پالودان تصمیم نابخردانه‌ای اتخاذ کرده و به او اجازه دهد قرآن را بسوزاند و تظاهراتی علیه ترکیه مقابل سفارت این کشور در استکهلم برگزار کند.

انتهای پیام
captcha